  • 1. Data: 2006-02-10 20:18:05
    Temat: Działalnośc Gospodarcza - jak to zrobić? :)
    Od: "Krzysiek Okula" <k...@g...pl>

    Witam,

    Mam namiar świadczyć za pomocą serwisu internetowego niewielkie usługi, w
    związku z tym zamierzam zarejestrować Działalność Gospodarczą, żeby wszystko
    było załatwione legalnie. Początkowo jednak (pierwszy rok lub dwa) dochód z
    tej działalności będzie bardzo niski (nawet na poziomie 100-200 zł /
    miesiąc!), więc szukam oszczędnego sposobu na biznes, bo liczę, że
    &#8222;naprawdę&#8221;
    zacznę zarabiać dopiero za jakiś czas.
    Staram się jak najlepiej to wszystko zaplanować, dlatego mam kilka pytań do
    praktyków (i teoretyków ;)) przedsiębiorczości i prawa:
    1. Jestem studentem, mam poniżej 26 lat, czy w związku z tym mogę nie
    przejmować się ZUSem i uznać, że nie podlegam żadnym obowiązkom ubezpieczeń
    społecznych?
    2. Koszty związane z prowadzeniem działalności będą bardzo niskie, dochody też
    &#8211; jaką w takim razie formę rozliczenia z US wybrać i jaki zapłacę podatek?
    Zastanawiam się nad ryczałtem &#8211; czy dobrze rozumiem, że wygląda to w ten
    sposób, że pod koniec każdego roku kalendarzowego przedstawiam US przychody z
    DG i na tej podstawie płacę podatek? A jeśli &#8211; teoretycznie &#8211; przychody

    zerowe, to nic nie płacę? Czy wtedy też muszę składać jakieś zeznanie?
    3. Rozliczenie z klientami będzie wyglądało w ten sposób, że każdy z nich
    posiadać będzie &#8222;konto&#8221; w moim serwisie internetowym, na które będą oni
    wpłacać drobne kwoty (mikropłatności sms lub przelewem), a w razie
    &#8222;zlecenia&#8221;
    jakiejś usługi, opłata będzie pobierana z tych właśnie kont. W uproszczeniu:
    coś jak rozrachunki z Allegro, tylko płatne z góry. W jakie sposób mam to
    dokumentować? Czy jestem zobowiązany wystawiać jakieś rachunki, itp.? Wydaje
    mi się trochę absurdalne, że miałbym wystawić i przesłać klientowi rachunek za
    każdą wpłatę na konto, uwzględniając, że może wpłacić nawet kilkadziesiąt
    gorszy&#8230;
    4. Jestem zameldowany (i takie też mam adres zamieszkania wpisany w dowodzie)
    w innym mieście, niż faktycznie mieszkam (studia), przynajmniej w roku
    akademickim. Mam legalnie wynajęte mieszkanie i możliwość zameldowania
    tymczasowego. Jakie miejsce prowadzenia działalności podać przy wypełnianiu
    dokumentów? Czy w ogóle muszę podać jakiekolwiek, skoro wszelkie kontakty z
    klientami i świadczenie usług będą przeprowadzane przez Internet? O ile się
    nie mylę, podany adres ma też być miejscem przechowywania dokumentacji firmy &#8211;
    jakikolwiek jednak podam, jest bardzo prawdopodobne, że w razie jakiejś
    kontroli nikogo pod nim nie będzie, albo np. będą rodzice, którzy chyba nie
    mają obowiązku zajmować okazywać dokumentów mojej firmy i w moim imieniu. Jak
    to w takim razie rozwiązać? W miejscu zameldowania bywam na tyle rzadko, że
    jakiekolwiek kontakty z urzędami byłyby dla mnie bardzo utrudnione. Tam gdzie
    mieszkam rzeczywiście jest za to inny problem &#8211; trudności w otrzymywaniu
    korespondencji via Poczta Polska. Czy jest szansa, żeby ewentualna
    korespondencja urzędowa przechodziła na inny adres niż zadeklarowane miejsce
    prowadzenia DG?

