  • 1. Data: 2008-10-20 20:43:06
    Temat: Czy przysługuje zasiłek macierzyński?
    Od: KonKomp <k...@k...pl>

    Witam,

    W różnych serwisach różnie piszą, jednak szczegółowej odpowiedzi na moje
    pytanie nigdzie nie udało mi się znaleźć, więc może ktoś z osób na
    grupie udzieli mi odpowiedzi.

    Moja żona do końca zeszłego roku szkolnego pracowała w szkole. Umowa o
    pracę miała na czas zastępstwa nauczyciela. W międzyczasie zaszła w
    ciążę. Umowa wygasła jej z końcem roku szkolnego. W wakacje nie
    otrzymywała zatrudnienia. Od września została zatrudniona w tej samej
    szkole znowu na czas nieobecności nauczyciela (tym razem inna
    nauczycielka poszła na urlop macierzyński czy wychowawczy). Termin
    porodu mojej żony to połowa grudnia. Pytanie - czy będzie przysługiwał
    jej zasiłek macierzyński.

    Z tego co czytałem na różnych stronach to podobno nie przysługuje jej
    urlop macierzyński na podstawie takiej umowy. Umowa zostanie rozwiązana
    z dniem porodu. W takim przypadku najprawdopodobniej przysluguje jej 16
    tygodniowy zasilek (nie urlop) macierzynski. A co jeżeli moją żonę
    zwolnią w ciągu najbliższych 2 miesięcy (ma 3 dniowe wypowiedzenie)? Czy
    nadal zasiłek będzie jej się należał ten zasiłek?
    Żona nie czuje się za dobrze i chciała wziąźć sobie urlop chorobowy
    (nawet lekarka jej to proponowała), ale boi się że zostanie zwolniona i
    nie będzie jej nic przysługiwało.

    Z góry dziękuję za odpowiedzi

    Pozdrawiam
    Konki

  • 2. Data: 2008-10-20 23:22:43
    Temat: Re: Czy przysługuje zasiłek macierzyński?
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gdiqgv$e0o$1@inews.gazeta.pl KonKomp
    <k...@k...pl> pisze:

    > Moja żona do końca zeszłego roku szkolnego pracowała w szkole. Umowa o
    > pracę miała na czas zastępstwa nauczyciela.
    Jak na zastepstwo to raczej na pewno nie do końca roku szkolnego.
    Nie wiem, czy w tym przypadku jest to istotne, ale co jest podstawą
    zatrudnienia KN czy KP?

    > W międzyczasie zaszła w ciążę.
    Mogła uważać.

    > Umowa wygasła jej z końcem roku szkolnego.
    Wygasła??

    > W wakacje nie otrzymywała zatrudnienia.
    To w końcu była zatrudniona do końca roku szkolnego czy nie? Zdecyduj się.

> [...]
    > Z tego co czytałem na różnych stronach to podobno nie przysługuje jej
    > urlop macierzyński na podstawie takiej umowy. Umowa zostanie rozwiązana z
    http://www.poradaprawna.pl/index_pytania.php?co=pozy
    cja&id=20498

> [...]
    > będzie jej się należał ten zasiłek?
    > Żona nie czuje się za dobrze i chciała wziąźć
    Co chciała zrobić???

    > (nawet lekarka jej to proponowała), ale boi się że zostanie zwolniona i
    > nie będzie jej nic przysługiwało.
    Umowa na zastępstwo nie chroni kobiety w ciąży przed wypowiedzeniem.
    http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/u
    mowa;na;zastepstwo,158,0,242846.html

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2008-10-21 07:00:36
    Od: KonKomp <k...@k...pl>

    Jotte wrote:
    > Jak na zastepstwo to raczej na pewno nie do końca roku szkolnego.
    > Nie wiem, czy w tym przypadku jest to istotne, ale co jest podstawą
    > zatrudnienia KN czy KP?

    Z końcem czerwca oficjalnie nauczycielka, którą zastępowała wróciła do
    pracy i moja żona przestała pracować. Nie wiem co jest podstawą
    zatrudnienia.

    > Mogła uważać.

    Złośliwa uwaga.

    > Wygasła??
    > To w końcu była zatrudniona do końca roku szkolnego czy nie? Zdecyduj się.

