  • 1. Data: 2006-02-15 08:30:20
    Temat: Darowizna - samochód - na kilka osób
    Od: "Boa" <u...@p...onet.pl>

    Witam,

    Zgodnie z rozporządzeniem o darowiznach i spadkach, mam prawo swojemu
    szwagrowi (II grupa) podarować rzecz o wartości nie przekraczającej ok.
    8000zł.

    Jak jednak wygląda sprawa podarowania np. samochodu dwóm osobom naraz?
    Interesuje mnie możliwość podarowania samochodu jednocześnie szwagrowi i
    teściowi - po to, aby w Wydziale Komunikacji sprawnie mogli zarejestrować
    ten samochód od razu na współwłaściciela. Czy taka umowa darowizny na dwie
    osoby jednocześnie jest możliwa i zgodna z prawem?

    Z góry dziękuję za informacje.
    Pozdrr.,
    Boa.

  • 2. Data: 2006-02-15 11:05:55
    Temat: Re: Darowizna - samochód - na kilka osób
    Od: "mareK" <m...@p...onet.pl>

    Czy taka umowa darowizny na dwie
    > osoby jednocześnie jest możliwa i zgodna z prawem?
    >
    > Z góry dziękuję za informacje.
    > Pozdrr.,
    > Boa.
    Oczywiście tak ,każdemu dajesz po 50%, ale samochód musi być
    przerejestrowany na te dwie osoby.Możesz też darować pół samochodu komuś i
    dopisać go do dowodu jako współwłaściciela.
    Z tym ,że najpierw wizyta w Skarbowym z umową darowizny plus znaczki
    skarbowe niech podbiją ,że
    podatek się nie należy lub należy- w zależności od wartości samochodu
    ,pokrewieństwa i czy to pierwsza darowizna wciągu 5 lat,
    póżniej do komunikacji.
    mareK

  • 3. Data: 2006-02-15 12:21:07
    Od: "Boa" <u...@p...onet.pl>

    > Oczywiście tak ,każdemu dajesz po 50%, ale samochód musi być
    > przerejestrowany na te dwie osoby.Możesz też darować pół samochodu komuś i
    > dopisać go do dowodu jako współwłaściciela.

    Aha, dzięki. Czyli mam wpisać w umowie o darowiźnie, że 50% samochodu daruję
    panu X, a drugie 50% panu Y. Tak?

> [...]
    > podatek się nie należy lub należy- w zależności od wartości samochodu
    > ,pokrewieństwa i czy to pierwsza darowizna wciągu 5 lat,

    A po co to? Ja przepisy znam i wiem, że wartość jest OK (odpowiada wartości
    rynkowej i nie przekracza progów), a darowizna pierwsza, bo obaj przyszli
    właściciele nigdy w życiu nie dostali darowizny.

    Dzięki za odpowiedź.
    Boa.

  • 4. Data: 2006-02-15 14:11:14
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Boa wrote:

    > Aha, dzięki. Czyli mam wpisać w umowie o darowiźnie, że 50% samochodu daruję
    > panu X, a drugie 50% panu Y. Tak?

    tak.
    A właściwie to masz sporządzić dwie umowy darowizny. Po jednej dla każdego.

    > A po co to?
    Nie musisz oczywiście, chociaż nie wiem czy w Urzędzie Komunikacji nie
    przestraszą się zwykłej kartki beż żadnego stempelka.

  • 5. Data: 2006-02-15 14:37:37
    Od: "mareK" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Boa" <u...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > A po co to? Ja przepisy znam i wiem, że wartość jest OK (odpowiada
    > wartości rynkowej i nie przekracza progów), a darowizna pierwsza, bo obaj
    > przyszli właściciele nigdy w życiu nie dostali darowizny.
    Ty może znasz ,ale w wydziale komunikacji niekoniecznie.
    Sam to przerabiałem i powiedzieli mi w komunikacji , że oni nie muszą znać
    przepisów skarbowych i tylko skarbowy wie czy to pierwsza darowizna czy nie.
    Ale w skarbowym przeszło bez bólu, tylko jakieś znaczki chyba za 15 zł za to
    potwierdzenie na umowie, że podatek się nie należy.
    W tej umowie jeszcze chcieli numer NIP obu stron pewnie po NIP sprawdzają
    czy to rzeczywiście pierwsza darowizna
    mareK