    From: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy przysługuje zasiłek macierzyński?
    Date: Tue, 21 Oct 2008 15:37:58 +0200

    W wiadomości news:gdjunm$im7$1@inews.gazeta.pl KonKomp
    <k...@k...pl> pisze:

    > Z końcem czerwca oficjalnie nauczycielka, którą zastępowała wróciła do
    > pracy i moja żona przestała pracować.
    Koniec roku szkolnego przypada 31.08.
    Różnica? 2 wypłaty za pobyt na urlopie

    > Nie wiem co jest podstawą zatrudnienia.
    Ale żona chyba wie?
    Zresztą to w tej sytuacji raczej bez znaczenia, przez chwilę wydawało mi
    się, że mam jakiś pomysł, ale po zastanowieniu się doszedłem do wniosku, że
    jest on bez sensu.

    > Złośliwa uwaga.
    Dlaczego? Przecież nie napisałeś z kim.

    Umowa wygasa w razie śmierci pracownika...

    > Jak napisałem wyżej - wygasła bo nauczycielka wróciła do pracy (oficjalnie
    > z końcem roku szkolnego / z końcem czerwca (bo byćmoże rok szkolny kończy
    > się z końcem sierpnia - nie wiem), także moja żona przestałą pracować z
    > kończem czerwca, nie otrzymywała wynagrodzenia za lipiec i sierpień i
    > została ponownie zatrudniona od września.
    > Umowa na czas zastępstwa jaka ma teraz pracyzuje tylko datę "od" i na
    > zastepstwo jakiego nauczyciela. Nie precyzuje daty "do"
    No to klapa - 3 dni wypowiedzenia i po ptokach.

    cja&id=20498
    > Dzięki, ale moja żona ma trochę inną umowę - na zastępstwo, a w tej chwili
    > osoba, którą zastępuje jest na urlopie macierzyńskim i nie wróci do dnia
    > porodu mojej żony.
    No przecież tam jest dokładnie o umowie na zastępstwo i to na przykładzie
    zaciążonej nauczycielki.

    > Tu http://www.poradaprawna.pl/index_pytania.php?co=pozy
    cja&id=6568
    > znalazłem:
    > "Zasiłek macierzyński przysługuje także pracownicy zatrudnionej na
    > podstawie umowy o pracę na czas określony lub na czas wykonania określonej
    > pracy, z którą umowa o pracę została przedłużona do dnia
    > porodu." A co jeżeli dostanie wypowiedzenie (w tym przypadku jest to 3
    > dniowy okres?)
    W tym przepisie jest mowa o innych rodzajach umów.
    Umowa na zastępstwo to specyficzny rodzaj umowy na czas określony, której
    nie chronią zapisy KP dotyczące tego typu umów oraz uprawnień z tytułu
    rodzicielstwa.

    Wg mnie nie, ale zostawię sobie margines na mylne rozumienie przepisu.
    Zasiłek macierzyński - jak sama nazwa wskazuje - należy się matce. Czyli po
    urodzeniu dziecka.
    Jeśli dyrektor rozwiąże z żoną umowę przed tym faktem to ani zasiłku ani
    urlopu nie będzie, gdyż w momencie porodu nie będzie ona pracownicą zaś tego
    rodzaju umowy są wyłączone spod działania art. 177 KP w §3^1.
    Ale jeśli nie wypowie do dnia porodu to IMO dobrym rozwiązaniem jest
    natychmiastowe skorzystanie z urlopu macierzyńskiego (3-dniowe wypowiedzenie
    właśnie przestanie obowiązywać).

    --
    Jotte