  • 1. Data: 2002-07-04 21:45:12
    Temat: Gwarancja na komputer.
    Od: "Sebastian Tatol" <s...@S...szas.pl>

    Witam,

    Kupilem komputer, zamowiony zestaw+monitor. Gwarancja 3 lata, komputer
    zaplombowany.
    Komputer w domu nie dzialal jak nalezy, tj, cos bylo z karta sieciowa,
    zawiozlem go do serwisu, karte wymieniono na inna, tansza (i ponoc bardziej
    awaryjna jak sie dowiedzialem)
    Potem sie restartowal (procesor sie przegrzewal), znow serwis i naprawa,
    Nastepnie pojawily sie bad bloki na hdd --> serwis i wymiana dysku,
    Teraz sie znow restartuje a ja mam go juz serdecznie dosc.

    Czy Waszym zdaniem moge oddac komputer (z monitorem) i zadac zwrotu
    pieniedzy? Przeczytalem we wlasciwej czesci KC i wydaje mi sie ze raczej na
    pewno, ale... prawnikiem nie jestem.
    Czy mam prawo zadac zwrotu kosztow poniesionych w zwiazku z dostarczeniem
    komputera do serwisu? (Gdy zwrocilem na to uwage to serwisant mi odrzekl ze
    tak jest w przypadku towarow pow. 20kg - prawda li to?)
    Jak sie maja do KC zapisy w umowie gwarancyjnej o tym, ze towar nalezy
    dostarczyc do serwsiu na wlasny koszt i ze "nie sa przyjmowane zwroty
    zestawow konfigurowanych na zamowienie".

    Mam juz naprawde dosyc tej firmy z tym jej komputerem, plombami, i serwisem
    czynnym od 11 do 16.

    Pomozcie albo pocieszcie:)

    Sebel

    P.S. Wszystkie naprawy byly z gwarancji nie rekojmi.

  • 2. Data: 2002-07-05 05:19:37
    Temat: Re: Gwarancja na komputer.
    Od: "vV." <w...@i...pl>

    > Mam juz naprawde dosyc tej firmy z tym jej komputerem, plombami, i
    serwisem
    > czynnym od 11 do 16.
    >
    > Pomozcie albo pocieszcie:)
    >
    > Sebel

    Tu jest wszystko:

    rozporządzenia Rady Ministrów z 30 maja 1995 r. w sprawie szczegółowych
    warunków zawierania i wykonywania umów sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem
    konsumentów - Dz. U. Nr 64, poz.328

    W razie wątpliwości zajrzyj na www.federacja-konsumentów.org.pl - są
    tam telefony i mail. No i trochę porad.

    Pozdrawiam,
    vVojtek

  • 3. Data: 2002-07-05 07:54:40
    Od: <p...@p...onet.pl>

    1/ czy te wszystkie naprawy wykonywane byly na gwarancji ?
    2/ czy masz stosowne adnotacje w karcie gwarancyjnej sprzetu ?
    3/ jesli nie to koniecznie zloz zgloszenie reklamacyjne ALE w ramach rekojmi.
    Musza je przyjac w sklepie, niech oznacza dokladna data, podaj swoje dane nie
    podawaj nr tel tylko adres i czekaj, w roszczeniu zazadaj odstapienia od umowy,
    podajac przyczyne jako wadliwe dzialanie komputera, jesli masz potwierdzenie
    pisemne wykonywania napraw tych jakie mialy miejsce uwzglednij to (CHYBA ZE TE
    NAPRAWY SA WPISANE W KARTE GWARANCYJNA WTEDY NIE MOZESZ TEGO UCZYNIC I PODAJ
    JAKO PRZYCZYNE OSTATNIA WADE)
    4/ wiecej info 0-505 863 673 Dominik i...@h...pl

