  • 1. Data: 2003-04-18 06:53:12
    Temat: Jak to wreszcie jest z tym vatem za garaz????
    Od: "Joanna Grynfelder" <j...@g...pl>

    Witam
    Od pewnego czasu draze samodzielnie temat, a ze spotykam sie z roznymi
    opiniami, prosze o pomoc.
    W 2001 roku zakupilam lokum u developera. Zakup miejsca garazowego w garazu
    znajdujacego sie w tym samym budynku w podziemiach, byl obowiazkowy. Zakup
    mieszkania bez garazu nie byl u tego developera mozliwy. Developer uwaza, ze
    urzad skarbowy uwaza, ze zwrotu (moim zdaniem nadplaconego) vatu nie bedzie.
    Developer nie raczy odpowiadac na moje pisma. I teraz mam pytanie.
    Czy komus z was, udalo sie odzyskac vat za garaz?
    Jakie mam szanse na wygrana w sadzie?
    Czy wogole jest sens sie sadzic? Chodzi o 3500 pln.
    btw

    Warszawska skarbowka uwaza ze sie zwrot vatu nie nalezy, a olsztynska ze
    nalezy....
    Kocham to panstwo prawa.

    Asia

  • 2. Data: 2003-04-18 07:30:45
    Temat: Re: Jak to wreszcie jest z tym vatem za garaz????
    Od: "Xena" <t...@l...com.pl>

    Osoba znana wszem i wobec jako Joanna Grynfelder zamieszkała pod adresem
    <j...@g...pl>
    w artykule <news:b7o7lk$7hm$1@inews.gazeta.pl> napisała w ten deseń:

> [...]
    > btw
    >
    > Warszawska skarbowka uwaza ze sie zwrot vatu nie nalezy, a olsztynska

    podaję za Beck:
    http://www.nieruchomosci.beck.pl/niusy.php?id_news=7
    10

    Sąd Najwyższy orzekł, że przy sprzedaży garażu wraz z lokalem
    mieszkalnym nie można skorzystać z zerowej stawki VAT. Zgodnie bowiem z
    art. 2 ust. 4 ustawy o własności lokali garaż jest częścią składową
    nieruchomości, nie mieszkania (III RN 29/02). Wcześniej sprawą zajmował
    się NSA, który stwierdził, że podstawowym kryterium decydującym o
    zastosowaniu stawki VAT od sprzedaży garaży (jako pomieszczeń
    pomocniczych) jest to, czy służą one zaspokajaniu potrzeb
    mieszkaniowych. Zdaniem NSA garaże nie spełniają tego warunku. W rewizji
    nadzwyczajnej od wyroku NSA Rzecznik Praw Obywatelskich podkreślił, że
    sprzedawane przez spółkę garaże stanowiły części składowe nieruchomości.
    Ponadto w myśl § 1 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o
    VAT pomieszczenie pomocnicze należy definiować szeroko - jako
    pomieszczenie, które "pomaga mieszkać". Jego sprzedaż należy zatem
    obciążyć stawką zerową. Rzecznik zauważył też, że Minister Finansów
    został upoważniony jedynie do ustalenia listy towarów i usług, do
    których stosuje się stawkę 0%. Nie miał natomiast prawa do określania
    warunków, których spełnienie byłoby podstawą zastosowania preferencji
    podatkowych.

    SN oddalił rewizję nadzwyczajną. Stwierdził, że upoważnienie zawarte w
    art. 50 ustawy o VAT nie przewiduje, aby Minister miał określić w
    rozporządzeniu przedmiot opodatkowania. Byłoby to zresztą niezgodne z
    art. 217 Konstytucji. Mimo to Minister wprowadził w rozporządzeniu
    definicję lokalu mieszkalnego, przez co określił przedmiot
    opodatkowania. SN zauważył jednak, że definicja z rozporządzenia jest
    identyczna z występującą w ustawie o własności lokali, do której należy
    odwołać się w rozpoznawanej sprawie. Ustawa ta zawiera pojęcie tzw.
    pomieszczeń przynależnych i zalicza do nich garaże. Są one jednak
    częścią składową nieruchomości, a nie lokalu mieszkalnego. Stawka 0% z
    rozporządzenia do ustawy o VAT dotyczy zaś wyłącznie sprzedaży lokali, a
    nie pomieszczeń przynależnych do nich.

    Mam nadzieję, że o to chodziło. Jeśli nie to wybaczcie.

    Tatiana