    From: "Ajron" <a...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy nalezy sie zachowek ?
    Date: Wed, 12 Jan 2005 22:44:51 +0100

    Użytkownik "i7" <a...@n...spam.wp.pl> napisał w wiadomości
    news:cs44cf$987$1@news.wp.pl...
    > Zmarl moj dziadek. W testamencie wydziedziczyl swoje dzieci z pierwszego
    > malzenstwa (w tym mojego ojca) i wszystko zapisal swojej drugiej zonie.
    > Czy
    > mojemu bratu i mi nalezy sie zachowek po dziadku ? Jesli tak to na jakiej
    > podstawie ? Czy w sadzie w przypadku rozprawy trzeba sie czyms wykazac,
    > cos
    > udowodnic ?

    Instytucję zachowku reguluje Kodeks cywilny w art. 991 - 1011.

    Sąd roztrzygnie czy wnuczki sa uprawnione do dziedziczenia (a tym samym do
    zachowka) czy też, nie.

    Przepis art. 991 Kodeksu cywilnego określa krąg osób uprawnionych do
    zachowku oraz jego wysokość. Uprawnionymi do zachowku są zstępni (dzieci,
    wnuki, prawnuki), małżonek i rodzice spadkodawcy, przy czym uprawnienie to
    przysługuje im o tyle, o ile byliby powołani do spadku z ustawy. Uprawnienie
    do zachowku przysługuje zatem przede wszystkim dzieciom i małżonkowi
    spadkodawcy. Jeżeli dziecko spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku (zmarło
    przed spadkodawcą), do zachowku są uprawnione jego dzieci (wnuki
    spadkodawcy).

    Uprawnienie do zachowku nie przysługuje jednak osobom, które z mocy
    przepisów prawa spadkowego traktowane są tak, jakby nie dożyły otwarcia
    spadku (tj. śmierci spadkodawcy), to znaczy:
    - osobie, która została uznana za niegodną (na mocy orzeczenia sądowego)
    - osobie, która zrzekła się dziedziczenia ustawowego (w drodze umowy
    zawartej ze spadkodawcą w formie aktu notarialnego) lub na którą rozciągają
    się skutki zrzeczenia (zrzeczenie się dziedziczenia obejmuje potomstwo
    zrzekającego się, chyba że umowa przewiduje inaczej)
    - osobie, która odrzuciła spadek z ustawy (czyli nie chciała dziedziczyć i
    dostać spadku)
    - osobie, która została wydziedziczona (gdy spadkobierca w testamencie
    pozbawił osobę uprawnioną prawa do zachowku).

    Spadkodawca może w testamencie pozbawić zachowku osobę uprawnioną, jeśli
    osoba ta:
    - wbrew woli spadkodawcy postępuje uporczywie w sposób sprzeczny z zasadami
    współżycia społecznego (tego rodzaju postępowaniem jest na przykład
    alkoholizm, narkomania, czerpanie środków utrzymania z nielegalnych źródeł,
    zaniedbywanie własnej rodziny i obarczanie spadkodawcy ciężarem jej
    utrzymania)
    - dopuściła się względem spadkodawcy albo jednej z najbliższych mu osób
    umyślnego przestępstwa przeciwko życiu, zdrowiu lub wolności albo rażącej
    obrazy czci
    - uporczywie nie dopełnia względem spadkodawcy obowiązków rodzinnych.

    Pozdrawiam.
    Ajron