    From: bo <a...@a...edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy nalezy sie zachowek ?
    Date: Fri, 14 Jan 2005 10:44:29 +0100

    i7 wrote:

    > dla porzadku to moj tata zyje i zostal wydziedziczony :)

    Chyba nie czytasz co sie do Ciebie pisze.

    Sa dwie rozne sprawy wydziedziczenie i pominiecie.
    Poza tym wydziedziczenie moze byc "nieskuteczne"

    Art. 1008. Spadkodawca może w testamencie pozbawić zstępnych, małżonka i
    rodziców zachowku (wydziedziczenie), jeżeli uprawniony do zachowku:
    1) wbrew woli spadkodawcy postępuje uporczywie w sposób sprzeczny z
    zasadami współżycia społecznego;
    2) dopuścił się względem spadkodawcy albo jednej z najbliższych mu osób
    umyślnego przestępstwa przeciwko życiu, zdrowiu lub wolności albo rażącej
    obrazy czci;
    3) uporczywie nie dopełnia względem spadkodawcy obowiązków rodzinnych.

    Art. 1009. Przyczyna wydziedziczenia uprawnionego do zachowku powinna
    wynikać z treści testamentu.

    Czyli samo napisanie "wydziedziczam" tez nie wystarczy.. no ale jesli
    istotnie wydziedziczyl....

    Art. 1010. § 1. Spadkodawca nie może wydziedziczyć uprawnionego do zachowku,
    jeżeli mu przebaczył.
    § 2. Jeżeli w chwili przebaczenia spadkodawca nie miał zdolności do
    czynności prawnych, przebaczenie jest skuteczne, gdy nastąpiło z
    dostatecznym rozeznaniem.

    Art. 1011. Zstępni wydziedziczonego zstępnego są uprawnieni do zachowku,
    chociażby przeżył on spadkodawcę.

> [...]
    > mam sie spodziewac. Na wezwaniu jest napisane, ze bede przesluchiwana w
    > charakterze swiadka. Jak udowodnie ze jestem wnuczka ? :) Czy ma jakies
    > znaczenie stopien naszej zazylosci z dziadkiem ? (w sensie kontakty,
    > spotkania, itp) ??? Wiem ze jego obecna zona bedzie sie starala udaremnic
    > nam uzyskanie tego zachowka. Czy to jest tak ze zachowek sie po prostu
    > nalezy i uzyskanie go to formalnosc, czy raczej powinnam zwrocic uwage na
    > cos, co zwiekszyloby szanse na otrzymanie go ? Sorki za takie pytania, ale
    > na prawde nie wiem co sie tam bedzie dzialo...

    Zachowek sie Wam nalezy "jak psu micha"
    Albo Ojcu, albo WAM.

    ALE....

    Art. 991. [...]
    § 2. Jeżeli uprawniony nie otrzymał należnego mu zachowku bądź w postaci
    uczynionej przez spadkodawcę darowizny, bądź w postaci powołania do spadku,
    bądź w postaci zapisu, przysługuje mu przeciwko spadkobiercy roszczenie o
    zapłatę sumy pieniężnej potrzebnej do pokrycia zachowku albo do jego
    uzupełnienia.

    CZyli przysluguje wam ROSZCZENIE, ale nei musicie z niegoskorzystac.

    Jelsi chcecie MUSICIE WYSTAPIC o ten zachowek przeciw SPADKOBIERCOM.

    No wiec przeczytaj ze zrozumieniem i dopiero dalej pytaj..

    Pozdrowienia

    Boguslaw