  • 1. Data: 2004-01-18 21:12:48
    Temat: Co o tym sadzicie ? - prosba o opinie
    Od: "Łukasz Dyszy" <l...@N...pl>

    Witam

    Jakis czas temu (poczatek grudnia) napisalem posta Pomozcie ...
    ubezpieczyciel chce mnie wykiwac. Chodzilo mi wtedy o fakt ze ubezpieczyciel
    policzyl sobie amortyzacje czesci ktore trzeba wymienic a ktore byly
    wczesniej naprawiane i w ten sposob musialbym doplacac do naprawy samochodu.
    (dodam ze szkoda jest likwidowana z OC sprawcy). Dostalem juz decyzje o
    przyznaniu odszkodowania (dodam tylko ze ubezpieczyciel przekroczyl ustawowy
    termin wyplaty odszkodowania !!). I napisalem takie oto odwolanie (jest na
    koncu posta). Prosze zebyscie mi ewentualnie doradzili co mozna zmienic
    i/lub dodac. Nie jestem prawnikiem i boje sie ze takie pisanie odwolan to
    jest walka z wiatrakami poniewaz nie znam sie na paragrafach :(. Mam
    nadzieje ze Wasze uwagi pomoga mi napisac jak najlepsze odwolanie.

    pozdrawiam
    Łukasz
    =====================
    ERGO HESTIA S.A.

    ul. Hestii 1

    81-731 Sopot

    Odwołanie od postanowienia

    Dotyczy: szkody komunikacyjnej z dnia 15.10.2003 r. nr XXX/XXXX/XX/XXX/XXXX
    w pojeździe Fiat nr rej. SPIH714

    Szanowni Państwo,

    Nie zgadzam się z wyceną zrobioną przez Państwa.

    Na podstawie Art. 415 K.C. proszę o nie branie pod uwagę amortyzacji
    elementów wymienianych która wynika z poprzednich napraw tych elementów.

    Opierając się na wykonanych przez przysłanego przez Państwa rzeczoznawcę
    protokołach szkody (z dni: 07.11.2003 i 20.11.2003) dotyczy to następujących
    elementów:

    -Belka Przednia wzmocnienia czołowego (amortyzacja 30%)

    -Pokrywa silnika (amortyzacja 25%)

    -Lampa zespolona prz. P. (amortyzacja 30%)

    Prośba ma wynika z faktu iż aby naprawić wyrządzoną mi szkodę konieczny jest
    zakup nowych elementów.

    W przypadku nie przychylenia się do powyższej prośby oczekuję wskazania
    sposobu który umożliwi mi wymianę lub naprawę w/w elementów tak aby
    doprowadzić samochód do stanu nie gorszego niż przed wypadkiem, nie ponosząc
    przy tym kosztów które przekraczają sumę odszkodowania za w/w elementy którą
    Państwo mi przyznali.

    Oczekuje wyjaśnienia dlaczego części zakwalifikowane do wymiany w protokole
    szkody nie zostały uwzględnione w kosztorysie naprawy.

    Chodzi mi miedzy innymi o:

    uszkodzenie opisane w protokole szkody z dnia 7.11.2003:

    -zespół dysz spryskiwacza lampy przedniej prawej.

    uszkodzenie opisane w protokole szkody z dnia 20.11.2003:

    -belka przednia wzmocnienie czołowego

    -obudowa filtra powietrza (protokół z 20.11.2003)

    -chłodnica cieczy (protokół z 20.11.2003)

    -blacha zamka (protokół z 20.11.2003)

    Brak również w kosztorysie wyszczególnionych kosztów ustawienia pojazdu na
    ramę naprawczą.

    Proszę o wskazanie nazw części w protokole szkody które w przysłanym
    kosztorysie mają następujące nazwy: (część kosztorysu zatytułowana części
    zamienne)

    POPRZECZKA P D (kod części 1001)

    POPRZECZKA G S.C. CZOL (kod części 1337)

    Nie ma części o takich nazwach w protokole szkody, natomiast są w
    kosztorysie - jeżeli Państwo inaczej nazywają te same części w kosztorysie a
    inaczej w protokole szkody to proszę o napisanie która nazwa części w
    kosztorysie odpowiada nazwie części w protokole szkody.