  • 4. Data: 2002-07-05 08:08:22
    Od: "Mariusz C." <b...@p...onet.pl>

    > rozporządzenia Rady Ministrów z 30 maja 1995 r. w sprawie szczegółowych
    > warunków zawierania i wykonywania umów sprzedaży rzeczy ruchomych
    > z udziałem konsumentów - Dz. U. Nr 64, poz.328

    ww. rozporządzenie zostało uchylone z dniem 2002.07.02.
    czyli już od wtorku utraciło moc
    na podstawie art. 23 Ustawy z dnia 2 marca 2000 r.
    (Dz.U. 2000, Nr 22, poz. 271)
    "o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności
    za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny"

  • 5. Data: 2002-07-05 08:14:00
    Od: <p...@p...onet.pl>

    ale juz jest NOWE ktore zastapilo to dotychczasowej - jednak chyba wciaz czekan
    na publikacje w Dz.U. - swoja droga niewiele zmienia ale wprowadza pewne zmiany.
    np. zapis o obowiazku dostarczenia towaru do serwisu w odpowiednim stanie
    higienicznym nazwijmy to jest wykreslony czyli juz producent obuwia ktore
    dostal do reklamacji ubrudzonego z aprzeproszeniem gowienkiem nie bedzie mogl
    na tej podstaie odmowic roszczenia reklamacyjnego - paranoja moim zdaniem wiem
    ze to przyapdek szczegolony ale moim zdaniem spolecznie porzadany - mojemu
    znajomemu - produkuje obuwie - takie zdarzenie sier trafilo

    :-)
    Pozdrawiam Swpja droga jesli ktos ma namiar na Dz.U. z tym nowym rozp. prosze o
    nie

  • 6. Data: 2002-07-05 08:50:55
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    p...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    > NAPRAWY SA WPISANE W KARTE GWARANCYJNA WTEDY NIE MOZESZ TEGO UCZYNIC I PODAJ

    Mam takie pytanie.
    Gwarancji udziela producent lub ceduje udzielenie gwarancji na
    sprzedajacego

    Rekojmi udziela jedynie sprzedajacy a nie producent.

    I teraz mamy takie mozliwosci,
    ze gwarancji i rekojmi udziela sprzedajacy i on obsluguje zarowno
    zgloszenie z tytulu gwarancji jak i rekojmi w okresie gwarancji/rekojmi.

    I klient mowi ok, chce skorzystac z rekojmi i oddaje wadliwy sprzet,
    rozwiazuje umowe kupna/sprzedazy i chce gotowke.
    Sprzedajacy wyplaca mu gotowke.

    Ale co dalej sie dzieje z wadliwym sprzetem ?
    Sprzedajacy ma postemplowany i opatrzony data druk gwarancji na ten
    komputer i albo sam naprawia komputer (chyba raczej nie) , albo go
    odsyla do naprawy do producenta, z niewaznym juz drukiem gwarancji bo
    umowa kupna sprzedazy zostala rozwiazana.
    Producent naprawia, odsyla naprawiony komputer i co dalej ?

    Czy wystawia nowy druk gwarancji ?
    Czy sprzedajacy sprzedaje naprawiony komputer uzywajac starego druku
    gwarancji ?
    Czy druki gwarancji sa drukami scislego zarachowania i kazdy jest
    zwiazany z okreslonym komputerem ?

    Ale ostatecznie sprzedajacy otrzymuje juz naprawiony komputer
    i oferuje go do sprzedazy.

    Komputer nie jest juz nowy, bo uzywany i raz sprzedany.
    Czy moze go sprzedac kolejny raz jako nowy, udzielajac i gwarancji i
    rekojmi ?
    Jezeli sam udziela gwarancji i rekojmi to prawdopodobnie tak.
    Jezeli ma wiele drukow gwarancji od producenta, to mozliwe, ze tak.

    Ale po co pytam.
    Interesuje mnie obrot naprawianymi towarami, oddanymi w ramach
    rekojmi/gwarancji.
    Co sie z nimi dzieje i czy producent je oznacza jako uzywane i czy
    kupujacy ma swiadomosc, ze kupuje jako kolejny klient
    uszkodzony/naprawiony komputer, zwrocony przez poprzedniego klienta,
    a sprzedawany kolejny raz jako nowy produkt >?

