  • 1. Data: 2004-03-22 20:27:15
    Temat: alimenty
    Od: "Romek" <r...@p...fm>

    Witam szanownych grupowiczow.
    Pytanie moje dotyczy granicy wiekowej do ktorej mozna dostawac alimenty dla
    uczacej sie osoby. Czy jest jakis przepis normujacy te granice i ile ona
    wynosi (o ile jest)?
    Z gory dziekuje za odpowiedz
    Pozdrawiam

    Romek

  • 2. Data: 2004-03-23 09:12:30
    Temat: Re: alimenty
    Od: myrdhin <r...@p...onet.pl>

    Witaj Romek,

    W Twoim liście datowanym 22 marca 2004 (21:27:15) można przeczytać:

> [...]
    R> uczacej sie osoby. Czy jest jakis przepis normujacy te granice i ile ona

    wypisalem z postu na tej grupie dot Alimenty FAQ znalezione przez
    google

    [...]
    2. Obowiązek alimentacyjny rodziców
    Zgodnie z art. 133 krio Rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych
    względem dziecka, które nie jest w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba
    że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego utrzymania
    i wychowania.
    3. Jak długo ?
    Jak wynika z treści powyższego przepisu, prawo rodzinne nie określa górnej
    granicy, do której ciąży na rodzicach obowiązek alimentacyjny. Jedyną
    przesłanką istnienia lub nie obowiązku płacenia alimentów jest ustalenie,
    czy dziecko może utrzymać się samodzielnie. Sąd Najwyższy wielokrotnie
    rozstrzygał tę kwestię.
    I tak:
    Przy orzekaniu co do obowiązku alimentacyjnego w stosunku do dzieci, które
    osiągnęły pełnoletniość należy brać m.in. pod uwagę czy wykazują one chęć
    dalszej nauki oraz czy ich osobiste zdolności i cechy charakteru pozwalają
    na kontynuowanie nauki. (wyrok SN z 14.11.1997, sygn. akt: III CKN 257/97)
    alimenty mogą przysługiwać, jeżeli uzdolnienia i ambicje dziecka, a także
    jego wytrwałość okażą się wystarczają, aby podjąć i kontynuować studia.
    Jednakże obowiązek alimentacyjny może ustać w razie braku pozytywnych
    wyników. (wyrok z dnia 12.02.1999, sygn. akt: I CKN 499/97)
    alimenty należą się, jeżeli dziecko zdobyło wprawdzie wyższe wykształcenie i
    ma możliwość podjęcia pracy zawodowej, ale chce kontynuować naukę (wyrok SN
    z 24.03.2000, sygn. akt: I CKN 1538/99);
    [...]

    --
    Pozdrowienia,
    myrdhin