    Jak napisałem wyżej - wygasła bo nauczycielka wróciła do pracy
    (oficjalnie z końcem roku szkolnego / z końcem czerwca (bo byćmoże rok
    szkolny kończy się z końcem sierpnia - nie wiem), także moja żona
    przestałą pracować z kończem czerwca, nie otrzymywała wynagrodzenia za
    lipiec i sierpień i została ponownie zatrudniona od września.
    Umowa na czas zastępstwa jaka ma teraz pracyzuje tylko datę "od" i na
    zastepstwo jakiego nauczyciela. Nie precyzuje daty "do"

    > http://www.poradaprawna.pl/index_pytania.php?co=pozy
    cja&id=20498

    Dzięki, ale moja żona ma trochę inną umowę - na zastępstwo, a w tej
    chwili osoba, którą zastępuje jest na urlopie macierzyńskim i nie wróci
    do dnia porodu mojej żony.
    Tu http://www.poradaprawna.pl/index_pytania.php?co=pozy
    cja&id=6568
    znalazłem:
    "Zasiłek macierzyński przysługuje także pracownicy zatrudnionej na
    podstawie umowy o pracę na czas określony lub na czas wykonania
    określonej pracy, z którą umowa o pracę została przedłużona do dnia porodu."
    A co jeżeli dostanie wypowiedzenie (w tym przypadku jest to 3 dniowy okres?)

    > Co chciała zrobić???

    Pójść na ulop chorobowy / zwolnienie chorobowe czy jak to się tam
    poprawnie nazywa.

    > Umowa na zastępstwo nie chroni kobiety w ciąży przed wypowiedzeniem.
    > http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/u
    mowa;na;zastepstwo,158,0,242846.html

    Dzięki za linki

    Pozdrawiam
    Konki

  • 4. Data: 2008-10-21 13:37:58
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gdjunm$im7$1@inews.gazeta.pl KonKomp
    <k...@k...pl> pisze:

    > Z końcem czerwca oficjalnie nauczycielka, którą zastępowała wróciła do
    > pracy i moja żona przestała pracować.
    Koniec roku szkolnego przypada 31.08.
    Różnica? 2 wypłaty za pobyt na urlopie

    > Nie wiem co jest podstawą zatrudnienia.
    Ale żona chyba wie?
    Zresztą to w tej sytuacji raczej bez znaczenia, przez chwilę wydawało mi
    się, że mam jakiś pomysł, ale po zastanowieniu się doszedłem do wniosku, że
    jest on bez sensu.

    > Złośliwa uwaga.
    Dlaczego? Przecież nie napisałeś z kim.

    Umowa wygasa w razie śmierci pracownika...

> [...]
    > Umowa na czas zastępstwa jaka ma teraz pracyzuje tylko datę "od" i na
    > zastepstwo jakiego nauczyciela. Nie precyzuje daty "do"
    No to klapa - 3 dni wypowiedzenia i po ptokach.

> [...]
    > osoba, którą zastępuje jest na urlopie macierzyńskim i nie wróci do dnia
    No przecież tam jest dokładnie o umowie na zastępstwo i to na przykładzie
    zaciążonej nauczycielki.

> [...]
    > pracy, z którą umowa o pracę została przedłużona do dnia
    > porodu." A co jeżeli dostanie wypowiedzenie (w tym przypadku jest to 3
    W tym przepisie jest mowa o innych rodzajach umów.
    Umowa na zastępstwo to specyficzny rodzaj umowy na czas określony, której
    nie chronią zapisy KP dotyczące tego typu umów oraz uprawnień z tytułu
    rodzicielstwa.

    Wg mnie nie, ale zostawię sobie margines na mylne rozumienie przepisu.
    Zasiłek macierzyński - jak sama nazwa wskazuje - należy się matce. Czyli po
    urodzeniu dziecka.
    Jeśli dyrektor rozwiąże z żoną umowę przed tym faktem to ani zasiłku ani
    urlopu nie będzie, gdyż w momencie porodu nie będzie ona pracownicą zaś tego
    rodzaju umowy są wyłączone spod działania art. 177 KP w §3^1.
    Ale jeśli nie wypowie do dnia porodu to IMO dobrym rozwiązaniem jest
    natychmiastowe skorzystanie z urlopu macierzyńskiego (3-dniowe wypowiedzenie
    właśnie przestanie obowiązywać).

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2008-10-21 18:03:30
    Od: KonKomp <k...@k...pl>

    Jotte wrote:
    > Ale jeśli nie wypowie do dnia porodu to IMO dobrym rozwiązaniem jest
    > natychmiastowe skorzystanie z urlopu macierzyńskiego (3-dniowe
    > wypowiedzenie właśnie przestanie obowiązywać).

