  • 21. Data: 2010-02-16 20:05:54
    Temat: Re: Czy mozna legalnie nie przestrzegac zapisow umowy?
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Nieco wkurzony pisze:

    > Regulamin - OBOWIĄZUJĄCY OBIE STRONY - nie przewiduje innej formy.

    Ale kodeks cywilny przewiduje, ale rozumiem że kodeksu cywilnego nie
    uznajesz.
    Jeżeli w regulaminie przewidziano wypowiedzenie w formie pisemnej bez
    zastrzeżenia rygoru nieważności, to znaczy że forma pisemnej jest
    zastrzeżona tylko dla celów dowodowych. A wtedy oświadczenie woli o
    wypowiedzeniu umowy może być złożone w każdej formie - może być wyrażona
    przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób
    dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci
    elektronicznej.

    Ale po co ja się wysilam, jak ty jesteś oporny na wiedzę.

    --
    @2009 Johnson

  • 22. Data: 2010-02-16 20:15:19
    Od: "Nieco wkurzony" <k...@N...gazeta.pl>

    Johnson <j...@n...pl> napisał(a):

    > Ale kodeks cywilny przewiduje, ale rozumiem że kodeksu cywilnego nie
    > uznajesz.

    Czyż nie jest zasadą, że KC zajmuje się "sprawami nie ujętymi w umowie"?

> [...]
    > elektronicznej.
    >
    > Ale po co ja się wysilam, jak ty jesteś oporny na wiedzę.

    Dobrze, to Ci odpowiem Twoim językiem:

    "§ 3. Przepisów o formie pisemnej przewidzianej dla celów dowodowych nie
    stosuje się do czynności prawnych w stosunkach między przedsiębiorcami."

    Otóż w tamtym czasie BYŁEM PRZEDSIĘBIORCĄ (obecnie nie jestem), i umowa była
    zawarta między przedsiębiorstwami. Fakt, że nie napisałem tego w poście
    inicjującym wątek.

  • 23. Data: 2010-02-16 20:20:37
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Nieco wkurzony pisze:

    > Czyż nie jest zasadą, że KC zajmuje się "sprawami nie ujętymi w umowie"?

    A masz w umowie uregulowane skutki niezachowania formy czynności prawnej
    - nie masz. Czyli jest to "sprawa nie ujęta w umowie".

> [...]
    > zawarta między przedsiębiorstwami. Fakt, że nie napisałem tego w poście

    No i wracam to sklecania poprawnego stanu faktycznego: rozumiem że
    twierdzisz że gdzieś to wcześniej napisałeś? Czyż nie? Czy też liczysz
    na to że jestem wróżką, albo jasnowidzem?

    --
    @2009 Johnson

  • 24. Data: 2010-02-16 20:23:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Feb 2010, Al Kwasone wrote:

    > Zgodnie z obowiązującą w Polsce nomenklaturą prawniczą słowo "powinno" należy
    > tłumaczyć, że się nie musi

    No na przykład kierowca powinien przestrzegać ograniczenia prędkości.

    > - można jak się chce,

    A to prawda.

    > bez żadnej sankcji.

    Za to to już zdecydowanie nieprawda.

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2010-02-16 20:23:50
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Johnson pisze:

> [...]

    Ale tak czy inaczej źle rozumiesz przytoczony przepis.
    W przypadku przedsiębiorców nadal nie ma skutków nieważności, tylko brak
    jest ograniczeń dowodowych.

    --
    @2009 Johnson

  • 26. Data: 2010-02-16 20:27:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Feb 2010, Johnson wrote:

    > Według mnie orzeczenie jest OK.
    > By było nieważne w tym twoim regulaminie musiałby być przewidziany rygor
    > nieważności dla oświadczenia pisemnego o wypowiedzeniu umowy. Przeczytaj
    > sobie art. 73 §1 kc i art. 74 §1 kc.

    Przecież art.77 KC jest przepisem szczegółowszym, prawda?
    Nie chodzi o "zastrzeżoną" (być może umownie) *jakąś* czynność prawną,
    lecz wypowiedzenie umowy, które ma odrębną regulację.

    I teraz pytanie: w jakiej formie została zawarta umowa?

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2010-02-16 20:32:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Feb 2010, Nieco wkurzony wrote:

    > Regulamin - OBOWIĄZUJĄCY OBIE STRONY - nie przewiduje innej formy.

    IMHO to jest bez znaczenia, wobec faktu że KC przewiduje bezwzględnie
    koniecznosć "stwierdzenia pismem" wypowiedzenia umowy zawartej pisemnie.
    Jeśli Johnson pisze, że "regulamin można sobie wsadzić", to IMO
    oczywiście ma rację - wobec bezwzględnych zapisów KC.

    Ale ciekaw jestem, skąd on wziął nadrzędność art.73 i 74 nad 77,
    skoro to 77 jako zapisany później i opisujący zdarzenie szczególne
    niewiątpliwie jest szczegółowszy.
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 28. Data: 2010-02-16 20:32:39
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > I teraz pytanie: w jakiej formie została zawarta umowa?

    Na pewno nie w formie szczególnej, np. aktu notarialnego, czy pisemnej z
    datą pewną.
    A jeśli została zawarta w formie pisemnej bez rygoru nieważności, to jej
    rozwiązanie też może nastąpić w formie pisemnej bez rygoru nieważności
    (art. 77 kc). Zwrot ,"powinno być stwierdzone pismem" - oznacza właśnie
    formę pisemna bez rygoru nieważności (ad probationem).

    --
    @2009 Johnson

  • 29. Data: 2010-02-16 20:34:10
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Ale ciekaw jestem, skąd on wziął nadrzędność art.73 i 74 nad 77,
    > skoro to 77 jako zapisany później i opisujący zdarzenie szczególne
    > niewiątpliwie jest szczegółowszy.
    > :)

    Po prostu źle rozumiesz art. 77 kc ... on wcale nie jest sprzeczny z
    art. 73 i 74.

    --
    @2009 Johnson

  • 30. Data: 2010-02-16 20:34:11
    Od: "Nieco wkurzony" <k...@N...gazeta.pl>

    Johnson <j...@n...pl> napisał(a):

    > A masz w umowie uregulowane skutki niezachowania formy czynności prawnej
    > - nie masz. Czyli jest to "sprawa nie ujęta w umowie".

    Sorry: to jest jakiś bełkot. W ten sposób można zakwestionować KAŻDY ZAPIS
    KAŻDEJ UMOWY, któremu nie przyczepiono na końcu klauzuli ze stosowną groźbą.
    Gdyby podchodzić do tego w ten sposób, to nie miałoby sensu zawieranie
    jakichkolwiek pisemnych umów - bo po co właściwie, skoro podpisy pod nimi do
    niczego nie zobowiązują?

    Skoro z kimś umawiam się - a on ze mną - że umowę sobie wymawiamy "pisemnie
    albo faksem", to znaczy tyle - w moim pojęciu - że niezachowanie nakazanej
    formy jest tożsame z nieskutecznym wypowiedzeniem umowy (nie mylić z
    zaniechaniem świadczenia usług). Ale w moim przypadku wypowiedzenia umowy W
    OGÓLE NIE BYŁO - więc o jakiej formie w ogóle tu mówić? Nic (null, pustka) nie
    ma formy w ogóle żadnej! Więc o czym dyskusja?