  • 1. Data: 2003-07-24 18:43:07
    Temat: HELP! granice wolności religijnej
    Od: m...@o...pl

    Witam grupowiczów,
    potrzebuję przykładów procesów dotyczących granic wolności religijnej (do
    pracy). Najlepiej wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Jaka książka,
    gdzie to znaleźć? + dowolne sugestie. Można na prv maila.

    dziękuję,
    Maciej Psyk

  • 2. Data: 2003-07-24 19:47:55
    Temat: Re: HELP! granice wolności religijnej
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Użytkownik <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam grupowiczów,
    > potrzebuję przykładów procesów dotyczących granic wolności religijnej

    Co przez to rozumiesz? Jakaś hipotetyczna sytuacja np.?

    Bo ta wolność jest AFAIK ograniczona tylko ogólnymi przepisami - typu kodeks
    karny (np. składanie ofiar z ludzi już nie przejdzie ;)

  • 3. Data: 2003-07-24 20:50:59
    Od: "suSZi" <s...@i...pl>

    Polecam ksiazke :
    "Prawa czlowieka i systemy ich ochrony " Teksty zrodlowe
    Sylwia Jarosz-Zukowska
    Agnieszka Wojtatowicz
    Lukasz Zukowski

    Podrecznik Wydzialu Prawa,Administracji i Ekonomii
    Wydawnictwo Uniwersytetu Wroclawskiego

    Rok temu kosztowala 32zl

  • 4. Data: 2003-07-24 23:46:39
    Od: "Jurek Bartuszek" <k...@k...net.nospam>

    > (np. składanie ofiar z ludzi już nie przejdzie ;)

    Hmm, to znaczy, że mogą mnie za to ścigać ? Kurcze, muszę się ukryć ;/

    Jurek

  • 5. Data: 2003-07-25 06:43:04
    Od: "ebed" <E...@w...pl>

> [...]
    > pracy). Najlepiej wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Jaka książka,
    > gdzie to znaleźć? + dowolne sugestie. Można na prv maila.

    Jeśli Ci to nie przeszkadza to zalecam kontakt ze Świadkami Jehowy. Ich publikacje
    np. Przebudźcie
    się! i Strażnica niekiedy zawierają opisy procesów ( i to najczęściej wygranych)
    dotyczących
    ograniczania wolności religijnej Świadków Jehowy w państwach Unii Europejskiej a
    które rozpatrywane
    były przez Trybunał Europejski. Np. sprawy dotyczyły takich wolności jak: prawo do
    świadomej odmowy
    poddania się pewnym metodom leczenia, opieki nad dzieckiem, wolności wypowiedzi,
    druku, odmowy
    pełnienia służby wojskowej, itd. Np. słynna sprawa 'Kokkinakis przeciw Grecji'. Ale
    sporo też
    znajdziesz tam informacji o procesach w USA.

    Pozdrawiam
    Ebed.

  • 6. Data: 2003-07-25 21:52:41
    Od: m...@o...pl

    > Co przez to rozumiesz? Jakaś hipotetyczna sytuacja np.?
    >
    > Bo ta wolność jest AFAIK ograniczona tylko ogólnymi przepisami - typu kodeks
    > karny (np. składanie ofiar z ludzi już nie przejdzie ;)

    Przypominam sobie, że gdzieś o tym czytałem. Chodzi mi właśnie o to.

    Proces był typu obywatel przeciwko Republice Francuskiej. Rabin był przywódcą
    ultrakonserwatywnej gminy żydowskiej, która kultywowała rytualne zabijanie
    bydła zgodnie ze starodawną "recepturą". Jakimś specjalnym nożem i wyjmował
    wnętrzności, bo Jahwe lubi tylko tak i nie inaczej - coś takiego. Zakazał
    tego francuski odpowiednik naszego sanepidu powołując się na przepisy o
    uboju bydła i zagrożenie sanitarno-epidemiologiczne. Żyd w krzyk, że jest
    szykanowany ze względu na wyznanie. Sanepid na to w ten deseń: "Wierz sobie
    waszeć w co chcesz, ale bydło proszę zażynać według sanitarnego lege artis".
    Przeszło to przez wszystkie instancje francuskie aż dotarło od ETPCz. Ten
    przyznał rację Republice, argumentując, że w konflikcie wyznanie skarżącego
    nie miało znaczenia. Jest to podawane jako przykład zasady, że w konflikcie
    między religią a prawem abstrahuje się od religii równając jej
    przedstawicieli do poziomu zwykłych obywateli zobowiązanych do
    przestrzegania prawa w identycznym stopniu.