    From: "Ja" <j...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Czy w razie testamentu nalezy sie zachowek?
    Date: Sun, 8 Jan 2012 13:33:52 +0100

    Witam.
    Tesciowa jest bardzo powaznie chora. Od prawie trzech lat przebywa u mnie w
    domu, jest wyrokiem sadu ubezwlasnowolniona, a zona jest (rowniez przez sad)
    ustanowiona jej opiekunem prawnym.
    Tesciowa jest wlascicielka prywatnego mieszkania bezczynszowego (a w
    zasadzie 1/3 kamienicy, ktora jest w calosci wykupiona przez lokatorow).
    Obecnie to mieszkanie stoi puste. Czasem tam zagladam, zeby odebrac
    ewentualna poczte, i przewietrzyc. Tesciowa zapisala to mieszkanie w
    testamencie swoim wnukom, czyli moim dwom synom. Rzecz w tym, ze tesciowa ma
    jeszcze syna (mojego szwagra), ktory w ogole sie nia nie interesuje, i nawet
    w Opiece spolecznej (zona starala sie o zasilek z tytulu opieki nad matka) w
    dokumentach napisal, ze nie opiekuje sie matką, bo naduzywa alkoholu.
    I teraz moje pytanie. Jesli tesciowa umrze (moze to byc jutro, a moze za
    piec lat - wiadomo, ze tego nikt nie wie, ale wole sie dowiedziec), a
    mieszkanie na mocy testamentu przejdzie na wlasnosc moich synow, to czy
    szwagrowi bedzie sie w tego tytulu nalezec jakis zachowek, czy jakiekolwiek
    inne pieniadze? Slyszalem rozne wersje, a kazda inna. I czy oni będa placic
    jakis podatek od tego?
    Dodam (jesli to ma jakies znaczenie), ze szwagier nie ma dzieci.