    Z góry dzięki za wszystkie porady, zwłaszcza te pomocne w rozwiązaniu problemu
    &#8222;jak to załatwić najtaniej?&#8221;! :)

    Krzysiek

  • 2. Data: 2006-02-10 20:27:58
    Temat: Re: Działalnośc Gospodarcza - jak to zrobić? :)
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 10 Feb 2006 20:18:05 +0000 (UTC), Krzysiek Okula napisał(a):

    > 1. Jestem studentem, mam poniżej 26 lat, czy w związku z tym mogę nie
    > przejmować się ZUSem i uznać, że nie podlegam żadnym obowiązkom ubezpieczeń
    > społecznych?

    Nie. Ale przez pierwsze 2 lata możesz mieć ulgę i płacić 260 zł ZUS.

    > 2. Koszty związane z prowadzeniem działalności będą bardzo niskie, dochody też
    > &#8211; jaką w takim razie formę rozliczenia z US wybrać i jaki zapłacę podatek?

    Czego byś nie wybrał, zapłacisz minimum 19%.

> [...]
    > każdą wpłatę na konto, uwzględniając, że może wpłacić nawet kilkadziesiąt

    Podejrzewam, że te sprawy będzie za Ciebie załatwiać firma która
    pośredniczy w płatnościach. Piszesz o mikropłatnościach, więc zakładam, że
    będziesz korzystać z firm typu allpay czy wapacz.

    > tymczasowego. Jakie miejsce prowadzenia działalności podać przy wypełnianiu
    > dokumentów?

    Tam, gdzie mieści się siedziba firmy - czyli tam, gdzie Ty mieszkasz.

    > Czy w ogóle muszę podać jakiekolwiek, skoro wszelkie kontakty z
    > klientami i świadczenie usług będą przeprowadzane przez Internet?

    Musisz.

    > korespondencji via Poczta Polska. Czy jest szansa, żeby ewentualna
    > korespondencja urzędowa przechodziła na inny adres niż zadeklarowane miejsce
    > prowadzenia DG?

    Możesz wynająć tzw. biuro wirtualne i pod tym adresem zarejestrować
    działalność.

    > Z góry dzięki za wszystkie porady, zwłaszcza te pomocne w rozwiązaniu problemu
    > &#8222;jak to załatwić najtaniej?&#8221;! :)

    Moja porada jest taka: chcąc założyć własną firmę, nie będzie Ci się to w
    żaden sposób opłacało. Zrób więc tak:
    - nie rejestruj firmy, działaj jako osoba prywatna
    - do obsługi płatności wybierz jakąś zewnętrzną firmę - wapacz, allpay,
    cokolwiek
    - firma j/w będzie Ci wystawiać umowy o dzieło, zapłacisz 16% podatku

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2006-02-10 22:23:22
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    scream napisał(a):

    > Czego byś nie wybrał, zapłacisz minimum 19%.

    A czegoś co kiedyś (a może i obecnie?) nazywa się karta podatkową to nie ma?

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Gdy nie wiemy czegoś w ogóle, bądź wiemy mało - jesteśmy skłonni do
    podstawiania uczuć w miejsce rozumu"

  • 4. Data: 2006-02-11 09:32:04
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    > A czegoś co kiedyś (a może i obecnie?) nazywa się karta podatkową to nie
    ma?

    Bedac na karcie to i +infinity % mozesz zaplacic :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2006-02-11 09:32:55
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    > - firma j/w będzie Ci wystawiać umowy o dzieło, zapłacisz 16% podatku

    A co bedzie w tej umowie tym "dziełem"?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2006-02-11 10:55:03
    Od: sobate <s...@s...pl>

    Przy dochodzie 200 zł miesięcznie sam zus da koszty większe od przychodów
    i nie płacisz podatku.