  • 1. Data: 2002-04-18 21:08:51
    Temat: Czy i ile mozna zazadac odszkodowania?
    Od: <s...@p...onet.pl>

    Mam do Was pytanie.
    Moja znajoma dwa lata temu kupila nowe mieszkanie w Krakowie.
    Tydzien temu duza czesc tynku (ponad centymetrowej grubosci) z sufitu w kuchni
    spadla jej na glowe. Wynioslem potem kilka wiaderek gruzu. Na cale szczescie
    nie zrobilo to znajomej powazniejszych obrazen zewnetrznych (o ewentualnym
    wewnetrznym urazie trudno na razie cos powiedziec, ale glowa ja wciaz pobolewa).
    Wykonawca (powazna firma) musial przyznac sie do winy i zobowiazal sie naprawic
    szkody, to znaczy otynkowac na powrot sufity. Znajoma chcialaby jednak rowniez
    jakiejs formy odszkodowania finansowego za zagrozenie zdrowia i zycia, za zycie
    w leku przed spadnieciem dalszej czesci tynku z sufitow (dopiero po paru dniach
    ekipa z tej firmy skula miejsca, ktore grozily odpadnieciem i wyszlo na to, ze
    w duzej czesci mieszkania byly takie wlasnie niebezpieczne miejsca) oraz za
    pokrzyzowane plany odnosnie wynajmu pokoju w mieszkaniu. Niekoniecznie jednak
    chcialaby wloczyc sie z ta sprawa po sadach. Najchetniej chcialaby jakos sie
    dogadac z ta firma.
    Zastanawiamy sie jednak jakiej kwoty mozna zazadac w takiej sytuacji. Jaka sume
    rzucic na poczatek, by firma mogla ja uznac za w miare korzystna w porownaniu z
    ewentualnym kosztem procesu i byc moze zasadzonego odszkodowania?
    No wiec pytanie brzmi: ile mam zazadac na poczatku? Ile moge oczekiwac?
    Gdyby doszlo jednak do rozprawy sadowej to jakiej kwoty sie domagac.

  • 2. Data: 2002-04-19 13:37:50
    Temat: Re: Czy i ile mozna zazadac odszkodowania?
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On 18 Apr 2002 s...@p...onet.pl wrote:

    > Zastanawiamy sie jednak jakiej kwoty mozna zazadac w takiej sytuacji.

    Nie ma to większego znaczenia, ponieważ przy orzekaniu roszczeń
    odszkodowawczych sąd może zasądzać ponad żądanie powoda (w sensie
    wysokości jak i rodzaju świadczeń) - art. 321 ust. 2 KPC. Musi to jednak
    być odszkodowanie oparte o odpowiedzialność deliktową, a nie tylko
    kontraktową.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 3. Data: 2002-04-22 18:21:13
    Od: <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > wysokości jak i rodzaju świadczeń) - art. 321 ust. 2 KPC. Musi to jednak
    > być odszkodowanie oparte o odpowiedzialność deliktową, a nie tylko

    Dzieki za odpowiedz! Mnie jednak interesuje ta wysokosc kwoty jaka moge zazadac
    z tej racji, ze wolalbym uniknac postepowania sadowego, ktore moze ciagnac sie
    latami, a osiagnac ugode z firma, ktora jest winna zaistnialej sytuacji. Jestem
    laikiem w tych sprawach, a nie chcialbym sie przed przedstawicielem tej firmy
    osmieszac zadaniem groszy, albo sumy zbyt wygorowanej. Zapytam wiec tak: ile Ty
    bys zazadal, gdyby w Twoim nowym mieszkaniu na skutek zlego wykonania spadl Ci
    sufit (gruby tynk) na glowe? Chodzi mi o rzad wielkosci - setki, tysiace,
    dziesiatki tysiecy zlotych, czy moze jeszcze inna suma? Czy suma rzedu 3-5
    tysiecy to zbyt duzo, czy malo w takiej sytuacji? Czy firma o zasiego
    ogolnopolskim chcac uniknac postepowania sadowego na tyle moglaby sie zgodzic?
    Z gory dziekuje za kazda odpowiedz!

  • 4. Data: 2002-04-22 21:13:47
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On 22 Apr 2002 s...@p...onet.pl wrote:

    > sufit (gruby tynk) na glowe? Chodzi mi o rzad wielkosci - setki, tysiace,
    > dziesiatki tysiecy zlotych, czy moze jeszcze inna suma? Czy suma rzedu 3-5
    > tysiecy to zbyt duzo, czy malo w takiej sytuacji? Czy firma o zasiego

    Trudno powiedzieć. Oprócz kosztów remontu mieszkania, które dadzą się
    dokładniej oszacować, dojść może jeszcze szkoda majątkowa na osobie
    wskutek uszkodzenia ciała spadającym gruzem - w przybliżeniu obejmująca
    utracony zarobek, koszty leczenia oraz zmniejszone możliwości zarobkowe na
    przyszłość (to przy żądaniu renty).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 5. Data: 2002-04-23 15:12:50
    Od: <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > utracony zarobek, koszty leczenia oraz zmniejszone możliwości zarobkowe na

    Dzieki!

    Firma zobowiazala sie dokonac remontu na swoj koszt, tak, wiec to odpada,
    szczesliwie powazniejszych uszkodzen ciala nie bylo. Chodzi raczej o
    wynagrodzenie za szkody moralne, za zycie w mieszkaniu z obawa, ze cos takiego
    znowu moze zajsc i to z mniej szczesliwym zakonczeniem. Ze strat materialnych
    to mozna by brac pod uwage jedynie to, ze znajoma chciala w tym okresie wynajac
    pokoj w mieszkaniu i kilka osob, byc moze widzac stan sufitu jej odmowilo.