    W przysłanym kosztorysie naprawy jest wyszczególniona naprawa filtra
    powietrza (obudowa) i chłodnicy.

    W protokole szkody jest napisane że w przypadku rozliczenia bezgotówkowego
    części te mają zostać wymienione, a części uszkodzone mają zostać zwrócone
    do Hestii, natomiast w przypadku rozliczenia kosztorysowego części te mają
    zostać naprawione.

    Proszę mi napisać dlaczego w przypadku rozliczenia kosztorysowego nie
    pokryją Państwo kosztu zakupu nowych części a jedynie naprawę tych części.

    Na podstawie Art. 415 K.C oczekuje pokrycia kosztu wymiany tych części oraz
    wskazania miejsc gdzie mam zwrócić uszkodzoną chłodnicę i uszkodzoną obudowę
    filtra powietrza.

    Proszę o wyliczenie kwoty zwrotu na wymianę tych części.

    Proszę o uzasadnienie sformułowania użytego w protokole szkody z dnia
    20.11.2003 a które brzmi:

    "Pojazd do oględzin po wykonaniu napraw blacharskich i przed lakierowaniem
    oraz podkładowaniem pod rygorem zmniejszenia wartości odszkodowania"

    Jakie przepisy upoważniają Państwa do formułowania i egzekwowania takiej
    uwagi ?.

    Na podstawie Art. 415 K.C oczekuje że w przypadku poniżej wymienionych
    części:

    -podłużnica prawa

    -podłużnica lewa

    -wspornik poprzeczny zderzaka

    -lampa zespolona przednia prawa

    zmienią Państwo kwalifikacje sposobu doprowadzenia ich do stanu
    poprzedzającego kolizje z naprawy na ich wymianę. W przypadku powyższych
    elementów jeżeli wyliczą Państwo koszt utraty wartości który będzie mnie
    satysfakcjonował to w takim przypadku rozważę możliwość naprawy w/w
    elementów.

    Dodatkowo oczekuje uzasadnienie dlaczego Państwo powołując się na
    Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 marca 2000 roku w sprawie
    ogólnych warunków obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej
    posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych
    pojazdów (Dz. U. Z dnia 10 kwietnia 2000 r. z późniejszymi zmianami) nie
    zastosowali się do § 32 i przekroczyli ustawowy termin 14 dni na wypłacenie
    odszkodowania po dacie wyjaśnienia okoliczności odpowiedzialności przez
    zakład ubezpieczeń.

    Z wyrazami szacunku

    Łukasz Dyszy

    =====================

  • 2. Data: 2004-01-18 21:32:34
    Temat: Re: Co o tym sadzicie ? - prosba o opinie
    Od: "scrimer" <s...@o...pl>

    moja mama pracuje w pzu i wyjasnila mi tak jezeli sciagane jest z czyjegos
    oc to szkoda czesciowa wiec musza pelny koszt naprawy pokryc. amortzacja
    jest w przypadku gdy np rozbiles auto i robisz ze swojego ac. nie daj sie
    zrobic. pozdrawiam

  • 3. Data: 2004-01-18 21:34:46
    Od: <l...@p...fm>

    > Na podstawie Art. 415 K.C. proszę o nie branie pod uwagę amortyzacji
    > elementów wymienianych która wynika z poprzednich napraw tych elementów.

    Dlaczego 415 kc? Przeciez to nie Hestia wyrzadzila szkode.

    Dan.

  • 4. Data: 2004-01-18 21:40:08
    Od: "Adam Kondrat" <adam_nielubie.spamu@dalete_kondrat.pl>

    "Prośba ma wynika z faktu iż aby naprawić wyrządzoną mi szkodę konieczny
    jest
    zakup nowych elementów."

