eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoDziecko wyrządziło szkodę osobie trzeciej z moją czy bez mojej winy? › Re: Dziecko wyrządziło szkodę osobie trzeciej z moją czy bez mojej winy?
    Date: Wed, 28 Dec 2022 12:59:46 +0100
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: Dziecko wyrządziło szkodę osobie trzeciej z moją czy bez mojej winy?

    W dniu 28.12.2022 o 10:17, Mateusz Bogusz pisze:

    > "Nieważne, kto wybił szybę u sąsiada... Ubezpieczenie obejmuje szkody
    > wyrządzone przez wszystkich domowników, również przez pupila."
    > "Jeśli Twoje dziecko przez przypadek uszkodzi sprzęt w hotelu. Gdy
    > jadąc na rowerze uszkodzisz czyjeś auto w wypadku drogowym."
    > Czytając jednak OWU napotykam "opcje dodatkową - OC dziecko" opisaną
    > jako "Gdy Twoje dziecko (do 13 r.ż.) wyrządzi komuś szkodę bez
    > Twojej winy.".
    > Nie jest dla mnie zrozumiałem w takim razie kiedy ubezpieczenie bez
    > tej opcji działa a kiedy nie. Agent także nie potrafił się tutaj
> [...]

    Zagadnienie generalnie normują art. 426~428 kc. Małoletni, który nie
    ukończył lat trzynastu, nie ponosi odpowiedzialności za wyrządzoną
    szkodę. Kto z mocy ustawy lub umowy jest zobowiązany do nadzoru nad
    osobą, której z powodu wieku albo stanu psychicznego lub cielesnego winy
    poczytać nie można, ten obowiązany jest do naprawienia szkody
    wyrządzonej przez tę osobę, chyba że uczynił zadość obowiązkowi nadzoru
    albo że szkoda byłaby powstała także przy starannym wykonywaniu nadzoru.
    Przepis ten stosuje się również do osób wykonywających bez obowiązku
    ustawowego ani umownego stałą pieczę nad osobą, której z powodu wieku
    albo stanu psychicznego lub cielesnego winy poczytać nie można.

    Gdy sprawca z powodu wieku albo stanu psychicznego lub cielesnego
    nie jest odpowiedzialny za szkodę, a brak jest osób zobowiązanych do
    nadzoru albo gdy nie można od nich uzyskać naprawienia szkody,
    poszkodowany może żądać całkowitego lub częściowego naprawienia szkody
    od samego sprawcy, jeżeli z okoliczności, a zwłaszcza z porównania stanu
    majątkowego poszkodowanego i sprawcy, wynika, że wymagają tego zasady
    współżycia społecznego.

    Wydaje mi się, że ta dodatkowa wzmiankowana przez Ciebie opcja może mieć
    zastosowanie w wypadku okoliczności opisanych w drugim akapicie (art.
    428 kc). Czyli w mojej ocenie miało by sens, gdyby ów nieletni
    dysponował jakimś istotny stanem majątkowym i mógł ową odpowiedzialność
    cywilną ponieść. Jeśli to jakaś niewielka kwota, to ewentualnie
    doubezpieczył bym się, by się pozbyć problemu w wypadku jakiejś
    spowodowanej przez dziecko szkody. Wówczas wskazujesz ubezpieczyciela i
    tam poszkodowany się przepycha z argumentami, czy zasady współżycia
    społecznego tego wymagają, czy też nie - bo to jest dość nieostre i
    trudno przewidywalne w praktyce.

    --
    Robert Tomasik