  • 1. Data: 2008-05-13 10:01:56
    Temat: Darowizna mieszkania
    Od: jijomo <j...@p...onet.pl>

    Witam. Matka chce mi darowac mieszkanie warte ok. 150000 PLN. Mam w
    zwiazku z tym nastepujace pytania:

    1. Jakie sa tego koszty? Podatku rozumiem nie place (czy to jest prawda
    zawsze, nawet jesli chcialbym np. sprzedac mieszkanie)?
    Czytalem o kosztach notarialnych, ktore powinny wyniesc w tym przypadku
    ok. 1500 PLN i o kosztach wpisu w KW - ile one wynosza?
    Czy sa jakies jeszcze oplaty?

    2. Co powinienem w zwiazku z tym zrobic z Urzedem Skarbowym i do kiedy?

    3. Czy po tym jak stalbym sie wlascicielem mieszkania odpowiadalbym za
    placenie czynszu i rachunkow za prad (w mieszkaniu tym mieszka moja
    matka i brat)?
    Czy ja musialbym zostac czlonkiem spoldzielni i podpisywac umowe z
    dostawca pradu, czy tez moglaby nadal figurowac tam moja matka?

    4. Jakie ogolnie obowiazki ciazylyby na mnie jako na wlascicielu mieszkania?

    Z gory dzieki za odpowiedzi.

    pzdr. jijomo

  • 2. Data: 2008-05-13 19:46:45
    Temat: Re: Darowizna mieszkania
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

> [...]
    > Czytalem o kosztach notarialnych, ktore powinny wyniesc w tym przypadku
    > ok. 1500 PLN i o kosztach wpisu w KW - ile one wynosza?

    Wystarczy wpisać w googlach "kalkulator opłat notarialnych"...

    > 2. Co powinienem w zwiazku z tym zrobic z Urzedem Skarbowym i do kiedy?
    Nic

> [...]
    > Czy ja musialbym zostac czlonkiem spoldzielni i podpisywac umowe z
    > dostawca pradu, czy tez moglaby nadal figurowac tam moja matka?

    A kto niby jak nie ty... Zasadniczo od chwili podpisania umowy notarialnej
    nie masz prawa do pobierania mediów nim nie podpiszesz nowej umowy. W
    praktyce jak przyjdziesz następnego dnia z odpisem aktu to nic się nie
    stanie.

    > 4. Jakie ogolnie obowiazki ciazylyby na mnie jako na wlascicielu
    > mieszkania?
    Jakieś sczczegółowe mogą wynikać ze statusu spółdzielni. Reszta z prawa
    budowlanego i administracyjnego (np. przeglądy instalacji).

  • 3. Data: 2008-05-14 10:14:53
    Od: jijomo <j...@p...onet.pl>

    William pisze:

    > Wystarczy wpisać w googlach "kalkulator opłat notarialnych"...

    Przede wszystkim dzieki za odpowiedz :)

    Te kalkulatory dotycza kupna nieruchomosci, a nie darowizny. No chyba ze
    chodzi Ci o to, ze jest tam podana cena za wpis do KW - 200 PLN. Czy ta
    cena dotyczy tez darowizny?
    A czy kwota oplaty notarialnej wyliczona przeze mnie (wedlug wzoru 1010
    PLN + 0,5% nadwyzki ponad 60000 PLN) jest prawidlowa? Wtedy wyszloby
    1760 PLN, ale na stronie http://www.centrum.elblag.pl/koszty.htm pisza
    tez: " Gdy przedmiot czynności notarialnej stanowi własność hipoteczną
    notariusz pobiera całość taksy notarialnej. Taksa notarialna jest
    natomiast o połowę niższa w przypadku własnościowego spółdzielczego
    prawa do lokalu mieszkalnego" - to mnie chyba dotyczy, czyli wychodzi na
    to, ze ta oplata wynosilaby 880 PLN? Mieszkanie nie jest kupione na kredyt.

    Poza tym skad notariusz wie przy darowiznie jaka jest wartosc
    mieszkania? Bo przy sprzedazy wiadomo, ze jest to kwota transakcji.

    > Nic

    Tu pisza inaczej
    http://gospodarka.gazeta.pl/pieniadze/1,52983,382853
    5.html :

    "Aby nie zapłacić podatku od spadku lub darowizny:

    - darowizny i spadki przekraczające 9637 zł (od jednej osoby w ciągu
    pięciu lat), trzeba w terminie miesiąca zgłosić "właściwemu naczelnikowi
    urzędu skarbowego", czyli naczelnikowi urzędu, w którym się rozliczasz z
    podatków."

> [...]
    > notarialnej nie masz prawa do pobierania mediów nim nie podpiszesz nowej
    > umowy. W praktyce jak przyjdziesz następnego dnia z odpisem aktu to nic

    Panie protestujace gdziestam na Slasku ze ich wyrzucaja z pustostanow
    ktore pozajmowaly mialy normalnie podpisane umowy z dostawcami mediow,
    ktorych nic nie interesowal ich prawny tytul do lokalu, byle placily.

    A jak wyglada sprawa z SM i czynszem? Czy moja matka moglaby pozostac
    czlonkiem spoldzielni i oplacac czynsz, czy tez koniecznie musialbym
    zajac sie tym ja? Chodzi o to, ze ja w tym mieszkaniu nie bede mieszkal
    i nie chcialbym, zeby za rok okazalo sie, ze mam zaleglosci na kilka
    tysiecy.

    pzdr. jijomo