    To jeszcze 2 pytanka:
    1. Jeżeli żona poszła by na urlop chorobowy na mięsiąc przed dniem
    porodu, to czy przysługiwał by jej zasiłek macierzyński? (bo sądzę że
    wypowiedzenia jak jest na chorobowym nie może dostać?)
    2. Jeżeli żona dostanie wypowiedzenie (3 dniowe) i następnego dnia
    pójdzie na urlop chorobowy, który będzie trwał aż do dnia porodu, to czy
    będzie jej przysługiwał zasiłek macierzyński? Bo jak gdzieś czytałem,
    to w czasie chorobowego nie są liczone dni wypowiedzenia

    Pozdrawiam
    Konki

  • 6. Data: 2008-10-21 18:16:10
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gdl5hn$98c$1@inews.gazeta.pl KonKomp
    <k...@k...pl> pisze:

> [...]
    > jej przysługiwał zasiłek macierzyński? Bo jak gdzieś czytałem, to w czasie
    > chorobowego nie są liczone dni wypowiedzenia
    Nic z tego. Ona nie ma prawa do urlopu zdrowotnego.

    --
    Jotte

  • 7. Data: 2008-10-21 18:45:54
    Od: KonKomp <k...@k...pl>

    Jotte wrote:
    > Nic z tego. Ona nie ma prawa do urlopu zdrowotnego.

    Hmm... jak to nie ma chorobowego? Przecież ma umowę o pracę, pracodawca
    opłaca ZUS (w tym chorobowe), to jak - nie może zachorować?

    Pozdrawiam
    Konki

  • 8. Data: 2008-10-21 19:07:42
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gdl816$m58$1@inews.gazeta.pl KonKomp
    <k...@k...pl> pisze:

    > Hmm... jak to nie ma chorobowego? Przecież ma umowę o pracę, pracodawca
    > opłaca ZUS (w tym chorobowe), to jak - nie może zachorować?
    Kurdę, pisz jak człowiek - użyłeś dziwacznego określenia urlop chorobowy.
    Takiego czegoś nie ma, ale że o nauczycielce mowa to to się nazywa urlop dla
    poratowania zdrowia i ona w opisanej sytuacji nie ma do niego prawa.
    Jeśli chodziło ci o zwyczajne zwolnienie lekarskie ZUS-ZLA (dawne L-4) to
    pisz normalnie - zwolnienie, a nie urlop.
    Pomysł wydaje mi się cwany, ale nie umiem odpowiedzieć rzetelnie w kwestii
    skuteczności.
    Generalnie jest tak, że jeśli pracownica doznała porodu podczas istnienia
    stosunku pracy to należą się jej świadczenia jak każdej "normalnej"
    pracownicy. A skoro podczas usprawiedliwionej nieobecności pracownika w
    pracy nie można jej wypowiedzieć stosunku pracy ani go rozwiązać (poza
    wymienionymi w prawie wyjątkami) to poród nastąpi u pracownicy pozostającej
    w stosunku pracy i tym samym nabywającej te uprawnienia.
    Tak wskazywałaby logika, ale nic sobie za to uciąć nie dam. ;)

    --
    Jotte

  • 9. Data: 2008-10-21 19:18:49
    Od: KonKomp <k...@k...pl>

    Jotte wrote:
> [...]
    > uprawnienia.
    > Tak wskazywałaby logika, ale nic sobie za to uciąć nie dam. ;)

    Ok, wielkie dzięki. Ja tam się nie znam jak to się fachowo nazywa, także
    pisałem jak myślałem że się to nazywa ;-) Ale rzeczywiście chodziło mi o
    zwykłe L-4.

    Dzięki jeszcze raz za wszystkie odpowiedzi. Na jaki ares piwko przysłać?
    ;-)

    Pozdrawiam
    Konki

  • 10. Data: 2008-10-21 19:24:40
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gdl9us$33p$1@inews.gazeta.pl KonKomp
    <k...@k...pl> pisze:

    > Dzięki jeszcze raz za wszystkie odpowiedzi. Na jaki ares piwko przysłać?
    Postaw za moje zdrowie sobie i żonie, a potem łyknij oba, bo przecież jej
    nie wolno, nie? ;)))

    --
    Jotte