  • 1. Data: 2003-04-17 22:34:09
    Temat: Co zrobić? Skomplikowana sytuacja prawna samochodu
    Od: "Maciek" <m...@N...gazeta.pl>

    Witam. Chcę kupić samochód, który ma dwóch współwłaścicieli. Problem w tym,
    że jeden z nich już nie żyje. Nie został też przeprowadzony proces spadkowy,
    czyli teoretycznie podział tej części własności samochodu odbywa się jakby "z
    urzędu". Jeżeli dobrze myślę, to jest troje krewnych, którym należą się
    prawa - żona zmarłego (współwłaścicielka auta) i dwoje dzieci (już dorosłe
    osoby). Co należy zrobić, aby samochód ten został sprzedany? Czy można kupić
    samochód od 3 osób naraz? Jak wtedy należałoby podpisać umowę? A może trzeba
    to rozwiązać w jakiś inny sposób? Dodam jeszcze, że na szczęście te wszystkie
    osoby to moja rodzina i wszyscy wyrażają chęć sprzedaży.

  • 2. Data: 2003-04-18 06:20:12
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "Maciek" <m...@N...gazeta.pl> wrote in message
> [...]

    wszystkie
    > osoby to moja rodzina i wszyscy wyrażają chęć sprzedaży.

    Kupujesz od wszystkich, którzy mają jakieś prawa do tego samochodu.
    Miał dwóch właścicieli, teraz ma ich więcej i tyle.

  • 3. Data: 2003-04-18 07:13:54
    Od: "wisia" <w...@w...pl>

    > Kupujesz od wszystkich, którzy mają jakieś prawa do tego samochodu.
    > Miał dwóch właścicieli, teraz ma ich więcej i tyle.

    a nie trzeba najpierw przeprowadzic postepowania spadkowego?
    przeciez moze sie okazac ze sa jeszcze jacys inni uprawnieni do
    dziedziczenia, poza tym spadkobiercy nabywaja chyba praw do spadku dopiero
    po stwierdzeniu tego przez sad.
    wczesniejsza umowa sprzedazy (przed nabyciem spadku) chyba bylaby niewazna.

    pozdro
    wisia

  • 4. Data: 2003-04-18 07:22:07
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > Kupujesz od wszystkich, którzy mają jakieś prawa do tego samochodu.
    > Miał dwóch właścicieli, teraz ma ich więcej i tyle.

    Tratatatata. Kupic to nie problem. Niech sprobuje zarejestrowac.

  • 5. Data: 2003-04-19 08:23:59
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Sprzeciw: Spadkobiercy będą współwłaścicielami, gdy sąd tak postanowi. Do
    tego czasu pod umową muszą być dwa podpisy właścicieli. A skoro jeden z
    nich nie żyje, to musieliby sfałszować jeden z podpisów. W to raczej nie
    bawiłbym się, bo w wypadku wyjścia na jaw tej kombinacji, może być sporo
    komplikacji.

  • 6. Data: 2003-04-19 18:14:55
    Od: "Maciek" <m...@N...gazeta.pl>

    A czy wydział komunikacji sprawdza w czasie rejestracji czy poprzedni
    wlasciciel zyje?

  • 7. Data: 2003-04-19 20:48:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Nie wiem. Pewnie nie, ale jak sprawdzi to może być spory problem. No i
    wystarczy, by później ktokolwiek sobie o tym przypomniał. Spadkobierca albo
    co. Nie ryzykowałbym.

  • 8. Data: 2003-04-21 10:02:32
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik wisia <w...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b7o8g3$n9k$...@n...news.tpi.pl...

    > a nie trzeba najpierw przeprowadzic postepowania spadkowego?

    To zalezy.

    > przeciez moze sie okazac ze sa jeszcze jacys inni uprawnieni do
    > dziedziczenia, poza tym spadkobiercy nabywaja chyba praw do spadku dopiero
    > po stwierdzeniu tego przez sad.

    Nieprawda - patrz art. 922, 924,025 i inne Kodeksu cywilnego.

    > wczesniejsza umowa sprzedazy (przed nabyciem spadku) chyba bylaby
    niewazna.

    Nieprawda - patrz art. 1051 i nast. KC.

    Oczwyscie idealnym rozwiazaniem jest najpierw uzyskac stwierdzenie nabycia
    spadku, z tym udac sie do kumunikacji i wpisac nwoych wspolwlascicieli
    samochodu i dopierow wtedy zbyc. Mozna wczesniej zawrzec odpowiednia umowe
    zobowiazujaca do zbycia, a przenoszaca wlasnosc dopiero po dokonananiu ww.
    formalnosci, co moze potrwac dosyc dlugo.

    Depi.

  • 9. Data: 2003-04-22 11:34:59
    Od: "maciek" <m...@N...gazeta.pl>

    Mozna wczesniej zawrzec odpowiednia umowe
    > zobowiazujaca do zbycia, a przenoszaca wlasnosc dopiero po dokonananiu ww.
    > formalnosci, co moze potrwac dosyc dlugo.

    To super wiadomosc. I wtedy samochod można zarejestrować na nabywcę? Jak musi
    wyglądać taka umowa?

    PZDR
    Maciek

  • 10. Data: 2003-04-23 12:57:24
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik maciek <m...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b839d3$m6t$...@i...gazeta.pl...
    > Mozna wczesniej zawrzec odpowiednia umowe
    > >

    > To super wiadomosc. I wtedy samochod można zarejestrować na nabywcę? Jak
    musi
    > wyglądać taka umowa?

    Niestety - taka umowa bedzie miala tylko skutki zobowiazaniowe, jak zreszta
    nazwa wskazuje, tzn. nie przeniesie wlasnosci, a jedynie stworzy roszczenie
    do przeniesienia wlasnosci po stronie 'nabywcy'. Czyli wlasnosc pozostaje
    tam, gdzie byla, czyli nie ma podstaw do zmiany w dowodzie. Ja bym
    proponowal zawarcie tzw. umowy przedwstepnej z art. 389 Kodeksu cywilnego,
    tylko w ten sposob, aby mozna bylo skorzystac z tzw. silniejszego skutku
    takiej umowy czyli zadac wydania przez sad orzeczenia stwierdzajacego
    obowiazek zlozenia odpowiedniego oswiadczenia woli, ktore to orzeczenie
    zastepuje takie oswiadczenie przenaszac wlasnosc. Alternatywa moze byc tez
    umowa sprzedazy z zatrzezeniem warunku - czyli stwierdzenia nabycia spadku
    przez uprawnione osoby. Niestety w tym przypadku zdajemy sie troche na laske
    spadkobiercow, ktorzy musza ze swej strony dolozyc pewnych staran. W kazdy
    razie nalezy przygotowac sie, ze moze to potrwac min. 6 miesiecy ( taki
    wymog z KC dot. stw. nabycia spadku), chyba, ze sprawa nie budzi zadnych
    watpliwosci.

    Wiele zalezy od tego, jakie staunki lacza Cie ze spadkobiercami - jesli
    dobre, to nie ma problemu, jesli moga bruzdzic, to trzeba lepiej sie
    zabezpieczyc no i nie wiadomo, czy beda sklonni wydac samochod. W koncu
    mozesz nim jezdzic nie bedac jeszcze formalnym wlascicielem, prawda?

    Depi.