  • 1. Data: 2004-09-11 17:22:28
    Temat: Czy mam zamurować okno......?
    Od: "TP" <p...@w...pl>

    Witam Grupę!
    Jestem tu pierwszy raz. Mam nadzieję, że dostanę odpowiedź na dręczący
    mnie ostatnio temat.
    Ale od początku:
    Mieszkam w budynku którego ściana to granica z następną posiadłością. W tej
    ścianie mam okno pokoju wychodzące na plac tej graniczącej ze mną
    posiadłości. Widać z niego bramę wejściową i część podwórka. Otwór okienny w
    tym pokoju istniał od początku powstania
    budynku(około 50 lat). Ja 6 lat temu niepowiększając tego otworu wstawiłam
    okno plastykowe. Graniczaca ze mną posiadłość to dawniej zakład produkcyjny.
    Po upadku tego zakładu nieruchomość 3 lata temu kupił prywatny właściciel. I
    odtąd zaczęły się moje kłopoty. Sąsiad nasłał mi komisję z nadzoru
    budowlanego w sprawie: legalności wykonania otworu okiennego. Śmieszne(bo
    otwór był przynajmniej od 50 lat) ale prawdziwe. Komisja przyjechała,
    pomierzyła, przejrzała dokumenty i pojechała. Myślałam, że bedzie spokój.
    Ale pomyliłam się. Teraz sąsiad żąda ode mnie założenia na szyby tego okna
    plastykowych(chyba?) nakładek(nazwał to ornatem) które rozmazują obraz. Nie
    chcę się na to zgodzić bo napewno sprawią one, że będzie jeszcze ciemniej w
    tym pokoju(jest tylko to jedno okno) i będzie kłopot z utrzymaniem
    czystości. Wtedy zagroził, że ma prawo postawić
    tuż przy mojej ścianie na szerokości okna kawałek płotu(całe betonowe
    przęsła) na wysokość 2.20 m czym skutecznie zasłoni mi prawie całe okno. Tak
    podobno radził mu właśnie ktoś z nadzoru budowlanego. Mam w związku z tym
    pytanie czy sąsiad ma rację czy tylko "blefuje" chcąc mnie nastraszyć. Może
    ktoś spotkał się już z taką sytuacją i może mi udzielić konkretnej
    odpowiedzi popartej przepisami to regulującymi.
    Z góry dziękuje za odpowiedzi!
    Pozdrawiam serdecznie!
    Teresa

  • 2. Data: 2004-09-11 18:34:20
    Temat: Re: Czy mam zamurować okno......?
    Od: Richat <r...@t...pl>

    Użytkownik TP napisał:

    > Witam Grupę!

    szybciej znajdziesz odpowiedz na grupie budowlanej

    --
    Pozdr.Richat

  • 3. Data: 2004-09-14 00:10:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Sep 2004, TP wrote:
    [...]
    >+ czystości. Wtedy zagroził, że ma prawo postawić
    >+ tuż przy mojej ścianie na szerokości okna kawałek płotu(całe betonowe
    >+ przęsła) na wysokość 2.20 m czym skutecznie zasłoni mi prawie całe okno.

    Sądząc z komentarzy które widziałem - to niestety prawda, nie ma
    już "limitu wysokości" jeśli to nie granica z działką publiczną.
    IMO ... [censored]. Ale co zrobić, "dura lex"... :]
    Dla ciebie byłoby lepiej jakby jakiś grupowicz był w stanie wykazać
    że się mylę... ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-09-14 16:57:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości
    ortezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > IMO ... [censored]. Ale co zrobić, "dura lex"... :]
    > Dla ciebie byłoby lepiej jakby jakiś grupowicz był w stanie wykazać

    Osobiście nigdy takiego problemu nie przerabiałem, ale wydaje mi się, że
    skoro okno to istnieje ponad 30 lat, to można by było próbować podnosić, że
    właściciel okna zasiedział służebność patrzenia przez nie.

    Po za tym rozważam, czy ogrodzenie nie jest jednak budowlą. Co prawda
    przepisy prawa budowlanego nie wymagają uzyskania zezwolenia na budowę
    ogrodzenia, a zgłoszenia wymagają tylko w wypadku ogrodzeń od strony miejsc
    publicznych, ale jednak moim zdaniem należało by do takiego ogrodzenia
    stosować ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002 r.
    w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich
    usytuowanie.

