  • 1. Data: 2012-01-08 12:33:52
    Temat: Czy w razie testamentu nalezy sie zachowek?
    Od: "Ja" <j...@s...pl>

    Witam.
    Tesciowa jest bardzo powaznie chora. Od prawie trzech lat przebywa u mnie w
    domu, jest wyrokiem sadu ubezwlasnowolniona, a zona jest (rowniez przez sad)
    ustanowiona jej opiekunem prawnym.
    Tesciowa jest wlascicielka prywatnego mieszkania bezczynszowego (a w
    zasadzie 1/3 kamienicy, ktora jest w calosci wykupiona przez lokatorow).
    Obecnie to mieszkanie stoi puste. Czasem tam zagladam, zeby odebrac
    ewentualna poczte, i przewietrzyc. Tesciowa zapisala to mieszkanie w
    testamencie swoim wnukom, czyli moim dwom synom. Rzecz w tym, ze tesciowa ma
    jeszcze syna (mojego szwagra), ktory w ogole sie nia nie interesuje, i nawet
    w Opiece spolecznej (zona starala sie o zasilek z tytulu opieki nad matka) w
    dokumentach napisal, ze nie opiekuje sie matką, bo naduzywa alkoholu.
    I teraz moje pytanie. Jesli tesciowa umrze (moze to byc jutro, a moze za
    piec lat - wiadomo, ze tego nikt nie wie, ale wole sie dowiedziec), a
    mieszkanie na mocy testamentu przejdzie na wlasnosc moich synow, to czy
    szwagrowi bedzie sie w tego tytulu nalezec jakis zachowek, czy jakiekolwiek
    inne pieniadze? Slyszalem rozne wersje, a kazda inna. I czy oni będa placic
    jakis podatek od tego?
    Dodam (jesli to ma jakies znaczenie), ze szwagier nie ma dzieci.

  • 2. Data: 2012-01-08 13:09:57
    Temat: Re: Czy w razie testamentu nalezy sie zachowek?
    Od: "_ąćęłńóśźż." <j...@g...pl>

    Jeśli nie wydziedziczyła, to zachowek się będzie należał.
    No chyba, żeby uznać za niegodnego, ale to chyba niełatwa droga?
    Ktoś przechodził uznanie jednego ze spadkobierców ustawowych za niegodnego?

    -----
    > Rzecz w tym, ze tesciowa ma jeszcze syna, ktory w ogole sie nia nie
    interesuje, i nawet w Opiece spolecznej w dokumentach napisal, ze nie
    opiekuje sie matką, bo naduzywa alkoholu.

  • 3. Data: 2012-01-08 13:13:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Ja" <j...@s...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > szwagrowi bedzie sie w tego tytulu nalezec jakis zachowek, czy
    > jakiekolwiek inne pieniadze? Slyszalem rozne wersje, a kazda inna. I czy

    Przepisy w sparwie opodatkwoana spadków zmieniały się wiele razy. Na chwilę
    obecną w pierwszje grupie podatkowej podatku się nie płaci - chyba. Jak
    bedzie w chwili otwarcia spadku, to chyba nikt w tym kraju Ci nie
    zagwarantuje. Co do zachowku, to by szwagier utrafił prawo do zachowku
    musiałby być wydziedziczony. Jeśli teściowa jest ubezwłasnowolniona, to w
    praktytce dość skomplikowane do przeprowadzenia. Niby z tego co piszesz
    podstawy by może były, ale mimo wszystko problematyczne to i długotrwałe.

    > Dodam (jesli to ma jakies znaczenie), ze szwagier nie ma dzieci.

    Jeśli bedzie żył w chwili otwarcia spadku, to nie ma to znaczenia.

  • 4. Data: 2012-01-08 13:55:04
    Od: Czeslawek <c...@g...pl>

    W dniu 2012-01-08 14:13, Robert Tomasik pisze:
    > Jeśli bedzie żył w chwili otwarcia spadku, to nie ma to znaczenia.
    W takim przypadku sprawa się znacznie upraszcza.

    --
    Pozdrawiam,
    Czesławek

  • 5. Data: 2012-01-08 13:58:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Czeslawek" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
    > W takim przypadku sprawa się znacznie upraszcza.

    Oczywiście, ale pytanie dotyczyło znaczenia posiadania lub nie dzieci.

  • 6. Data: 2012-01-08 20:09:23
    Od: "_ąćęłńóśźż." <j...@g...pl>

    Co do prawa spadkowego to ciekawe pytanie, czy obowiązuje ono w brzmieniu z
    daty spisania testamentu, czy z daty smierci spadkodawcy?

    http://biznes.onet.pl/zapis-windykacyjny-czyli-co-w-
    prawie-spadkowym-
    pis,18493,4964379,3186455,155,1,analizy-detal

    -----

  • 7. Data: 2012-01-08 21:14:22
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

> [...]
    > mimo wszystko problematyczne to i długotrwałe.

    > Jeśli bedzie żył w chwili otwarcia spadku, to nie ma to znaczenia.

    O tyle ma to znaczenie, że zdaje się, że jego ewentualne dzieci też by
    trzeba było wydziedziczyć, co byłoby zapewne jeszcze trudniejsze lub
    niemożliwe.

    MJ

  • 8. Data: 2012-01-08 21:32:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > O tyle ma to znaczenie, że zdaje się, że jego ewentualne dzieci też by
    > trzeba było wydziedziczyć, co byłoby zapewne jeszcze trudniejsze lub
    > niemożliwe.

    O tym nie pomyślałem faktycznie.