    Uniknal bym takiego sformulowania. Sprawia wrazenie ze zdajesz sie na ich
    łaske, a tak naprawde tu trzeba sięgać jak po swoje.
    Raczej uzyłbym trybu oznajmiającego czego oczekujemy. np. "Aby przywrócić
    pojazd do stanu podobnego jak przed kolizjią należy te elementy wymienić na
    nowe". Mozna jeszcze dodać "zgodnie z obowiązującym prawem" (o ile takie
    istnieje)

    Warto też pokazać, ze znamy haczyki przy likwidacji szkód, powołać się na
    jakieś orzeczenia. Wtedy likwidator moze uznać, ze nie uda się nas oszukać i
    przedstawi lepszą oferte.

    cytat:
> [...]
    ponosząc
    >przy tym kosztów które przekraczają sumę odszkodowania za w/w elementy

    Tak w ogole bym nie napisał. Nie dopuszczasz nieprzychylenia się ich do
    Twojej wersji. Nie można pokazać, ze sie wahasz. Maja wymienic na nowe i nic
    Cie nie interesuja ich opory z tym. Bo w odpowiedzi na te kilka zdań
    likwidator napisze, ze proponuje naprawe na szrotowych częściach - i
    bedziesz ugotowany. Prosiłes o alternatywe, on ją da i wtedy nie wycofasz
    się.

    Co do napraw typu klepanie, klejenie - na to się nie godzisz (chyba ze
    naprawde małe klepanie). Argumentujesz to faktem, ze nie dlatego kupiłes
    nowe auto w salonie, aby teraz jeżdzić klapanym szrotem (o ile kupiles
    rzeczywiscie w salonie)

    >"Proszę mi napisać dlaczego w przypadku rozliczenia kosztorysowego nie
    >pokryją Państwo kosztu zakupu nowych części a jedynie naprawę tych części."

    Ano dlatego aby obskubać poszkodowanego. Normalna polityka. Chcesz
    bezgotówkowo - odcinasz się od możliwości "zarobienia" - dlatego zapłacą
    więcej. Natomiast w przypadku kosztorysu zdają sobie sprawe, ze chcesz na
    tym wyjść gotówkowo in plus i dlatego proponuja ochłap w postaci naprawy a
    nie wymiany.

    >"Pojazd do oględzin po wykonaniu napraw blacharskich i przed lakierowaniem
    >oraz podkładowaniem pod rygorem zmniejszenia wartości odszkodowania"

    To normalna polityka - tym się nie przejmuj. Jeśli pójdziesz na rozliczenie
    kosztorysowe - to wtedy nie bedzie ogledzin, a jak bezgotowkowe to beda -
    chodzi o to, aby nie przedstawić firmie "lewej" faktury za naprawe, a
    naprawiajac auto domowym sposobem za 30% kwoty faktury. TU w ten sposób
    zabezpieczają się przed oszustwami i zarabianiem na szkodach przez
    "poszkodowanych" (lub przez przedsiębiorczych)

    Powodzenia

    --
    Adam Kondrat
    http://adam.kondrat.pl

  • 5. Data: 2004-01-18 22:19:08
    Od: "Łukasz Dyszy" <l...@N...pl>

    Użytkownik <l...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Dlaczego 415 kc? Przeciez to nie Hestia wyrzadzila szkode.
    Ale Hestia jest ubezpieczycielem sprawcy ... i wydaje mi sie ze bierze jako
    ubezpieczyciel odpowiedzialnosc za likwidacje szkody.
    Jezeli sie myle to prosze o sprostowanie

    Łukasz

  • 6. Data: 2004-01-18 22:34:57
    Od: <l...@p...fm>

    > Jezeli sie myle to prosze o sprostowanie

    415 kc odnosi sie do sprawcy szkody. Obowiazki ubezpieczyciela reguluje art.
    805 i n. kc

    Dan.