    Odległość budynku mającego pomieszczenia przeznaczone na pobyt ludzi od
    innych obiektów powinna umożliwiać naturalne oświetlenie tych pomieszczeń.
    Warunek ten uznaje się za spełniony, jeżeli między ramionami kąta 60°,
    wyznaczonego w płaszczyźnie poziomej, z wierzchołkiem usytuowanym w
    wewnętrznym licu ściany na osi okna pomieszczenia przesłanianego, nie
    znajduje się przesłaniająca część tego samego budynku lub inny obiekt
    przesłaniający, w odległości mniejszej niż:
    1) wysokość przesłaniania - dla obiektów przesłaniających o wysokości do 35
    m,
    2) 35 m - dla obiektów przesłaniających o wysokości ponad 35 m.
    Odległość, o której mowa w ust. 2 pkt 1, mierzona od przesłanianych okien
    pomieszczeń mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych i pomieszczeń
    przeznaczonych do zbiorowego pobytu dzieci, nie może być mniejsza niż 20 m.
    Wysokość przesłaniania, liczy się od poziomu dolnej krawędzi najniżej
    położonych okien budynku przesłanianego do poziomu najwyższej zacieniającej
    krawędzi obiektu lub jego przesłaniającej części. Dopuszcza się usytuowanie
    w odległości nie mniejszej niż 10 m od okna przesłanianego takiego obiektu
    przesłaniającego, jak maszt, komin lub inny obiekt budowlany, bez
    ograniczenia jego wysokości, lecz o szerokości przesłaniającej nie większej
    niż 3 m, mierząc równolegle do płaszczyzny okna.

    Tak więc moim zdaniem skoro budynek już istnieje, to nie można jego okna
    przesłonić ogrodzeniem, które w moim rozumieniu obiektem są.

  • 5. Data: 2004-09-15 11:31:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Sep 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ Osobiście nigdy takiego problemu nie przerabiałem, ale wydaje mi się, że
    >+ skoro okno to istnieje ponad 30 lat, to można by było próbować podnosić, że
    >+ właściciel okna zasiedział służebność patrzenia przez nie.

    Wiesz, podoba mi się !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-09-17 19:31:52
    Od: PAweł <p...@w...uzyjskrotu.pl>

    Robert Tomasik wrote:
    (..)

> [...]
    > ograniczenia jego wysokości, lecz o szerokości przesłaniającej nie
    > większej niż 3 m, mierząc równolegle do płaszczyzny okna.

    To Twoje rozumowanie sprzeczne jest poniekąd z prostym wymogiem, zawartym w
    przywoływanym Rozporządzeniu mówiącym jasno i zwięźle, że budynek ze sciana
    z otworami (oknem, drzwiami itp) wychodzącymi na granicę działki musi byc
    odległy od tej granicy o min. 4m. I o zadnych trójkątach równibocznych ani w
    teorii, ani w praktyce uzyskiwania pozwolen na budowę (przynajmniej w
    przypadku domów jednorodzinnych) nie słyszy się, a zazwyczaj, przy
    spełnieniu tego wymogu 4 m, przywoływany przez Ciebie przepis o tych 20 m i
    trójkąta równobocznego nie byłby spełniony.
    A więc jak to jest ? (sam sie siebie pytam:), i przyznaję, ze nie chce mi
    się czytać tego rozporządzenia..
    --
    Przy odpowiedzi bezpośrednio do mnie, w adresie użyj zamiast pełnej
    nazwy "wirtualnapolska" jej skrót, tj. "wp" Pozdr.

  • 7. Data: 2004-09-17 20:51:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "PAweł" <p...@w...uzyjskrotu.pl> napisał w
    wiadomości news:cifdij$f8k$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > A więc jak to jest ? (sam sie siebie pytam:), i przyznaję, ze nie chce mi
    > się czytać tego rozporządzenia..

    A szkoda :-)

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie
    warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie -
    § 13.1. (jak się nie zmieniło, ale chyba nie)

  • 8. Data: 2004-09-18 17:44:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Sep 2004, PAweł wrote:

    >+ Robert Tomasik wrote:
    [...]
> [...]
    >+ z otworami (oknem, drzwiami itp) wychodzącymi na granicę działki musi byc

    Jesteś pewien ?
    Bo jestem przekonany że chodzi ci o odległość minimum 8 m między
    ścianami z oknami oraz min. 6 m między ścianami bez okien.
    "Domyślnie" dzielone na pół... ! (8 m dzielone na pół, nie okna :))
    Ale tam chyba inne wymogi (p-poż ?) są brane pod uwagę...

    Nie jest powiedziane że odległość musi regulować dokładnie jeden
    przepis, może być owych przepisów mnóstwo :|

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-09-18 23:07:32
    Od: PAweł <p...@w...uzyjskrotu.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    >
    > Nie jest powiedziane że odległość musi regulować dokładnie jeden
    > przepis, może być owych przepisów mnóstwo :|

    Niczego nie jestem pewien (kto się budował i dyskutował z urzędnikami z
    "architektury" ten wie dlaczego):))