    W przypadku pralki, lodowki, telewizora czy samochodu,
    slady uzywalnosci sa zazwyczaj widoczne i trudno drugi raz sprzedac ten
    sprzet po naprawie jako nowy.

    Ale komputery niekoniecznie wykazuja slady zuzycia.
    Dodatkowo naprawa, to wymiana podzespolu na nowy, podrapana obudowe tez
    mozna wymienic na nowa.

    Zatem podsumowujac, czy istnieje mechanizm oznaczania sprzetu uzywanego
    jako uzywany i eliminowania go z obrotu handlowego jako
    nowy towar ?

    I na jakiej zasadzie rozlicza sie sprzedajacy z producentem z wadliwego
    sprzetu oddanego w ramach rekojmi ?
    Rekojmia nie obowiazuje, bo producent udziela gwarancji.
    Prawo do wymiany na nowy sprzet to dopiero 2-3 naprawy.
    Co sie zatem dzieje z tym wadliwym sprzetem i gdzie pojawia sie na
    rynku, z jakimi dokumentami ?

    I ostatnie pytanie.
    Czy dopuszczalna jest dwoistosc rekojmi i gwarancji, gdy udziela ich
    sprzedajacy jednoczesnie jako sprzedajacy i producent ( czyli ten kto
    sklada komputer).

    W takim przypadku siedziba udszielajacego rekojmie = siedziba
    udzielajacego gwarancje na caly komputer
    i latwosc wprowadzenia do obrotu uzywanego sprzetu, po naprawie,
    deklarowanego jako nowy, jest wyrazna.

    Jacek

  • 7. Data: 2002-07-05 10:56:33
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "vV." <w...@i...pl> wrote in message

> [...]
    >
    > rozporządzenia Rady Ministrów z 30 maja 1995 r. w sprawie szczegółowych
    > warunków zawierania i wykonywania umów sprzedaży rzeczy ruchomych z

    Wszystko, lecz nieaktualne.... jest juz podobno nowe ... "jeszcze
    mocniejsze"
    (nie mam czasu szukac, jest cos w dzisiejszej GP).

    Po pierwsze NIGDY, "przenigdy" nie kupuj "plombowanego komputera".
    Ja ostatnio zapomnialem zaznaczyc w "warunkach" ze ma byc nieplombowany,
    ale udalo mi sie wynegocjowac......

    Po drugie zawsze pilnuj, by pisali co na co i dlaczego wymieniaja.

    I gdy po tylu naprawach nadal nie dziala - popros o wymiane na nowy,
    wolny od wad... i zaznacz, ze wg nowego rozporzadzenia maja ci zwrocic
    koszty zwiazane z przywozeniem sprzetu do reklamacji.
    Powinno to sklonic firme do wymiany na naprawde porzadne czesci
    (acha. jesli sie nie myle, moe moga wymieniac na stare wolne od wad czesci)
    jesli sie zepsuje podzespol, nalezy wymienic go na NOWY.
    (radze w tych przypadkach prosic o dokumentacje (ksiazeczka i ew. soft))

    Bozdrowienia

    Boguslaw

  • 8. Data: 2002-07-05 10:59:39
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Boguslaw Szostak wrote:

> [...]
    > jesli sie zepsuje podzespol, nalezy wymienic go na NOWY.
    > (radze w tych przypadkach prosic o dokumentacje (ksiazeczka i ew. soft))

    Wlasnie napisalem, ale tego watku nie podjales,
    ze po zwrocie uszkodzonego kompa z tytulu rekojmi, sprzedajacy otrzymuje
    zepsuty komputer.
    I co z nim dalej robi ?
    Sam naprawia i sprzedaje jako nowy, naprawia go producent , wzajemnie
    sie rozliczaja i sprzedaja jako nowy, czy jako uzywany.

