  • 1. Data: 2012-06-17 20:16:30
    Temat: Czy wezwanie do zaplaty jest teraz konieczne w postepowaniu cywilnym?
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    Witam

    Czy w postepowaniu cywilnym (o wydanie nakazu zaplaty) jest teraz
    konieczne wezwanie do zaplaty?

    Z tego co slyszalem, w maju sie cos zmienilo i nie jest juz potrzebne
    (w sensie wystarczy umowa, gdzie nie oddano pozyczki w terminie).

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 2. Data: 2012-06-17 20:40:08
    Temat: Re: Czy wezwanie do zaplaty jest teraz konieczne w postepowaniu
    Od: " konik" <l...@N...gazeta.pl>

    Rafal M <r...@g...com> napisał(a):
    > Czy w postepowaniu cywilnym (o wydanie nakazu zaplaty) jest teraz
    > konieczne wezwanie do zaplaty?

    Dołączam się do pytania. Zleceniodawca nie zapłacił. Rachunek dostał.
    Termin zapłaty minął. Jak się okazało, oszukał już w taki sposób
    wiele osób, więc trzeba iść do sądu.

    Zatem jaki powinien być następny krok? Od razu pozew?

  • 3. Data: 2012-06-17 20:58:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-06-17 20:40, konik pisze:

> [...]
    > wiele osób, więc trzeba iść do sądu.
    >
    > Zatem jaki powinien być następny krok? Od razu pozew?

    Wezwanie do zapłaty przedsądowe nie jest już faktycznie koniecznym
    warunkiem przed pozwaniem.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2012-06-17 21:31:37
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    On Sun, 17 Jun 2012 20:58:18 +0200, Liwiusz wrote:

    > Wezwanie do zapłaty przedsądowe nie jest już faktycznie koniecznym
    > warunkiem przed pozwaniem.

    Aczkolwiek warto pamiętać, że art. 101 kpc nadal nie pozwala na
    zaniedbanie próby skontaktowania się z dłużnikiem (acz w nie tak
    sformalizowanym trybie).

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 5. Data: 2012-06-17 23:14:59
    Od: " konik" <l...@g...pl>

    Olgierd <n...@n...problem> napisał(a):
    > Aczkolwiek warto pamiÄ&#65533;taÄ&#65533;, Ĺźe art. 101 kpc nadal nie pozwala na
    > zaniedbanie prĂłby skontaktowania siÄ&#65533; z dĹ&#65533;uĹźnikiem (acz w nie tak
    > sformalizowanym trybie).

    Dziękuję.

    Zacytuję wyczytane:

    W świetle orzecznictwa sądowego, pozwany nie daje powodu do wytoczenia
    powództwa, jeżeli jego stosunek wobec roszczenia powoda, oceniony
    zgodnie z doświadczeniem życiowym, usprawiedliwia wniosek, że powód
    uzyskałby zaspokojenie swego roszczenia bez wytoczenia powództwa (tak
    wyrok Sądu Najwyższego z dnia 18 kwietnia 1961 r., 4 CZ 23/61, OSN
    1962, nr 5, poz. 121).

    Koniec cycatego.

    W tej konkretnej sytuacji (przyszły) pozwany nie daje podstaw do
    takiego wniosku [1], ale rozumiem, że jeśli najpierw wezwę do zapłaty,
    będę bezpieczniejszy, kiedy przyjdzie do obciążania kosztami?

    [1] Mój rachunek odesłał już po upływie terminu płatności i po
    wypowiedzeniu przeze mnie umowy (z powodu braku zapłaty) z adnotacją,
    że z powodu "złego wykonywania zlecenia" nic mi się nie należy i to on
    mnie obciąża karą umowną. Identyczny scenariusz miał miejsce przypadku
    poprzednich pracowników.

  • 6. Data: 2012-06-18 15:42:45
    Od: "_ąćęłńóśźż." <j...@g...pl>

    Mniej więcej o to chodzi.
    Raz w rejonowym przegrałem o koszty (słono, bo pozwani wzięli pełnomocnika),
    gdy dłużnicy zapłacili dopiero po otrzymaniu nakazu zapłaty, a nie cofnąłęm
    pozwu i doszło do rozprawy.
    Uzasadnieniem powyższego wyroku przez SR była... utrata cennego dobra w
    postaci terminu procesowego w kalendarzu Sądu.
    Na szczęście apelacyjny miał więcej, [...], no powiedzmy rozsądku i zmienił
    powyższy wyrok.

    -----