eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoDziecko wyrządziło szkodę osobie trzeciej z moją czy bez mojej winy? › Re: Dziecko wyrządziło szkodę osobie trzeciej z moją czy bez mojej winy?
    From: Olin <k...@a...w.stopce>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dziecko wyrządziło szkodę osobie trzeciej z moją czy bez mojej winy?
    Date: Wed, 28 Dec 2022 12:08:40 +0100

    Mateusz Bogusz pisze:

    > Ubezpieczenie "OC w życiu prywatnym" WARTA opisuje tak

    > "Nieważne, kto wybił szybę u sąsiada... Ubezpieczenie obejmuje szkody
    > wyrządzone przez wszystkich domowników, również przez pupila."

    > "Jeśli Twoje dziecko przez przypadek uszkodzi sprzęt w hotelu. Gdy jadąc
    > na rowerze uszkodzisz czyjeś auto w wypadku drogowym."

    > Czytając jednak OWU napotykam "opcje dodatkową - OC dziecko" opisaną
    > jako "Gdy Twoje dziecko (do 13 r.ż.) wyrządzi komuś szkodę bez Twojej
    > winy.".

    Prawdopodobnie chodzi o kwestię "nadzoru"

    https://www.monitorszkoly.pl/artykul/powierzenie-opi
    eki-nad-dzieckiem-regulacje-prawne-i-szczegolne-przy
    padki
    Od chwili przekroczenia przez dziecko progu szkoły odpowiedzialność za jego
    zdrowie, życie i czyny ponosi szkoła.

    > Nie jest dla mnie zrozumiałem w takim razie kiedy ubezpieczenie bez tej
    > opcji działa a kiedy nie. Agent także nie potrafił się tutaj określić.
    > Kiedy dziecko grając w piłkę zbije tą szybę u sąsiada to kiedy to będzie
    > moja wina a kiedy nie?

    https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/ko
    deks-cywilny-16785996/art-427
    Wersja od: 18 grudnia 2022 r. do: 31 grudnia 2022 r.
    Art. 427. [Wina w nadzorze]
    Kto z mocy ustawy lub umowy jest zobowiązany do nadzoru nad osobą, której z
    powodu wieku albo stanu psychicznego lub cielesnego winy poczytać nie można,
    ten obowiązany jest do naprawienia szkody wyrządzonej przez tę osobę, chyba
    że uczynił zadość obowiązkowi nadzoru albo że szkoda byłaby powstała także
    przy starannym wykonywaniu nadzoru. Przepis ten stosuje się również do osób
    wykonywających bez obowiązku ustawowego ani umownego stałą pieczę nad osobą,
    której z powodu wieku albo stanu psychicznego lub cielesnego winy poczytać
    nie można.

    Podsumowując: nie chcesz się "bujać" w sądzie czy to np. szkoła powinna
    zapłacić a nie ty,
    albo nie chcesz się bujać z TU, czy nie można było uniknąć szkody pomimo
    nadzoru, to kupujesz opcję i masz WARTE w 4 literach.
    W przypadku wybicia szyby raczej się WARTA czepiać nie będzie, że opcji nie
    masz, ale jakby np. dzieciak zabrał niezabezpieczone kluczyki, i pojechał, i
    rozwalił samochód sąsiadowi na kwotę 100 000 PLN to pewnie tak.

    Jest jeszcze możliwość:
    https://www.ewangelia.org/PL/detail-prayer/3b885925-
    bcb7-429d-9e29-e65e06677e3a
    moja wina, moja wina, moja bardzo wielka wina

    Wtedy nie dokupujesz opcji...

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek