  • 31. Data: 2008-05-30 09:09:53
    Temat: Re: Działanie na szkodę spółki z o.o.
    Od: Kuba <c...@o...pl>

    > Dlaczego szkodę *spółki* utożsamiasz że szkodą *jej właścicieli*?
    > O ile IMHO dopuszczenie do istnienia "osób prawnych" rzeczywiście
    nie jest
    > dobrym pomysłem (tak w ogóle), to jeśli już je dopuszczamy, trzeba je
    > traktować jak każdą inną osobę.

    Wydaje mi się, że źle mnie zrozumiałeś. Z pojęciem spółki z o.o. jako
    osoby prawnej nie ma co dyskutować :) . Jednakże zawsze właścicielem
    spółki jest jakiś inny podmiot prawa (os. fiz. lub prawna) przez fakt
    bycia wspólnikiem w tej spółce. Jeżeli więc spółka ponosi szkody wskutek
    złego nią zarządzania to de facto szkodę ponoszą jej wspólnicy. Fakt
    odrębności prawnej wspólników i samej spółki nie ma znaczenia dla jej
    ekonomicznych rezultatów.

    szkodzie musimy mieć poszkodowanych.

    > No mamy: SPÓŁKĘ!

    Ok, ale czy spółka jako taka, może domagać się odszkodowania za
    działania na szkodę spółki jej zarządu, skoro to zarząd reprezentuje
    spółkę? Zarząd musiałby pozwać sam siebie. Zgodzisz się ze mną, że to
    absurd??

  • 32. Data: 2008-05-30 10:07:29
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Fri, 30 May 2008 11:09:53 +0200, Kuba napisał(a):

> [...]
    > działania na szkodę spółki jej zarządu, skoro to zarząd reprezentuje
    > spółkę? Zarząd musiałby pozwać sam siebie. Zgodzisz się ze mną, że to

    Mylisz pojęcia odpowiedzialności karnej i cywilnej. W karnej ani zarząd
    ani wspólnicy, ani żaden inny organ nic nie musi. W sprawie cywilnej w
    sporze z zarządem spółkę reprezentuje pełnomocnik powołany przez WZ lub
    RN. Każdemu ze wspólników zresztą przysługuje osobne roszczenie (bo ich
    interes może być rozbieżny).

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    czytej Lege Artis ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==

  • 33. Data: 2008-05-30 11:00:13
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    >W sprawie cywilnej w
    > sporze z zarządem spółkę reprezentuje pełnomocnik powołany przez WZ lub
    > RN. Każdemu ze wspólników zresztą przysługuje osobne roszczenie (bo ich
    > interes może być rozbieżny).

    Tyle, że tu zarząd i WZ to to samo.

  • 34. Data: 2008-05-30 12:57:50
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Fri, 30 May 2008 13:00:13 +0200, Piotr [trzykoty] napisał(a):

    > Tyle, że tu zarząd i WZ to to samo.

    Nie, nie to samo, nawet jeśli to ta sama osoba.