  • 1. Data: 2014-12-11 12:45:38
    Temat: Dziarski "nieżyjący" staruszek obrabował bank ;)
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Jednym uchem wyłapałem końcówkę audycji, w której jakaś pani po
    ocknięciu się w kostnicy, musi udowadniać przed sądem,że żyje, gdyż
    został już wystawiony akt zgonu.

    Pytanie teoretyczne:

    Osoba budzi się w kostnicy, ma wystawiony akt zgonu - ale nic nie robi,
    aby go wycofać.
    Ta osoba dokonuje jakiegoś przestępstwa, np. kradnie z banku paletę
    sztabek złota. Zostaje złapana.

    I co?
    Aresztować można osobę "żywą", można też NN.
    Ale czy wobec osoby "nieżywej" prawo nie jest bezsilne?
    Osoba ma dokumenty (więc nie jest NN), ale dokumenty są oficjalnie na
    "nieżywca".
    Więc można jeździć bezkarnie od banku do banku?

    Oczywiście ustają też wymagalności względem świadczeń typu media,
    telefony, raty, itd - ale nie o to tu chodzi.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2014-12-11 13:06:05
    Temat: Re: Dziarski "nieżyjący" staruszek obrabował bank ;)
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 11 grudnia 2014 12:45:40 UTC+1 użytkownik Adam napisał:
> [...]
    >
    > Oczywiście ustają też wymagalności względem świadczeń typu media,
    > telefony, raty, itd - ale nie o to tu chodzi.

    Najważniejszy jest stan faktyczny, a nie to co jest w papierach.

    AdamK

  • 3. Data: 2014-12-11 15:17:25
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-12-11 13:06, Adam Klobukowski pisze:

    > Najważniejszy jest stan faktyczny, a nie to co jest w papierach.

    W materiale było, iż osoba uznana za zmarłą nic nie może. Nie ma mocy
    prawnej.

    Jak można aresztować nieboszczyka?
    W zasadzie aresztować fizycznie można, tylko potem nie można osądzić.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2014-12-11 15:20:08
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-12-11 15:17, Adam pisze:

    > W materiale było, iż osoba uznana za zmarłą nic nie może. Nie ma mocy
    > prawnej.

    To jeszcze wyjaśnij co to jest moc prawna.

    > Jak można aresztować nieboszczyka?

    Nie wiem jak, ale przecież nie o takiej sytuacji dyskutujemy.

    > W zasadzie aresztować fizycznie można, tylko potem nie można osądzić.

    Wymyślasz jakieś dziwne problemy. A raczej łykasz "sensację"
    dziennikarzyn jak młody pelikan.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2014-12-11 15:35:07
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 11 grudnia 2014 15:17:28 UTC+1 użytkownik Adam napisał:

    > W materiale było, iż osoba uznana za zmarłą nic nie może. Nie ma mocy
    > prawnej.
    >
    > Jak można aresztować nieboszczyka?
    > W zasadzie aresztować fizycznie można, tylko potem nie można osądzić.

    Normalnie. Zakuwasz w kajdanki a potem prowadzisz do sądu. Jak już pisałem - papier
    niezgodny ze stanem faktycznym nie ma żadnego znaczenia.

    AdamK

  • 6. Data: 2014-12-11 15:46:56
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-12-11 15:20, Liwiusz pisze:

    > To jeszcze wyjaśnij co to jest moc prawna.

    Przepraszam, nie jestem prawnikiem.
    OIDP nazywa się to zdolność do podejmowania czynności prawnych, czy coś
    w tym rodzaju.

    > Nie wiem jak, ale przecież nie o takiej sytuacji dyskutujemy.

    > Wymyślasz jakieś dziwne problemy. A raczej łykasz "sensację"
    > dziennikarzyn jak młody pelikan.

    Ależ nie, bardzo daleki jestem od łykania sensacji. Rzadko też oglądam
    TV czy słucham radia, i trzymam się z daleka od różnych onetów i innych
    takich.

    Natomiast ten temat traktuję jako dyskusję akademicką, albo rozrywkę
    umysłową. Interesuje mnie, czy dana osoba może przebywać niejako "poza
    prawem", będąc formalnie nieboszczykiem.
    Ciekawe, co na to KW, KPC czy nawet KPK.
    Jeśli pomyliłem nazwy, proszę o wyrozumiałość :)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2014-12-11 16:15:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-12-11 15:46, Adam pisze:

> [...]
    > prawem", będąc formalnie nieboszczykiem.
    > Ciekawe, co na to KW, KPC czy nawet KPK.

    Ale czego oczekujesz? Przepisu, że ten co formalnie nie żyje też ponosi
    odpowiedzialność?

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2014-12-11 17:08:18
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Adam Klobukowski" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    > Normalnie. Zakuwasz w kajdanki a potem prowadzisz do sądu. Jak już pisałem -
    > papier niezgodny ze stanem faktycznym nie ma żadnego znaczenia.

    Powiedz to ludziom, którym zostali uznanymi za zmarłych, a potem, żeby to
    odkręcić trzeba kupę czasu.

  • 9. Data: 2014-12-11 17:15:09
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 11.12.2014 15:17, Adam pisze:
    > Jak można aresztować nieboszczyka?
    > W zasadzie aresztować fizycznie można, tylko potem nie można osądzić.

    Można aresztować i osądzić osobę uparcie udającą zmarłą osobę.

    p. m.

  • 10. Data: 2014-12-11 17:40:23
    Od: poreba <d...@p...pl>

    Dnia Thu, 11 Dec 2014 15:46:56 +0100, Adam napisał(a):

    > Interesuje mnie, czy dana osoba może przebywać niejako "poza
    > prawem", będąc formalnie nieboszczykiem.
    > Ciekawe, co na to KW, KPC czy nawet KPK.
    Musisz chwilkę poczekać, aż do wątku ściągną osoby mające chociażby zielone
    pojęcie o statusie prawnym osoby formalnie uznanej za zmarłą.
    Jeszcze ich parę tu zostało.

    > proszę o wyrozumiałość :)
    Nie licz na to. Musisz się liczyć z tym, że dla części p.s.p. jest swoistą
    terapią/wyszalnią.

    --
    pozdro
    poreba