  • 1. Data: 2003-03-14 19:39:30
    Temat: Dialery - TP SA paserem?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    13 i 14 marca 2003 roku w Zetce była audycja dotycząca dealerów.
    Prowadził ją Weiss. M. in. był tam wywiad z przedstawicielką Prokuratury
    Generalnej. Pani prokurator stwierdziła, że w wypadku dealerów "TP SA jest
    paserem, albowiem czerpie korzyść z cudzego przestępstwa". Zaznaczam w tym
    miejscu, że programu nie słuchałem od początku i nie jestem do końca pewien
    kontekstu tej wypowiedzi. Zacząłem go intensywnie słuchać dopiero po tej
    wypowiedzi. Dodaję, iż z dalszej części programu wywnioskowałem, że TP SA
    zatrzymuje dla siebie 50% wniesionych przez abonenta kwot, a jedynie drugą
    połowę przekazuje firmie organizującej przedsięwzięcie i chyba to miało być
    podstawą do orzeczenia tej paserki.
    No i tu moja propozycja dyskusji na ten temat. W kontekście tej
    audycji zastanawiam się, czy aby pani prokurator miała rację. Pomijam tutaj
    tę okoliczność, iż nie jest dowiedzione ostatecznie, czy użycie dealera jest
    przestępstwem. Dyskusji tutaj było kilka i żadna do konsensusu
    niedoprowadziła. A więc załóżmy chwilowo dla uproszczenia, że akurat w tym
    wypadku użycie było przestępstwem, a abonent jest pokrzywdzonym.
    Ale zastanawiam się, kiedy następuje wymieniona w kodeksie karnym
    chwila uzyskania za pomocą przestępstwa pieniędzy przez sprawcę. Zakładam,
    że pieniądze musiałyby tu być zrównane z rzeczą i to ich przyjęcie przez TP
    SA miało by być ściganie. No, ale mnie się wydaje, że uzyskanie tych
    pieniędzy przez sprawcę następuje dopiero w chwili wypłaty przez TP SA
    należności. Zatem czy można mówić o paserce jeszcze przed wejściem w
    posiadanie przez sprawcę łupu?
    Ja osobiście sądzę, że może być tu co najwyżej mowa o pomocnictwie.
    Pomocnictwie do oszustwa, albo kradzieży impulsów, albowiem w praktyce
    zdania na temat prawidłowej kwalifikacji tego typu czynów są podzielone.
    Czyżby pani prokurator paserka pomieszała się z czerpaniem korzyści z
    cudzego nierządu? Nie chce mi się wierzyć.
    Co o tym sądzicie?

  • 2. Data: 2003-03-15 06:02:12
    Temat: Re: Dialery - TP SA paserem?
    Od: januszek <k...@k...mowi.spamerom.nie.irc.pl>

> [...]
    >Generalnej. Pani prokurator stwierdziła, że w wypadku dealerów "TP SA jest
    >paserem, albowiem czerpie korzyść z cudzego przestępstwa".

    Uuu... Zle sluchales. To Pan Weiss probowal na sile pania prokurator
    zmusic do tego, zeby tak powiedziala a ona powiedziala, ze to nie jest
    takie proste jak on sobie wymyslil... Na takiej samej zasadzie mozna
    by oskarzyc TPSA o wspoludzial w kazdym przestepstwie w czasie
    planowania lub wykonania ktorego korzystano z telefonu ;P

    Co nie zmienia, ze czekam na nastepne audycje dotyczacego tego tematu.

    januszek

  • 3. Data: 2003-03-15 11:17:56
    Od: tomek jasinski <t...@p...warszawa.sdi.tpnet.invalid>

    To opracowanie jest ciekawe:
    http://www.nowemedia.home.pl/dialery_harry_potter.ht

  • 4. Data: 2003-03-15 11:28:56
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > To opracowanie jest ciekawe:
    > http://www.nowemedia.home.pl/dialery_harry_potter.ht

    "Najwazniejsza jednak cecha dzialania tego krótkiego programu
    rezydentnego bylo to, ze od tej pory pozostawal on caly czas
    aktywny na pasku zadan Microsoft Windows, (..). I oto
    od tej pory komputer bez wiedzy uzytkownika..."

    IMHO autor chyba sam sobie przeczy.

    Pix

  • 5. Data: 2003-03-15 11:46:52
    Od: tomek jasinski <t...@p...warszawa.sdi.tpnet.invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 15 Mar 2003 12:28:56 +0100, doszła do
    mnie wiadomość od "pix" <p...@w...pl>, w której czytam:

> [...]
    >aktywny na pasku zadan Microsoft Windows, (..). I oto
    >od tej pory komputer bez wiedzy uzytkownika..."

    Tą część opracowania można spokojnie pominąć.

