  • 1. Data: 2008-12-02 08:13:18
    Temat: DG a pracownicy
    Od: mok <m...@o...eu>

    Co to jest "jednoosobowa działalność gospodarcza" ?
    Znalazłem tylko definicję DG. Czy zakładając najprostszą formę DG będę
    mógł zatrudnić pracownika na umowę o pracę ? Czy jest tu właśnie jakieś
    ograniczenie typu DG=tylko założyciel ?

    Nigdy nie miałem z tym do czynienia a w necie, owszem jest dużo, ale
    najprostszych rzeczy nie mogę znaleźć. Dzięki.

  • 2. Data: 2008-12-02 08:17:09
    Temat: Re: DG a pracownicy
    Od: mok <m...@o...eu>

    Użytkownik mok napisał:
> [...]
    > Znalazłem tylko definicję DG. Czy zakładając najprostszą formę DG będę
    > mógł zatrudnić pracownika na umowę o pracę ? Czy jest tu właśnie jakieś

    No i jak ma się do powyższego pojęcie "samozatrudnienia" ?
    Generalnie interesuje mnie różnica pomiędzy 3 pojęciami : DG,
    jednoosobową DG i samozatrudnieniem. No jak to się ma do zatrudniania
    pracowników. Tak najbardziej ogólnie jak Ktoś ma o tym pojęcie. Dziękuję.

  • 3. Data: 2008-12-02 08:36:34
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 02-12-2008 o 09:17:09 mok <m...@o...eu> napisał(a):

> [...]
    > jednoosobową DG i samozatrudnieniem. No jak to się ma do zatrudniania
    > pracowników. Tak najbardziej ogólnie jak Ktoś ma o tym pojęcie. Dziękuję.

    DG się prowadzi a nie ma - przy czym może być prowadzona przez osobę
    fizyczną
    albo spzoo czy SA, bo to jest rodzaj działalności - nie naukowa, nie
    społeczna,
    tylko właśnie gospodarcza.

    Jako osoba fizyczna możesz zgłosić w urzędach że chcesz prowadzić DG
    - czyli zostać przedsiębiorcą. Wtedy mówi się o jednoosobowej DG - bo
    nie jest to spółka. DG w rozumieniu potocznym to właśnie jednoosobowa DG.

    "Jednoosobowa" oznacza że jest tylko twoja (jeśli da się tak powiedzieć o
    działalności),
    że nie masz wspólników.

    Oczywiście pracowników możesz zatrudniać w swojej jednoosobowej DG,
    tak jak spółka dwuosobowa może mieć 50 pracowników.

    Od strony prawnej to staniesz się przedsiębiorcą prowadzącym pod firmą
    przedsiębiorstwo.
    (A prowadzenie przedsiębiortstwa jest właśnie działalnością gospodarczą.)

    To tak na chłopski rozum, więc proszę mnie za bardzo nie killować ;-)

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 4. Data: 2008-12-02 10:25:23
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek 02 grudzień 2008 09:17
    (autor mok
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <gh2qn6$do5$1@news.onet.pl>):

    > No i jak ma się do powyższego pojęcie "samozatrudnienia" ?

    O DG gospodarczej wyjaśnił Tomek, a samozatrudnienie to po prostu sposób na
    ominięcie faszystowskiej umowy o pracę. Zamiast zostawać pracownikiem
    innego przedsiębiorcy, sam zostajesz przedsiębiorcą i wykonujesz dla niego
    zlecenia. Oczywiście z tym trzeba ostrożnie, żeby się nie wpędzić w bagno,
    ale jak się to sensownie rozegra, to wychodzi korzystniej niż umowa o
    pracę, która dużo różnych nieprzyjemności wprowadza.
    --
    Tristan

  • 5. Data: 2008-12-02 11:49:26
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 02-12-2008 o 11:25:23 Tristan <n...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    > ale jak się to sensownie rozegra, to wychodzi korzystniej niż umowa o
    > pracę, która dużo różnych nieprzyjemności wprowadza.

    Ja jeszcze dodam że samozatrudnienie to ta sama zwykła DG,
    tyle że działasz tak jak na umowę o pracę - czyli np. idziesz
    do czyjejś firmy i siedzisz 8 godzin.

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 6. Data: 2008-12-02 11:54:55
    Od: "hubi" <g...@p...onet.pl>

    > czyli np. idziesz do czyjejś firmy i siedzisz 8 godzin.

    co zaczyna podpadać pod Art.22 par 1 KP

    pozdr
    hubi

  • 7. Data: 2008-12-02 13:54:34
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek 02 grudzień 2008 12:54
    (autor hubi
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <gh37m5$3jp$1@news.onet.pl>):

    > co zaczyna podpadać pod Art.22 par 1 KP

    Który jest chory, jak większa część KP i pod który również podpadają umowy
    zlecenia i jakby się uprzeć, to by nie mogło istnieć nic poza faszystowską
    UoP.

    --
    Tristan

  • 8. Data: 2008-12-02 13:55:44
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Tue, 02 Dec 2008 14:54:34 +0100, Tristan napisał(a):

    > Który jest chory, jak większa część KP i pod który również podpadają umowy
    > zlecenia

    Skąd taki wniosek że UZ czy UoD podlegają pod KP??
    Li tylko pod KC podpadają te umowy, wszak sa one z natury cywilne.

  • 9. Data: 2008-12-02 13:58:19
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Herald pisze:

    > Skąd taki wniosek że UZ czy UoD podlegają pod KP??
    > Li tylko pod KC podpadają te umowy, wszak sa one z natury cywilne.

    Ale umowa zlecenie, czy o dzieło jest wszak umową o pracę, jeśli ma
    cechy umowy o pracę (wykonywanie pracy w miejscu i czasie wyznaczonym
    przez zleceniodawcę/pracodawcę, pod jego kierownictwem, itp. bzdury).

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2008-12-02 14:24:06
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gh37m5$3jp$1@news.onet.pl hubi <g...@p...onet.pl>
    pisze:

    > co zaczyna podpadać pod Art.22 par 1 KP
    Samo to jeszcze nie wystarczy. W każdym razie jeśli charakter pracy
    wykonywanej przez samozatrudnionego na rzecz kontrahenta nosi ewidentne
    znamiona stosunku pracy, to samozatrudniony uzyskuje dość komfortową
    sytuację (o ile zgromadzi na to dowody).
    Samozatrudnienie, podobnie jak stosowanie umów cywilnoprawnych są - mimo
    znaczących wad - całkiem fajnymi sposobami na dodatkowe zarobkowanie.

    --
    Jotte