  • 1. Data: 2022-12-28 10:17:25
    Temat: Dziecko wyrządziło szkodę osobie trzeciej z moją czy bez mojej winy?
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Ubezpieczenie "OC w życiu prywatnym" WARTA opisuje tak

    "Nieważne, kto wybił szybę u sąsiada... Ubezpieczenie obejmuje szkody
    wyrządzone przez wszystkich domowników, również przez pupila."

    "Jeśli Twoje dziecko przez przypadek uszkodzi sprzęt w hotelu. Gdy jadąc
    na rowerze uszkodzisz czyjeś auto w wypadku drogowym."

    Czytając jednak OWU napotykam "opcje dodatkową - OC dziecko" opisaną
    jako "Gdy Twoje dziecko (do 13 r.ż.) wyrządzi komuś szkodę bez Twojej
    winy.".

    Nie jest dla mnie zrozumiałem w takim razie kiedy ubezpieczenie bez tej
    opcji działa a kiedy nie. Agent także nie potrafił się tutaj określić.
    Kiedy dziecko grając w piłkę zbije tą szybę u sąsiada to kiedy to będzie
    moja wina a kiedy nie?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2022-12-28 12:04:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 28 Dec 2022 10:17:25 +0100, Mateusz Bogusz wrote:
> [...]
    > opcji działa a kiedy nie. Agent także nie potrafił się tutaj określić.
    > Kiedy dziecko grając w piłkę zbije tą szybę u sąsiada to kiedy to będzie

    No wlasnie ... zawsze twoja, bo nie dopilnowałes?

    Jesli chodzi o samochody, to jest ciekawszy przypadek.
    Jedziesz ulicą, dziecko z chodnika wskakuje tuz przed auto.

    "Ponieważ małoletniemu winy przypisać nie można, OC posiadacza
    samochodu wyplaci dziecku odszkodowanie na zasadzie ryzyka".

    A co dalej?
    Bo mamy kwestie i regresu odszkodowania OC, i koszty naprawy
    samochodu.

    A jest tu wina rodzica?
    Dzieciom do lat 10 nie wolno samodzielnie chodzic po ulicy,
    ale rodzic na smyczy trzymac nie musi, czy wrecz nie moze.

    J.

  • 3. Data: 2022-12-28 12:08:40
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Mateusz Bogusz pisze:

> [...]

    > Czytając jednak OWU napotykam "opcje dodatkową - OC dziecko" opisaną
    > jako "Gdy Twoje dziecko (do 13 r.ż.) wyrządzi komuś szkodę bez Twojej

    Prawdopodobnie chodzi o kwestię "nadzoru"

    https://www.monitorszkoly.pl/artykul/powierzenie-opi
    eki-nad-dzieckiem-regulacje-prawne-i-szczegolne-przy
    padki
    Od chwili przekroczenia przez dziecko progu szkoły odpowiedzialność za jego
    zdrowie, życie i czyny ponosi szkoła.

> [...]
    > opcji działa a kiedy nie. Agent także nie potrafił się tutaj określić.
    > Kiedy dziecko grając w piłkę zbije tą szybę u sąsiada to kiedy to będzie

    https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/ko
    deks-cywilny-16785996/art-427
    Wersja od: 18 grudnia 2022 r. do: 31 grudnia 2022 r.
    Art. 427. [Wina w nadzorze]
    Kto z mocy ustawy lub umowy jest zobowiązany do nadzoru nad osobą, której z
    powodu wieku albo stanu psychicznego lub cielesnego winy poczytać nie można,
    ten obowiązany jest do naprawienia szkody wyrządzonej przez tę osobę, chyba
    że uczynił zadość obowiązkowi nadzoru albo że szkoda byłaby powstała także
    przy starannym wykonywaniu nadzoru. Przepis ten stosuje się również do osób
    wykonywających bez obowiązku ustawowego ani umownego stałą pieczę nad osobą,
    której z powodu wieku albo stanu psychicznego lub cielesnego winy poczytać
    nie można.

    Podsumowując: nie chcesz się "bujać" w sądzie czy to np. szkoła powinna
    zapłacić a nie ty,
    albo nie chcesz się bujać z TU, czy nie można było uniknąć szkody pomimo
    nadzoru, to kupujesz opcję i masz WARTE w 4 literach.
    W przypadku wybicia szyby raczej się WARTA czepiać nie będzie, że opcji nie
    masz, ale jakby np. dzieciak zabrał niezabezpieczone kluczyki, i pojechał, i
    rozwalił samochód sąsiadowi na kwotę 100 000 PLN to pewnie tak.

    Jest jeszcze możliwość:
    https://www.ewangelia.org/PL/detail-prayer/3b885925-
    bcb7-429d-9e29-e65e06677e3a
    moja wina, moja wina, moja bardzo wielka wina

    Wtedy nie dokupujesz opcji...

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

  • 4. Data: 2022-12-28 12:34:27
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 28 Dec 2022 12:08:40 +0100, Olin napisał(a):

> [...]
    padki
    > Od chwili przekroczenia przez dziecko progu szkoły odpowiedzialność za jego

    A któż tak starannie się pode mnie podszywa?

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    "Demokracja kończy się wtedy, kiedy rząd zauważy, że może przekupić ludzi
    za ich własne pieniądze"
    Alexis de Tocqueville

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 5. Data: 2022-12-28 12:59:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 28 Dec 2022 12:08:40 +0100, Olin wrote:

> [...]
    > albo nie chcesz się bujać z TU, czy nie można było uniknąć szkody pomimo
    > nadzoru, to kupujesz opcję i masz WARTE w 4 literach.

    Zaraz zaraz - i wyplaci, czy wlasnie bedzies sie bujał, bo to twoja
    wina, zle pilnowałes.