    Niestety rynek uzywanych komputerow to setki tysiecy skladakow.
    Takze sprzedawane sa setki tysiewcy skladakow z nowych podzespolow.
    Czy nowe przepisy reguluja pojecie:

    "nowego sprzetu" = komputer zlozony wylacznie z nowych podzespolow z
    fabrycznymi gwarancjami producenta na kazdy podzespol ?

    Jacek

  • 9. Data: 2002-07-05 11:13:54
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Jacek" [...]

    > Wlasnie napisalem, ale tego watku nie podjales,
    > ze po zwrocie uszkodzonego kompa z tytulu rekojmi, sprzedajacy otrzymuje
    > zepsuty komputer.
    > I co z nim dalej robi ?

    Ja jestem tylko "praktykiem".
    Co robi ?
    jesli kupuje czesci, sklada i sprzedaje komputer to wg prawa jest jego
    PRODUCENTEM.
    i problemu nie ma.
    jako sprzedawca odpowiada za wady.....

    jako producent musi rozpatrzyc i uznac, badz nie reklamacje.

    jako kupujacy czesci moze je reklamowac u swego diostawcy,
    ten z kolei odpowiada przed nim - Pana moze to nie obchodzic.

    > Sam naprawia i sprzedaje jako nowy, naprawia go producent , wzajemnie
    > sie rozliczaja i sprzedaja jako nowy, czy jako uzywany.

    Wlasnie dlatago nalezy uwazac przy kupnie "zaplombowanych skladackow".

    Kupujac skladaka nalezy sprawdzic, czy jest "wyprodukowany" z nowych czesci
    (wtedy jest nowy), czy z uzywanych - wtedy jest uzywany. Moze pan chce
    kupic uzywany komputer...

> [...]
    >
    > "nowego sprzetu" = komputer zlozony wylacznie z nowych podzespolow z
    > fabrycznymi gwarancjami producenta na kazdy podzespol ?

    Producenci podzespolow Pana (jako konsumenta) moga interesowac jedynie
    "ze wzgledow osobistych".
    Komputer nowy powinien miec nieuzywane czesci, a gwwarantem jest
    sprzedajacy.
    Pana nie powinny martwic sprawy pomiedzy dostawcami sprzeajacego a nim..

    > Jacek

    Pozdrawiam

    Boguslaw

  • 10. Data: 2002-07-05 16:08:22
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Boguslaw Szostak wrote:

> [...]
    > ten z kolei odpowiada przed nim - Pana moze to nie obchodzic.

    > Wlasnie dlatago nalezy uwazac przy kupnie "zaplombowanych skladackow".

    Ale na co uwazac ?
    Zaplombowanych komputerow sprzedaje sie setki tysiecy .

    > Kupujac skladaka nalezy sprawdzic, czy jest "wyprodukowany" z nowych czesci
    > (wtedy jest nowy), czy z uzywanych - wtedy jest uzywany. Moze pan chce
    > kupic uzywany komputer...
    A skad Panu to przyszlo do glowy ?
    Poza fakturami za samochod, nie spotkalem jeszcze rachunku za komputer,
    na ktorym pisze, ze jest nowy.

    > Producenci podzespolow Pana (jako konsumenta) moga interesowac jedynie
    > "ze wzgledow osobistych".
    Blad.
    Komputer typu pecet to zawsze skladak i najwazniejsze jest
    zainteresowanie podzespolami i ich producentami, a dalej gwarancjami
    producenta na podzespoly.
    Klania sie slynna sprawa gwarancji na dyski.
    Producent udzielal na 3 lata, a sprzedajacy na 1 rok.

    > Komputer nowy powinien miec nieuzywane czesci, a gwwarantem jest
    > sprzedajacy.

    Nie.
    Komputer nowy MUSI MIEC, a nie POWINIEN MIEC, nowe czesci.
    Sprzedajacy nie jest zadnym gwarantem, gdyz udziela rekojmi a nie
    gwarancji.