  • 7. Data: 2004-01-19 09:02:37
    Od: "Łukasz Dyszy" <l...@N...pl>

    > 415 kc odnosi sie do sprawcy szkody. Obowiazki ubezpieczyciela reguluje
    art.
    > 805 i n. kc
    >
    > Dan.

    Hej,

    A czy
    § 29. 1. Uprawniony do odszkodowania za szkodę powstałą w związku z ruchem
    pojazdu, za którą odpowiedzialność cywilna objęta jest ubezpieczeniem OC,
    może dochodzić roszczenia bezpośrednio od zakładu ubezpieczeń.

    ktory jest w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA FINANSÓW z dnia 24 marca 2000 r.
[...]
    (Dz. U. Nr 26, poz. 310)

    nie oznacza ze moge sie powolywac na 415 kc ?

    A jezeli tak nie jest to jakie zmiany bys sugerowal w tresci napisanego
    przezemnie odwolania ? Wyrzucic te paragrafy ?, powolac sie na oba ? a moze
    jeszcze inaczej ?.

    pozdrawiam
    Łukasz

  • 8. Data: 2004-01-19 11:55:43
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...org.pl>

    On Sun, 18 Jan 2004 22:34:46 +0100, <l...@p...fm> wrote:

    >Dlaczego 415 kc? Przeciez to nie Hestia wyrzadzila szkode.

    Hestia przejęła odpowiedzialnośc za naprawę szkody, która to wynika z
    art. 415.
    --
    ___________ (R)

  • 9. Data: 2004-01-19 12:38:40
    Od: "Łukasz Dyszy" <l...@N...pl>

    Użytkownik "Adam Płaszczyca" <t...@o...org.pl> napisał w wiadomości

    > Hestia przejęła odpowiedzialnośc za naprawę szkody, która to wynika z
    > art. 415.
    Dzieki za pomoc (juz wczesniej mi pomagales :) ... skoro juz sie dales
    wciagnac :)) do dyskusji to napisz prosze co myslisz o moim odwolaniu,
    aktualny tekst znajduje sie na koncu postu.

    pozdrawiam
    Łukasz

    ====================

    Odwołanie od postanowienia

    Dotyczy: szkody komunikacyjnej z dnia 15.10.2003 r. nr XXXX/XXXX/XX/XXX/XXXX
    w pojeździe Fiat nr rej. SPIH714

    Szanowni Państwo,

    Nie zgadzam się z wyceną zrobioną przez Państwa.

    Odszkodowanie za szkodę która została mi wyrządzona jest wypłacane z polisy
    OC.

    Odpowiednie przepisy Kodeksu Cywilnego (Art. 415 K.C.) nakładają na Państwa
    obowiązek wypłaty sumy odszkodowania która umożliwi mi doprowadzenie mojego
    pojazdu do stanu nie gorszego niż przed wypadkiem.

    Nie zgadzam się z na odliczenie z sumy odszkodowania kwoty amortyzacji
    elementów wymienianych.

[...]

    -Blacha zamka (amortyzacja 30%)

    Aby przywrócić te elementy do stanu nie gorszego jak przed kolizją należy je
    wymienić na nowe.

    Oczekuje wyliczenia kosztów tej amortyzacji i przelania wyliczonej sumy na
    moje konto.

    Dlaczego koszt części zakwalifikowanych do wymiany w protokole szkody nie
    został uwzględniony w kosztorysie naprawy ?.

    Chodzi miedzy innymi o:

    uszkodzenie opisane w protokole szkody z dnia 7.11.2003:

    -zespół dysz spryskiwacza lampy przedniej prawej.

    uszkodzenia opisane w protokole szkody z dnia 20.11.2003:

[...]

    Oczekuje wyliczenia kosztów i przelania wyliczonej sumy na moje konto oraz
    podania powodu dlaczego nie zostały te pozycje uwzględnione w przysłanym
    kosztorysie. Jeżeli te niedopatrzenie wynikło z Państwa winy będę domagał
    się dodatkowej rekompensaty.

