  • 31. Data: 2009-12-03 20:32:22
    Temat: Re: Jak to jest z przedawnieniem odsetek?
    Od: kuba <p...@o...pl>

    Tomek pisze:

    > W jakich przypadkach?

    Np. jak dłużnik zwodzi wierzyciela, mówiąc, że zapłaci, a tak naprawdę
    chce doprowadzić do przedawnienia.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 32. Data: 2009-12-03 20:47:04
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 03-12-2009 o 21:32:22 kuba <p...@o...pl> napisał(a):

    > Np. jak dłużnik zwodzi wierzyciela, mówiąc, że zapłaci, a tak naprawdę
    > chce doprowadzić do przedawnienia.

    Ale to jest (chyba) uznanie długu, nic dziwnego że sąd to odrzuca.

    --
    Tomek

  • 33. Data: 2009-12-03 22:16:48
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    kuba pisze:

    > Np. jak dłużnik zwodzi wierzyciela, mówiąc, że zapłaci, a tak naprawdę
    > chce doprowadzić do przedawnienia.

    Ale to nie jest "nadużycie prawa" tylko zwyczajne przerwanie biegu
    przedawnienia.

  • 34. Data: 2009-12-03 22:39:07
    Od: "op23" <o...@r...pl>

    Użytkownik "kuba" <p...@o...pl>

    > Kiedyś przedawnienie było brane pod uwagę z urzędu. Ten model został
    > zmieniony ...

    Zmienił się kodeks ?

  • 35. Data: 2009-12-03 23:16:26
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    kuba pisze:

    > Kiedyś przedawnienie było brane pod uwagę z urzędu. Ten model został
    > zmieniony i za obecnym stanem rzeczy przemawiają mocne argumenty.

    Jakie?

    > Jeden z klasycznych przykładów jest taki: ktoś pozywa lekarza o
    > odszkodowanie zarzucając mu błąd w sztuce. Gdyby przedawnienie było
    > brane pod uwagę z urzędu lekarz nie mógłby wykazać, że błędu nie
    > popełnił. W obecnym stanie prawnym ma możliwość wyboru, czy zasłonić się
    > przedawnieniem (co może mieć negatywny odbiór społeczny), czy bronić
    > się co do meritum sprawy.

    Nieco pokręcona argumentacja. Przede wszystkim to ten, co pozywa
    musiałby wykazać, że błąd w sztuce faktycznie miał miejsce - i to w
    wykonaniu tego konkretnego podmiotu.

    Bez porządnego udokumentowania takie coś też powinno zostać z automatu
    oddalone - przynajmniej do uzupełnienia.

    Poza tym litości - jeśli ktoś w ciągu 10 lat nie zgłosił nigdzie żadnych
    pretensji...

    Zawsze procedura mogłaby dać możliwość także pozwanemu/oskarżonemu (bo
    właściwie błąd w sztuce to pod paragraf karny powinien podpaść) po
    automatycznym uwzględnieniu przedawnienia do dalszego drążenia sprawy. A
    jak komuś byłoby wszystko jedno (a pewnie tak byłoby dla większości
    ludzi, zwłaszcza w przypadku "najpopularniejszych" historii z bankami i
    dostawcami mediów) to jaką miałby oszczędność fatygi! Sąd też.

  • 36. Data: 2009-12-04 00:41:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Dec 2009, op23 wrote:

    > Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    > Kiedy sąd powinien odrzucić taki pozew.

    Jak to "powinien odrzucić"?
    Czy może Twoje zdanie miało brzmieć "kiedy?" (znaczy być pytaniem).
    Poproszę o uzasadnienie.
    (roszczenie przedawnione NIE PRZESTAJE być roszczeniem wymagalnym,
    co ma parę miłych i niemiłych cech, zależnie po której stronie
    się siedzi).

    pzdr, Gotfryd

  • 37. Data: 2009-12-04 05:37:48
    Temat: Re: OT linie orzecznicze było: [Jak to jest z przedawnieniem odsetek?]
    Od: stern <s...@n...pl>

    kuba pisze:

    > To ja myślałem, że ta linia orzecznicza nie jest już przez nikogo
    > kwestionowana, a tu Olgierd wyskoczył ;)

    Ja kiedyś błędnie myślałem, że nie można dochodzić ustalenia przysługuje
    roszczenie dalej idące, a tu SR pisze w uzasadnieniu, że stroną może
    ustalić to czego chce w innym procesie, ale sądowi to nie przeszkadza
    wydać wyrok w sprawie o ustalenie. ;)

    pozdr.

  • 38. Data: 2009-12-04 09:01:00
    Od: kuba <p...@o...pl>

    op23 pisze:

    > Zmienił się kodeks ?

    W okresie 1964-1990 przedawnienie było brane pod uwagę z urzędu.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 39. Data: 2009-12-04 09:10:42
    Od: kuba <p...@o...pl>

    Andrzej Lawa pisze:

    > Ale to nie jest "nadużycie prawa" tylko zwyczajne przerwanie biegu
    > przedawnienia.

    Hmm, w sumie chyba racja. Taki przykład zapamiętałem z Radwańskiego i
    się nad tym poważnie nie zastanawiałem. Będę musiał to przemyśleć.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 40. Data: 2009-12-07 13:28:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Olgierd pisze:

    > Zdecydowanie 3-letni okres przedawnienia.

    Kolejne orzeczenia do skomentowania: odsetki przedawniają się po 2
    latach, jeśli należność główna nie została spłacona, lub po 2 latach,
    jeśli należność główna nie została spłacona:

    SN V CK 655/04
    "roszczenie o odsetki przedawnia się najpóźniej z chwilą przedawnienia
    roszczenia głównego. Pogląd ten dotyczy sytuacji, kiedy roszczenie
    główne uległo przedawnieniu, nie znajduje natomiast zastosowania do
    takich stanów, w których roszczenie główne wygasło przed upływem terminu
    przedawnienia, na przykład na skutek wykonania"

    III CK 619/04
    "w przypadku gdy roszczenie główne wygasło na skutek jego zapłaty przed
    upływem terminu przedawnienia, do przedawnienia roszczeń o odsetki za
    opóźnienie w spełnieniu świadczenia głównego stosuje się ustanowiony
    przez art. 118kc dla roszczeń o świadczenia okresowe trzyletni termin
    przedawnienia także wtedy, gdy termin przedawnienia roszczenia głównego
    już upłynął."

    --
    Liwiusz