    > Pana nie powinny martwic sprawy pomiedzy dostawcami sprzeajacego a nim..
    To jest niestety najwazniejsza sprawa, ktora wymaga ustawowego
    uregulowania,
    aby wyeliminowac z obrotu nieoznaczony sprzet uzywany, po naprawach,
    uszkodzony,
    sprzedawany wielokrotnie jako nowy.
    Obecne procedury handlowe nie kontroluja obrotu sprzetem uzywanym,
    uszkodzonym, naprawianym,
    ktory mogl utracic pierwotne wlasciwosci i moze juz podlegac pod
    przepisy o obrocie odpadami, dokladnie tak jak to sie odbywa w przypadku
    uzywanych samochodow, ktore podlegaja ustawowemu zlomowaniu.

    Dlatego kazdy podzespol komputerowy powinien byc zaopatrzony w
    identyfikujacy zabezpieczajacy hologram producenta, ulegajacy
    zniszczeniu w przypadku naprawy podzespolu.
    Taka procedura to juz standard w wielu krajach i chroni rynek konsumenta
    przed wprowadzaniem do obrotu sprzetu uzywanego sprzedawanego jako nowy.

    Z tego tez powodu nalezy oczekiwac pilnego prawnego uregulowania
    problemu obrotu zlomem, czesciami i podzespolami komputerowymi.

    Wielokrotnie spotkalem sie z przypadkami sprzedazy podzespolow
    komputerowych oklejonych kolejnymi, nowymi stickersami.
    W przpadku nagrywarek CD strata klienta jest ewidentna, gdyz jako nowa
    moze kupic nagrywarke o obnizonej wartosci, uzywana, ktora posluzyla np.
    do wypalenia 1000 plyt CD i dlatego jej zywotnosc ulegnie radykalnemu
    skroceniu.
    W przypadku monitora, ktory jest wypalany przez caly rok na wystawie
    sklepowej, jego zywotnosc moze zostac ograniczona o kilka lat.

    Dlatego tez producenci komputerow powinni byc zobowiazani do trwalego
    oznaczania hologramami komputerow, monitorow , uzywanych dla celow
    demonstracyjnych, aby po ponownym zapakowaniu,
    nie mogly zostac sprzedane jako nowe, nieuzywane i narazic producenta i
    klienta na straty i szkody.

    Monitor wlaczony w sklepie codziennie przez 10 godzin, wyswietlajacy ten
    sam obraz kontrolny , a nawet ruchomy, zuzywa sie, pogarszaja sie jego
    parametry jakosciowe i powinien byc wyraznie oznaczany na rachunku,
    fakturze jako uzywany, z wystawy + oznaczenie czasu eksploatacji w
    godzinach.

    Podobnie komputer uzywany dla celow demonstracyjnych do gier, pracujacy
    miesiacami, tez powinien byc oznaczony jako uzywany, z wystawy +
    oznaczenie czasu eksploatacji w godzinach.

    Bez zapewnienia tych minimalnych standardow ochrony klienta,
    dwoch klientow, za ta sama cene kupuje sprzet komputerowy, ktory sie
    rozni parametrami,
    ze jeden byl eksploatowany miesiacami, a drugi jest fabrycznie nowy.

    Zatem nie pisz Pan i nie radz, co klienta powinno interesowac czy nie
    powinno.
    To ustawa o prawach konsumenckich i obrocie handlowym sprzetem uzywanym
    i nowym, powinna gwarantowac ochrone konsumenta, jego prawa, jak i
    gwarantowac oznaczenie produktu zgodne ze stanem faktycznym
    i powinna przewidywac takie procedury identyfikacyjne, oraz karne, aby
    nie bylo mozliwe sprzedanie uzywanego komputera jako nowy, komputera po
    naprawie jako nowy.

    Wchodzimy do Europy i UE i nalezy oczekiwac zapewnienia standardow juz
    obowiazujacych w UE.
    Jacek
    --
    World's First Holographic Computer incorporating Self(EGO) Technology
    fit to solve NP problems (knapsack algorithm) at light speed in n**@