    > W przypadku wybicia szyby raczej się WARTA czepiać nie będzie, że opcji nie
    > masz, ale jakby np. dzieciak zabrał niezabezpieczone kluczyki, i pojechał, i
    > rozwalił samochód sąsiadowi na kwotę 100 000 PLN to pewnie tak.

    Wystarczy ze dzieciak na ulice wybiegnie czy upadnie, a kierowca w
    odruchu ominiecia trafi w latarnie i rozbije swojego ... 200tys
    to juz nie tylko mercedes :-(

    Ba - moze wtedy inna osobe trafic, i odszkodowanie bedzie wieksze ...

    J.

  • 6. Data: 2022-12-28 12:59:46
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 28.12.2022 o 10:17, Mateusz Bogusz pisze:

> [...]
    > tej opcji działa a kiedy nie. Agent także nie potrafił się tutaj
    > określić. Kiedy dziecko grając w piłkę zbije tą szybę u sąsiada to

    Zagadnienie generalnie normują art. 426~428 kc. Małoletni, który nie
    ukończył lat trzynastu, nie ponosi odpowiedzialności za wyrządzoną
    szkodę. Kto z mocy ustawy lub umowy jest zobowiązany do nadzoru nad
[...]
    ustawowego ani umownego stałą pieczę nad osobą, której z powodu wieku
    albo stanu psychicznego lub cielesnego winy poczytać nie można.

    Gdy sprawca z powodu wieku albo stanu psychicznego lub cielesnego
    nie jest odpowiedzialny za szkodę, a brak jest osób zobowiązanych do
    nadzoru albo gdy nie można od nich uzyskać naprawienia szkody,
    poszkodowany może żądać całkowitego lub częściowego naprawienia szkody
    od samego sprawcy, jeżeli z okoliczności, a zwłaszcza z porównania stanu
    majątkowego poszkodowanego i sprawcy, wynika, że wymagają tego zasady
    współżycia społecznego.

    Wydaje mi się, że ta dodatkowa wzmiankowana przez Ciebie opcja może mieć
    zastosowanie w wypadku okoliczności opisanych w drugim akapicie (art.
    428 kc). Czyli w mojej ocenie miało by sens, gdyby ów nieletni
    dysponował jakimś istotny stanem majątkowym i mógł ową odpowiedzialność
    cywilną ponieść. Jeśli to jakaś niewielka kwota, to ewentualnie
    doubezpieczył bym się, by się pozbyć problemu w wypadku jakiejś
    spowodowanej przez dziecko szkody. Wówczas wskazujesz ubezpieczyciela i
    tam poszkodowany się przepycha z argumentami, czy zasady współżycia
    społecznego tego wymagają, czy też nie - bo to jest dość nieostre i
    trudno przewidywalne w praktyce.

    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2022-12-28 21:18:12
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 28.12.2022 12:08, Olin wrote:
> [...]
    padki
    > Od chwili przekroczenia przez dziecko progu szkoły odpowiedzialność za jego

    To dlatego co roku w przedszkolu we wrześniu podsuwają pakiet NNW+OC,
    mówią że "wszyscy rodzice to wybierają" i żona podpisuje.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 8. Data: 2022-12-29 00:45:28
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    eki-nad-dzieckiem-regulacje-prawne-i-szczegolne-przy
    padki
    > To dlatego co roku w przedszkolu we wrześniu podsuwają pakiet NNW+OC,
    > mówią że "wszyscy rodzice to wybierają" i żona podpisuje.

    O ile się orientuję, to działa trochę inaczej. Towarzystwo
    ubezpieczeniowe wynajmuje pracownika przedszkola / szkoły i ten próbuje
    przekonać rodziców, ze to ubezpieczenie jest nieodzowne. Przeważnie
    placówka ma "odpis" z kwoty składki ubezpieczeniowej. Warto zapytać o
    podstawę prawną konieczności zawarcia ubezpieczenia.

    --
    Robert Tomasik

  • 9. Data: 2022-12-29 13:03:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 29 Dec 2022 00:45:28 +0100, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > placówka ma "odpis" z kwoty składki ubezpieczeniowej. Warto zapytać o
    > podstawę prawną konieczności zawarcia ubezpieczenia.

    Placowka to przede wszystkim ma wzgledny spokoj i brak kosztow.
    Skladke placa rodzice, odszkodowania placi ubezpieczyciel.

    Ciekawe, czy takie ubezpieczenie nie pogarsza pozycji ucznia/rodzica.
    Powiedzmy ze jakis powazny wypadek byl, smierc, trwale kalectwo,
    chcialoby sie miliony, a tu "ale w dobrowolnym ubezpieczeniu wycenil
    pan zycie dziecka na 50 tys" ...

    J.

  • 10. Data: 2022-12-29 20:58:24
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 29.12.2022 o 13:03, J.F pisze:
    > Placowka to przede wszystkim ma wzgledny spokoj i brak kosztow.
    > Skladke placa rodzice, odszkodowania placi ubezpieczyciel.

    Raz jeden tym się zajmowałem i to pod kątem korupcji. Lata temu. Miałem
    taką koncepcję, że ta prowizja dla dyrektora placówki za ubezpieczenie
    ponad 99% uczniów, to korzyść majątkowa związana z pełnioną funkcją.
    Prokuratura nie podzieliła mojego stanowiska i nikt więcej do tego nie
    wracał.

    Wydaje mi się, że z OC i NW to ogarnąć odpowiedzialności szkoły się nie
    uda. OC, to jakby uczeń coś zniszczył. Zaś NW, jest niezależne od
    odpowiedzialności cywilnej szkoły. Natomiast to ziała tak, że większość
    uczniów nie ogarnia tego, że powinni dostać i z OC szkoły i z NW.

    --
    Robert Tomasik