  • 1. Data: 2005-06-05 15:39:48
    Temat: Jakie prawa ma ochrona mienia ?
    Od: "Hektor_Z" <h...@p...onet.pl>

    Witam.
    Mój zakład pracy obsługuje pewna firma ochroniarska, która traktuje
    pracowników jak potencjalnych przestępców i złodziei. Często robione są
    "naloty" i podczas wychodzenia z pracy pracownicy są kontrolowani pod
    względem trzeźwości (alkomat) oraz sprawdzane są prywatne torebki itp. czy
    ktoś coś nie wynosi. Jest to męczący proces i zaczyna mnie już to wkurzać ,
    bo trzeba czasami stać w kolejce przy wyjściu z zakładu aż wszystkich
    sprawdzą. Mam więc pytanie czy ochrona może grzebać w rzeczach osobistych
    (torebki itp ) i czy mogę odmówić kontroli alkomatem? Poza tym to nie wiem
    czy oni te alkomaty mają sprawne bo czasami dziwne wyniki wychodzą.

    Hektor

  • 2. Data: 2005-06-05 22:30:10
    Temat: Re: Jakie prawa ma ochrona mienia ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Hektor_Z" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Ochrona ma takie uprawnienia, jakie im da pracodawca. Żadnych
    nadprzyrodzonych. A pracodawca ma prawo dokonać badania trzeźwości
    pracowników. Co do przeszukiwania rzeczy, to już moim zdaniem ochrona
    nie ma do tego prawa. Mogą poprosić. W razie odmowy mogą jedynie wezwać
    policję, ale ku temu muszą jakieś przesłanki istnieć. Ewentualnie
    obowiązek okazania przenoszonych rzeczy może wynikać za regulaminu
    zakładu pracy. Wówczas możesz na to nie wyrazić zgody, ale to
    równoznaczne z wypowiedzeniem.

    Reasumując, to mają generalnie takie prawo.

  • 3. Data: 2005-06-06 08:18:21
    Od: ":-\( :-\)" <q...@o...pl>

> [...]
    > zakładu pracy. Wówczas możesz na to nie wyrazić zgody, ale to
    > równoznaczne z wypowiedzeniem.
    >
    > Reasumując, to mają generalnie takie prawo.

    A kto cię pierdolnął w łeb, kolo?

    A jak ja, będąc pracodawcą dam prawo ochronie do osobistej ochrony
    praconwnic łącznie z przegrzebaniem w dupie palcem, to bedą mieli takie
    prawo??!!

  • 4. Data: 2005-06-06 08:33:02
    Od: ":-\( :-\)" <q...@o...pl>

> [...]

    Mam więc pytanie czy ochrona może grzebać w rzeczach osobistych
    > (torebki itp ) i czy mogę odmówić kontroli alkomatem?

    Może o ile na to pozwolisz. Jeśłi nie pozwolisz, niestety nic nie mogą.
    Możesz zadzwopnić na policję i poprosić o przeprowadzenie rewizji w
    obecności policji oraz domagać się uzasadnienia od ochrony o celowości
    przeprowadzanej rewizji. Muszą wówczas określić się, czy mają podejrzenia,
    że coś (konkretnie jakiś przedmiot) ukradłeś. Nalezy pamiętać, że
    nieuzasadnione zatrzymanie przez ochronę (np gdy podejrzewają że zwinąłeś
    np. słoik buraczków, a w wyniku rewizji nic nie znaleźli), jeśli nie chcą
    cię wypuścić dopóki nie przeprowadzą rewizji, skutkje prawem do
    odszkodowania od firmy, która zatrudnia ochroniarzy lub od własciciela
    chronionego obiektu.

    Poza tym to nie wiem
    > czy oni te alkomaty mają sprawne bo czasami dziwne wyniki wychodzą.
    >
    > Hektor

    Pracodawca ma prawo sprawdzać trzeźwośc pracowników ale:
    podobnie jak w przypadku rewizji może to zrobić tylko wtedy, kiedy sam się
    na to zgodzisz, jeśli nie - dzwoń na policję i przyjada ze swoim. Muszisz
    wówczas poprosić zeby w notatce służbowej wpisali, że jest to soprawdzenie w
    wyniku podejrzewania przez pracodawcę stanu nietrzeźwości. Po kilku takich
    "wpadkach" pracodawca może zostać ukarany za niezasadne wezwanie.

    poza tym alkomat musi mieć atest. Pamiętak też o tym, żeby zabierać za
    każdym razem ustnik, żeby mieć pewność, że nie jest używany wielokrotnie.
    Jak każdy zarząda ustnika, wtedy koszty takich "sprawdzeń" będą trochę nie
    na rękę ochroniarzom.

  • 5. Data: 2005-06-06 16:59:25
    Od: "Alan" <s...@g...pl>

    Użytkownik ":-( :-)" <q...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > cię wypuścić dopóki nie przeprowadzą rewizji, skutkje prawem do
    > odszkodowania od firmy, która zatrudnia ochroniarzy lub od własciciela

    Czy mozesz podac paragraf na ktory mozna sie w takim wypadku powolac?

    Na ustnik tez jest jakas ustawa? :)

    --
    soap [at] go2 [dot] pl
    GG: 3265146 | ICQ: 53767178 | GSM: +48 501800741

  • 6. Data: 2005-06-09 09:36:38
    Od: g...@p...onet.pl

    Pracodawca ma prawo sprawdzać trzeźwośc pracowników ale:
    podobnie jak w przypadku rewizji może to zrobić tylko wtedy, kiedy sam się
    na to zgodzisz, jeśli nie - dzwoń na policję i przyjada ze swoim <ciach>

    A na jakiej to niby podstawie policja ma interweniować i sprawdzać trzeźwość
    pracownika u jakiegośtam pracodawcy? To nie jest przestępstwo, ani wykroczenie.
    Nie widzę tu żadnych podstaw do interwencji policji. Generalnie zbadanie
    trzeźwośco wymusza U. prawo o ruchu drogowym.

  • 7. Data: 2005-06-09 10:31:10
    Od: "informatyka" <g...@w...pl>

    Hektor_Z wrote:
> [...]
    > kontroli alkomatem? Poza tym to nie wiem czy oni te alkomaty mają
    > sprawne bo czasami dziwne wyniki wychodzą.

    Takie sprawy powinny znalesc sie w regulaminie pracy. Jezeli jest tam
    napisane, ze pracownik zobwiazany jest do okazywania na wezwanie zawartosci
    torebki i sprawdzania trzezwosci - to ochrona ma prawo to robic. Mozesz sie
    nie zgodzic, i nie moga Cie zatrzymac, ale moze byc to potraktowane jako
    ciezkie naruszenie regulaminu co skutkuje zwolnieniem dyscyplinarnym.
    Pamietaj, ze podpisujac umowe o prace zgadzasz sie na regulamin pracy. Wiec
    nalezy zalozyc, ze zglaszajac sie do pracy swiadomie wyraziles zgode na
    takie praktyki.

    pzdr

    MaDu