  • 6. Data: 2003-03-15 11:50:12
    Temat: Pytanie o 0-700 (w sprawie dialerow itp.)
    Od: "news" <p...@4...pl>

    Mam pytanie: w jaki sposob ugryzc tpsa za to, ze pobiera oplaty za
    zablokowanie wywolan na 0700 ? (doliczane 3 pln do abonamentu)
    Wydaje mi sie, ze nie mozna traktowac blokady jako usluga dodatkowa
    tymbardziej ze stanowi ona ochrone dla abonenta przed skutkami o ktorych
    ostatnio glosno. Chyba powinno byc dokladnie na odwrot. Oczywiscie z punktu
    widzenia tpsa nie jest to korzystne, ale czy nie wartoby sie zastanowic czy
    nie konsument jest tutaj wazniejszy i jego interesy. Czy ktos moglby
    zastanowic sie nad tym problemem ? Moze taka sprawa kwalifikuje sie do
    rzecznika praw obywatelskich, za takie "wymuszanie" dodatkowej oplaty.

    Rataj (rzecznik tpsa) mowil ostatnio na lamach GW, ze obligatoryjne
    zablokowanie 0700 byloby naruszeniem praw obywatelskich - przeciez to
    smieszne.
    P.

    --
    Wyslano przez news.atcom.net.pl
    ATCOM S.A. http://www.atcom.pl/

  • 7. Data: 2003-03-15 12:26:05
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > połowę przekazuje firmie organizującej przedsięwzięcie i chyba to miało być

    Pasaerem to chyba nie może być z definicji :)
    Art.52 kk też raczej nie, bo czy są to osoby działające w interesie
    TPSA... W ogóle odpowiedzialność karna mi tu nie pasuje. Ale taki
    art.422 kc?

    KG

  • 8. Data: 2003-03-15 12:47:12
    Temat: Re: Pytanie o 0-700 (w sprawie dialerow itp.)
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Rataj (rzecznik tpsa) mówił ostatnio na lamach GW, ze obligatoryjne
    | zablokowanie 0700 byłoby naruszeniem praw obywatelskich - przecież to
    | śmieszne.

    Ja akurat nic śmiesznego w tym nie widzę. A jak ktoś chce dzwonić na 0-700?
    Pobieranie opłaty za blokadę 0-700 jest faktycznie kontrowersyjne. No ale w
    praktyce podobnych przypadków jest więcej. Firmy ochroniarskie biorą
    pieniądze za ochronę przed przestępcami, a nikt nie krzyczy, że popełniają
    przestępstwo. TP SA oferuje w pakiecie usług połączenia do wszystkich
    numerów telefonu i pobieranie opłaty za wyłączenie nie wydaje mi się być
    przestępstwem. Jest to kwestia umowy. W końcu, jeśli się komuś to nie
    podoba, to nie ma obowiązku korzystać z usług tej firmy. Teraz TPSA nie jest
    monopolistą, choć oczywiście jej udział w rynku jest znaczny.

  • 9. Data: 2003-03-15 14:43:53
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "news" <p...@4...pl> wrote in message
    > Mam pytanie: w jaki sposob ugryzc tpsa za to, ze pobiera oplaty za
    > zablokowanie wywolan na 0700 ? (doliczane 3 pln do abonamentu)

    Zarzcenie stosowania klauzuli abuzywnej. Szanse - srednie. UOKiK?

    > zastanowic sie nad tym problemem ? Moze taka sprawa kwalifikuje sie do
    > rzecznika praw obywatelskich, za takie "wymuszanie" dodatkowej oplaty.

    Patrz wyzej. RPO przeciez sam nic nie zrobi - nie ma zadnych realnych
    uprawnien.

    > Rataj (rzecznik tpsa) mowil ostatnio na lamach GW, ze obligatoryjne
    > zablokowanie 0700 byloby naruszeniem praw obywatelskich - przeciez to
    > smieszne.

    Dlaczego? Logiczne - nie moza arbitralnie uniemozliwic komus korzystania z
    pewnych uslug. Co tu niby widzisz smiesznego?

    Depi.

  • 10. Data: 2003-03-15 15:18:00
    Od: "news" <p...@4...pl>

    "Marcin Olender" <d...@g...pl> wrote in message
    > Patrz wyzej. RPO przeciez sam nic nie zrobi - nie ma zadnych realnych
    > uprawnien.

    Wiem ze sam nic nie zrobi ale czy obywatele moga zlozyc taki wniosek aby ten
    zapis oprotestowac jako dzialajacy na szkode abonentow gdyz sama usluga 0700
    jest narazeniem ich na straty bo siec tpsa umozliwia takie wlamania bez
    zadnych ograniczen typu limity wykonanych polaczen lub ich wartosci
    (operator powinien zabezpieczyc uzytkownikow przed tym - nie chodzi mi tu o
    dialery ile wlanania do central telefonicznych z ktorych zlodzieje
    wydzwaniaja sie na 0700).

    > pewnych uslug. Co tu niby widzisz smiesznego?

    smieszne i cyniczne wydaje mi sie to co on mowi, bo przeciez tpsa jest
    doskonale swiadoma ze wlamania sa mozliwe i nic w tym kierunku nie robi bo
    liczy na dodatkowe dochody (z przestepstwa) - generalnie sama zasada mnie
    bulwersuje, ze platne jest zablokowanie tej uslugi jako potencjalnie
    niebezpiecznej dla mojej kieszeni - to tak jakbym placil haracz za
    zapewnienie mi bezpieczenstwa.

    P.

    --
    http://www.komrel.net - Twoj Serwer Sukcesu!