    Oczekuje wskazania nazw części w protokole szkody które w przysłanym
[...]

    inaczej w protokole szkody to oczekuje wyjaśnienia która nazwa części w
[...]

    Oczekuje pokrycia kosztu wymiany tych części niezależnie od sposobu
    rozliczania. Chcę zaznaczyć że naprawa tych części powoduje że ich stan jest
    gorszy niż przed wypadkiem.

    Oczekuje wyliczenia kosztów i przelania wyliczonej sumy na moje konto.

    Jeżeli Państwo chcą zwrotu uszkodzonych części to oczekuje podania wskazania
    miejsca gdzie mam zwrócić uszkodzoną chłodnicę i uszkodzoną obudowę filtra
    powietrza

[...]

    Jakie przepisy upoważniają Państwa rzeczoznawcę do formułowania a Państwa do
    egzekwowania takiej uwagi ?.

    Oczekuje że w przypadku niżej wymienionych części:

    -podłużnica prawa

    -podłużnica lewa

    -wspornik poprzeczny zderzaka

    -lampa zespolona przednia prawa

    zmienią Państwo kwalifikacje sposobu doprowadzenia ich do stanu
    poprzedzającego kolizje z naprawy na ich wymianę ponieważ naprawa nie
    pozwala na doprowadzenie w/w części do stanu poprzedzającego kolizję.

[...]

    Jeżeli opóźnienie wynikło z Państwa winy oczekuje wypłaty dodatkowego
    odszkodowania w wysokości 5000 zł (słownie: pięć tysięcy zł)

    Z wyrazami szacunku

    Łukasz Dyszy

    ====================

  • 10. Data: 2004-01-19 13:26:31
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...org.pl>

    On Mon, 19 Jan 2004 13:38:40 +0100, "Łukasz Dyszy"
    <l...@N...pl> wrote:

> [...]

    >obowiązek wypłaty sumy odszkodowania która umożliwi mi doprowadzenie mojego
    >pojazdu do stanu nie gorszego niż przed wypadkiem.

    Nie tyle obowiązek wypłacenia, co obowiązek naprawienia szkody. W tym
    wypadku, pokrycie kosztu doprowadzenia mojego samochodu do stanu nie
    gorszego niz przed wypadkiem.

    >Nie zgadzam się z na odliczenie z sumy odszkodowania kwoty amortyzacji
    >elementów wymienianych.

    Dopisać: 'takowe jest beprawne, co zostało potwierdzone orzeczeniem
    Sądu Najwyższego'.

> [...]
    >
    >-Blacha zamka (amortyzacja 30%)
    >
    >Aby przywrócić te elementy do stanu nie gorszego jak przed kolizją należy je
    Podeprzyj sie czymś - opinią ASO, czy mechanika.

> [...]
    >
    >-blacha zamka (protokół z 20.11.2003)
    >
    >Brak również w kosztorysie wyszczególnionych kosztów ustawienia pojazdu na

    Dodaj żądanie ich uwzględnienia.

> [...]
    >kosztorysie. Jeżeli te niedopatrzenie wynikło z Państwa winy będę domagał

    I jeszcze utrata wartości rynkowej pojazdu.

    >Oczekuje pokrycia kosztu wymiany tych części niezależnie od sposobu
    >rozliczania. Chcę zaznaczyć że naprawa tych części powoduje że ich stan jest
    >gorszy niż przed wypadkiem.

    Na co się nie zgadzam.

> [...]
    >poprzedzającego kolizje z naprawy na ich wymianę ponieważ naprawa nie
    >pozwala na doprowadzenie w/w części do stanu poprzedzającego kolizję.

    Podeprzyj sie czymś.

    >Oczekuje wyliczenia kosztów i przelania wyliczonej sumy na moje konto.
    A to zdanie tylko raz, na końcu.

    >Jeżeli opóźnienie wynikło z Państwa winy oczekuje wypłaty dodatkowego
    >odszkodowania w wysokości 5000 zł (słownie: pięć tysięcy zł)

    Uzasadnij to jakoś.

    --