    From: Jacek <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Gwarancja na komputer.
    Date: Fri, 05 Jul 2002 10:50:55 +0200

    p...@p...onet.pl wrote:

    > 1/ czy te wszystkie naprawy wykonywane byly na gwarancji ?
    > 2/ czy masz stosowne adnotacje w karcie gwarancyjnej sprzetu ?
    > 3/ jesli nie to koniecznie zloz zgloszenie reklamacyjne ALE w ramach rekojmi.
    > Musza je przyjac w sklepie, niech oznacza dokladna data, podaj swoje dane nie
    > podawaj nr tel tylko adres i czekaj, w roszczeniu zazadaj odstapienia od umowy,
    > podajac przyczyne jako wadliwe dzialanie komputera, jesli masz potwierdzenie
    > pisemne wykonywania napraw tych jakie mialy miejsce uwzglednij to (CHYBA ZE TE
> [...]

    Mam takie pytanie.
    Gwarancji udziela producent lub ceduje udzielenie gwarancji na
    sprzedajacego

    Rekojmi udziela jedynie sprzedajacy a nie producent.

    I teraz mamy takie mozliwosci,
    ze gwarancji i rekojmi udziela sprzedajacy i on obsluguje zarowno
    zgloszenie z tytulu gwarancji jak i rekojmi w okresie gwarancji/rekojmi.

    I klient mowi ok, chce skorzystac z rekojmi i oddaje wadliwy sprzet,
    rozwiazuje umowe kupna/sprzedazy i chce gotowke.
    Sprzedajacy wyplaca mu gotowke.

    Ale co dalej sie dzieje z wadliwym sprzetem ?
    Sprzedajacy ma postemplowany i opatrzony data druk gwarancji na ten
    komputer i albo sam naprawia komputer (chyba raczej nie) , albo go
    odsyla do naprawy do producenta, z niewaznym juz drukiem gwarancji bo
    umowa kupna sprzedazy zostala rozwiazana.
    Producent naprawia, odsyla naprawiony komputer i co dalej ?

    Czy wystawia nowy druk gwarancji ?
    Czy sprzedajacy sprzedaje naprawiony komputer uzywajac starego druku
    gwarancji ?
    Czy druki gwarancji sa drukami scislego zarachowania i kazdy jest
    zwiazany z okreslonym komputerem ?

    Ale ostatecznie sprzedajacy otrzymuje juz naprawiony komputer
    i oferuje go do sprzedazy.

    Komputer nie jest juz nowy, bo uzywany i raz sprzedany.
    Czy moze go sprzedac kolejny raz jako nowy, udzielajac i gwarancji i
    rekojmi ?
    Jezeli sam udziela gwarancji i rekojmi to prawdopodobnie tak.
    Jezeli ma wiele drukow gwarancji od producenta, to mozliwe, ze tak.

    Ale po co pytam.
    Interesuje mnie obrot naprawianymi towarami, oddanymi w ramach
    rekojmi/gwarancji.
    Co sie z nimi dzieje i czy producent je oznacza jako uzywane i czy
    kupujacy ma swiadomosc, ze kupuje jako kolejny klient
    uszkodzony/naprawiony komputer, zwrocony przez poprzedniego klienta,
    a sprzedawany kolejny raz jako nowy produkt >?

    W przypadku pralki, lodowki, telewizora czy samochodu,
    slady uzywalnosci sa zazwyczaj widoczne i trudno drugi raz sprzedac ten
    sprzet po naprawie jako nowy.

    Ale komputery niekoniecznie wykazuja slady zuzycia.
    Dodatkowo naprawa, to wymiana podzespolu na nowy, podrapana obudowe tez
    mozna wymienic na nowa.

    Zatem podsumowujac, czy istnieje mechanizm oznaczania sprzetu uzywanego
    jako uzywany i eliminowania go z obrotu handlowego jako
    nowy towar ?

    I na jakiej zasadzie rozlicza sie sprzedajacy z producentem z wadliwego
    sprzetu oddanego w ramach rekojmi ?
    Rekojmia nie obowiazuje, bo producent udziela gwarancji.
    Prawo do wymiany na nowy sprzet to dopiero 2-3 naprawy.
    Co sie zatem dzieje z tym wadliwym sprzetem i gdzie pojawia sie na
    rynku, z jakimi dokumentami ?

    I ostatnie pytanie.
    Czy dopuszczalna jest dwoistosc rekojmi i gwarancji, gdy udziela ich
    sprzedajacy jednoczesnie jako sprzedajacy i producent ( czyli ten kto
    sklada komputer).

    W takim przypadku siedziba udszielajacego rekojmie = siedziba
    udzielajacego gwarancje na caly komputer
    i latwosc wprowadzenia do obrotu uzywanego sprzetu, po naprawie,
    deklarowanego jako nowy, jest wyrazna.

    Jacek