  • 1. Data: 2004-09-25 08:40:44
    Temat: Firma w spadku...
    Od: "news.tpi.pl" <s...@d...pl>

    Witam,

    Sytuacja jest taka:
    Jest spółka cywilna a w niej dwóch wspólników. Jeden ze wspólników ginie w
    wypadku razem z żoną.
    Mają jedynego syna.
    Proszę, poradźcie mi, co się dzieje w takim przypadku ze spółką, w jaki
    sposób spadkobierca przejmuje tę część, która należała do wspólnika?
    Słyszałem, że spółkę trzeba zamknąć i otworzyć nową ewentualnie. Jeśli tak,
    to w jaki sposób nowa spółka może przejąć aktywa i pasywa starej?

    Jeśli ktoś z Was, ma informacje praktyczne, które powinna znać osoba
    organizująca pogrzeb, a które nie są jakoś łatwo i ogólnie dostępnie, to
    proszę napiszcie też.

    napiszcie albo podeślijcie jakieś linki, bo już nie mam siły do tego
    świata...

    Syn Wspólnika

  • 2. Data: 2004-09-25 08:43:51
    Temat: Re: Firma w spadku...
    Od: "Sebastian Tatol" <s...@d...pl>

    Oj przepraszam, pojawiła się nazwa serwera miast to co powinno w polu od.
    teraz już powinno być dobrze...

  • 3. Data: 2004-09-25 12:27:23
    Od: "marik" <k...@p...com>

> [...]
    > Witam,
    >
    > Sytuacja jest taka:
    > Jest spółka cywilna a w niej dwóch wspólników. Jeden ze wspólników

    Spółka ulega rozwiązaniu (zostaje 1 wspólnik), chyba że jej umowa
    przewidywała zastrzeżenie, iż w razie śmierci wspólnika
    zastępuje go spadkobierca (872 kc).

    > Mają jedynego syna.
    > Proszę, poradźcie mi, co się dzieje w takim przypadku ze spółką, w jaki
    > sposób spadkobierca przejmuje tę część, która należała do wspólnika?

    j/w. zobacz art 875 kc

    > Słyszałem, że spółkę trzeba zamknąć i otworzyć nową ewentualnie. Jeśli tak,
    > to w jaki sposób nowa spółka może przejąć aktywa i pasywa starej?

    Chyba już nie ma takiej możliwości, bo w chwili śmierci wspólnika
    umowa spółki uległa rozwiązaniu z mocy prawa(został 1 wspólnik).
    Możnaby próbować założyć spółkę jawną, ale ty/spadkobierca musiałbyś
    uzyskać status przedsiębiorcy(osoby fizycznej) i zawrzeć umowę
    spółki jawnej z dawnym wspólnikiem ojca.

    Art 33 Kodeksu spółek handlowych Kto zawiera umowę spółki jawnej
    z przedsiębiorcą jednoosobowym, który wniósł do spółki przedsiębiorstwo,
    odpowiada także za zobowiązania powstałe przy prowadzeniu
    tego przedsiębiorstwa przed dniem utworzenia spółki.

    marik

  • 4. Data: 2004-09-25 12:46:26
    Od: "marik" <k...@p...com>

    Użytkownik "marik" <k...@p...com> napisał:
    > ale ty/spadkobierca musiałbyś
    > uzyskać status przedsiębiorcy(osoby fizycznej)

    wycofuję się z tego. były wspólnik jest nadal przedsiębiorcą
    (osobą fizyczną) i to chyba wystarczy.