  • 1. Data: 2002-04-19 08:32:11
    Temat: Dziękuję za porady w sprawie darowizny i uzupełniam, i ponownie proszę o pomoc
    Od: "quidam" <q...@w...pl>

    Dziękuję bardzo za porady i pomoc:-)

    Tak, z tego co się domyślam, rzeczywiście chodzi o coś więcej. Zdaje się, że
    o zbycie.
    Pewnie wystąpią jednak również komplikacje z podatkami (tzn mam na myśli
    dochodowy)???

    Może naświetlę sytuację dokladniej, choć znam sprawę "z drugiej ręki".
    Są to akcje pracownicze (otrzymane przez pracownika spólki).
    Pracownik ten obecnie przechodzi na tzw świadczenia przedemerytalne i
    dowiedział się (i nie jest pewień czy to też jest prawdą), że w okresie
    pobierania świadczeń, czyli aż do uzyskania faktycznego wieku emerytalnego
    nie może osiągać żadnych dochodów. A więc nie może zbyć akcji.
    Postanowił więc dokonać darowiznę na żonę i syna.
    W biurze maklerskim jednak stwierdzono, że na żadną z tych osób darowizny
    dokonać nie może. Na syna (o tym m.w. już opowiedziałem), a na żonę, bo -
    jak zdaje się uzasadniono, z powodu (...nie jestem pewien swoich
    sformułowań, a nie chcę wywołać śmiechu :-)) ze względu na wspólność
    majątkową.
    Ponieważ zdaje się, ze obecnie kursy akcji notowanych na GPW nie są,
    oględnie mówiąc zbyt wysokie, więc ten znajomy - przyszły zasiłkobiorca,
    trochę jest niepocieszony perspektywą zbycia tych akcji już teraz. Natomiast
    na faktyczną emeryturę (czyli okres, gdy będzie mógł ponownie zbyć akcje
    przyjdzie mu poczekać kilka lat = zamrożenie środków na te kilka lat).
    A on chciałby - zdaje się, pozostawić sobie (swoim bliskim) możliwość
    (poprzez te osoby) zbycia tych akcji.
    No i tak to m.w. wygląda.
    Nie wiem natomiast jakie konsekwencje podatkowe to zrodziłoby - tzn nie mam
    na myśli podatku od darowizn, tylko dochodowy. Tytaj nie znam sprawy. Jeśli
    coś możecie podpowiedzieć, to byłbym w imieniu tego gościa (znajomego b.
    wdzięczny).

    Jeśli coś moglibyście jeszcze podpowiedzieć, to bardzo, bardzo z góry
    dziękuję!
    Pozdrawiam bardzo serdecznie!

    Użytkownik Sandra <d...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a9o6gb$ivk$...@a...dialog.net.pl...

  • 2. Data: 2002-04-19 14:45:25
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik "quidam" <q...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jak zdaje się uzasadniono, z powodu (...nie jestem pewien swoich
    > sformułowań, a nie chcę wywołać śmiechu :-)) ze względu na wspólność

    ale wydaje mi sie ,że koleżanka bardzo dobrze jest obeznana w temacie oddaje
    jej głos ... Myśle ,że udzieli cennych porad ...
    Więc Marto wytłumacz jak powinno sie to załatwić ...
    Sandra