    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy mam zamurować okno......?
    Date: Tue, 14 Sep 2004 18:57:02 +0200

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.60.0409140208250.-101739991@Athlon.p
    ortezjan.zabrze.pl...
    > On Sat, 11 Sep 2004, TP wrote:
    > [...]
    >
    > Sądząc z komentarzy które widziałem - to niestety prawda, nie ma
    > już "limitu wysokości" jeśli to nie granica z działką publiczną.
    > IMO ... [censored]. Ale co zrobić, "dura lex"... :]
    > Dla ciebie byłoby lepiej jakby jakiś grupowicz był w stanie wykazać
    > że się mylę... ;)

    Osobiście nigdy takiego problemu nie przerabiałem, ale wydaje mi się, że
    skoro okno to istnieje ponad 30 lat, to można by było próbować podnosić, że
    właściciel okna zasiedział służebność patrzenia przez nie.

    Po za tym rozważam, czy ogrodzenie nie jest jednak budowlą. Co prawda
    przepisy prawa budowlanego nie wymagają uzyskania zezwolenia na budowę
    ogrodzenia, a zgłoszenia wymagają tylko w wypadku ogrodzeń od strony miejsc
    publicznych, ale jednak moim zdaniem należało by do takiego ogrodzenia
    stosować ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002 r.
    w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich
    usytuowanie.

    Odległość budynku mającego pomieszczenia przeznaczone na pobyt ludzi od
    innych obiektów powinna umożliwiać naturalne oświetlenie tych pomieszczeń.
    Warunek ten uznaje się za spełniony, jeżeli między ramionami kąta 60°,
    wyznaczonego w płaszczyźnie poziomej, z wierzchołkiem usytuowanym w
    wewnętrznym licu ściany na osi okna pomieszczenia przesłanianego, nie
    znajduje się przesłaniająca część tego samego budynku lub inny obiekt
    przesłaniający, w odległości mniejszej niż:
    1) wysokość przesłaniania - dla obiektów przesłaniających o wysokości do 35
    m,
    2) 35 m - dla obiektów przesłaniających o wysokości ponad 35 m.
    Odległość, o której mowa w ust. 2 pkt 1, mierzona od przesłanianych okien
    pomieszczeń mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych i pomieszczeń
    przeznaczonych do zbiorowego pobytu dzieci, nie może być mniejsza niż 20 m.
    Wysokość przesłaniania, liczy się od poziomu dolnej krawędzi najniżej
    położonych okien budynku przesłanianego do poziomu najwyższej zacieniającej
    krawędzi obiektu lub jego przesłaniającej części. Dopuszcza się usytuowanie
    w odległości nie mniejszej niż 10 m od okna przesłanianego takiego obiektu
    przesłaniającego, jak maszt, komin lub inny obiekt budowlany, bez
    ograniczenia jego wysokości, lecz o szerokości przesłaniającej nie większej
    niż 3 m, mierząc równolegle do płaszczyzny okna.

    Tak więc moim zdaniem skoro budynek już istnieje, to nie można jego okna
    przesłonić ogrodzeniem, które w moim rozumieniu obiektem są.