  • 1. Data: 2009-12-03 09:22:45
    Temat: Jak to jest z przedawnieniem odsetek?
    Od: "Podatnik" <a...@g...pl>

    Czy odsetki przedawniają się tak samo jak należność główna, czy inaczej?
    Jeśli faktura z umowy sprzedaży została opłacona z opóźnieniem (przedawnienie
    2 lata), to czy odsetki również przedawnią się po 2 latach od terminu
    płatności należności głównej? Słyszałem że różne sądy różnie podchodzą do tego
    zagadnienia (a to że tak samo jak należność główna, a to że jest to
    świadczenie okresowe, więc 3 lata itp.)

    Znacie jakieś ciekawe orzeczenia sądów na ten temat?

  • 2. Data: 2009-12-03 09:37:16
    Temat: Re: Jak to jest z przedawnieniem odsetek?
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Thu, 03 Dec 2009 09:22:45 +0000, Podatnik napisał(a):

> [...]
    > różnie podchodzą do tego zagadnienia (a to że tak samo jak należność
    > główna, a to że jest to świadczenie okresowe, więc 3 lata itp.)

    Zdecydowanie 3-letni okres przedawnienia.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 3. Data: 2009-12-03 09:50:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Olgierd pisze:

    > Zdecydowanie 3-letni okres przedawnienia.

    Jak dużo stawiasz na swoje zdanie? :)

    "Tak było do wydania przez Sąd Najwyższy uchwały z dnia 17 czerwca 2003
    r. (sygn. akt III CZP 37/2003). Sąd Najwyższy uznał wówczas, że
    roszczenie o odsetki za opóźnienie w zapłacie ceny wynikającej z umowy
    sprzedaży zawartej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedawcy
    przedawnia się z upływem lat dwóch. Za nieracjonalną uznał sytuację, w
    której roszczenie o świadczenie główne ulega przedawnieniu w terminie
    krótszym niż roszczenie o odsetki. Takie rozwiązanie jest trudne do
    zaakceptowania także z tego względu, że krótsze terminy przedawnienia,
    osłabiając ochronę interesów wierzyciela, mają na celu zmusić go do
    szybkiego realizowania przysługujących uprawnień - napisano w uzasadnieniu."

    "Pogląd o dwuletnim przedawnieniu należnych przedsiębiorcy odsetek przy
    umowie sprzedaży został potwierdzony w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 28
    kwietnia 2004 r. (sygn. akt V CK 399/03)."

    "Jeżeli dłużnik podniesie uzasadniony zarzut przedawnienia dochodzonego
    od niego roszczenia, odsetki za opóźnienie mogą być naliczone tylko za
    czas do chwili przedawnienia roszczenia - uchwała Sądu Najwyższego z
    dnia 10 listopada 1995 r., sygn. akt III CZP 156/95. "

    Choć są też odmienne orzeczenia.

    Cytaty za
    http://www.bankier.pl/firma/windykacja/article.html?
    article_id=1246224

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2009-12-03 09:57:55
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Thu, 03 Dec 2009 10:50:58 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Jak dużo stawiasz na swoje zdanie?
    >
    > "Tak było do wydania przez Sąd Najwyższy uchwały z dnia 17 czerwca 2003
    > r. (sygn. akt III CZP 37/2003).
    (...)
> [...]
    > czas do chwili przedawnienia roszczenia - uchwała Sądu Najwyższego z
    > dnia 10 listopada 1995 r., sygn. akt III CZP 156/95. "

    W znanych mi sprawach, mimo zarzutów pozwanych, sądy przyjmowały pogląd,
    że odsetki to świadczenie podlegające 3-letniemu okresowi przedawnienia.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 5. Data: 2009-12-03 10:01:25
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Olgierd pisze:

    > (...)

    > W znanych mi sprawach, mimo zarzutów pozwanych, sądy przyjmowały pogląd,
    > że odsetki to świadczenie podlegające 3-letniemu okresowi przedawnienia.

    W jakim mieście? Czy były składane apelacje?

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-12-03 10:06:52
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Thu, 03 Dec 2009 11:01:25 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > W jakim mieście? Czy były składane apelacje?

    Były. Miasto to Wrocław na ten przykład, wydziały zarówno gospodarcze jak
    i cywilne.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 7. Data: 2009-12-03 10:08:08
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Olgierd pisze:

    > Były. Miasto to Wrocław na ten przykład, wydziały zarówno gospodarcze jak
    > i cywilne.

    Jak widać problem jest wybitnie niejednoznaczny, a szkoda.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2009-12-03 10:11:49
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Liwiusz pisze:

    > Jak widać problem jest wybitnie niejednoznaczny, a szkoda.

    Czyli mimo orzeczenia SN - nadal można liczyć na to, że np. rachunki
    telefoniczne przedawnią się (w zależności od humory sędziego) po 2
    latach, a nie po 3?

    To jest chory system... Pomijając taki detal, że 2 lata to termin
    zupełnie wystarczający :-P ale ta losowość wyroków to patologia.

  • 9. Data: 2009-12-03 10:33:13
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 03-12-2009 o 11:11:49 Andrzej Lawa
    <a...@l...spam_precz.com> napisał(a):

    > To jest chory system... Pomijając taki detal, że 2 lata to termin
    > zupełnie wystarczający :-P ale ta losowość wyroków to patologia.

    Nieprawda, ja dostałem pozew wniesiony 31. sierpnia 2009,
    podczas gdy wymagalność (swoją drogą nieistniejącej) należności
    była 30. sierpnia 2006 :) Także jak widać i 3 lata nie wystarczają.

    --
    Tomek

  • 10. Data: 2009-12-03 10:40:42
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Tomek pisze:

    > Nieprawda, ja dostałem pozew wniesiony 31. sierpnia 2009,
    > podczas gdy wymagalność (swoją drogą nieistniejącej) należności
    > była 30. sierpnia 2006 :) Także jak widać i 3 lata nie wystarczają.

    Jak oni zwlekali, to ich problem :-P

    Podnieść zarzut przedawnienia i voila - jeszcze płacą koszta sądowe.