    From: "Adam Kondrat" <adam_nielubie.spamu@dalete_kondrat.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Co o tym sadzicie ? - prosba o opinie
    Date: Sun, 18 Jan 2004 22:40:08 +0100

    "Prośba ma wynika z faktu iż aby naprawić wyrządzoną mi szkodę konieczny
    jest
    zakup nowych elementów."

    Uniknal bym takiego sformulowania. Sprawia wrazenie ze zdajesz sie na ich
    łaske, a tak naprawde tu trzeba sięgać jak po swoje.
    Raczej uzyłbym trybu oznajmiającego czego oczekujemy. np. "Aby przywrócić
    pojazd do stanu podobnego jak przed kolizjią należy te elementy wymienić na
    nowe". Mozna jeszcze dodać "zgodnie z obowiązującym prawem" (o ile takie
    istnieje)

    Warto też pokazać, ze znamy haczyki przy likwidacji szkód, powołać się na
    jakieś orzeczenia. Wtedy likwidator moze uznać, ze nie uda się nas oszukać i
    przedstawi lepszą oferte.

    cytat:
    >"W przypadku nie przychylenia się do powyższej prośby oczekuję wskazania
    >sposobu który umożliwi mi wymianę lub naprawę w/w elementów tak aby
    >doprowadzić samochód do stanu nie gorszego niż przed wypadkiem, nie
    ponosząc
    >przy tym kosztów które przekraczają sumę odszkodowania za w/w elementy
    którą
    >Państwo mi przyznali."

    Tak w ogole bym nie napisał. Nie dopuszczasz nieprzychylenia się ich do
    Twojej wersji. Nie można pokazać, ze sie wahasz. Maja wymienic na nowe i nic
    Cie nie interesuja ich opory z tym. Bo w odpowiedzi na te kilka zdań
    likwidator napisze, ze proponuje naprawe na szrotowych częściach - i
    bedziesz ugotowany. Prosiłes o alternatywe, on ją da i wtedy nie wycofasz
    się.

    Co do napraw typu klepanie, klejenie - na to się nie godzisz (chyba ze
    naprawde małe klepanie). Argumentujesz to faktem, ze nie dlatego kupiłes
    nowe auto w salonie, aby teraz jeżdzić klapanym szrotem (o ile kupiles
    rzeczywiscie w salonie)

    >"Proszę mi napisać dlaczego w przypadku rozliczenia kosztorysowego nie
    >pokryją Państwo kosztu zakupu nowych części a jedynie naprawę tych części."

    Ano dlatego aby obskubać poszkodowanego. Normalna polityka. Chcesz
    bezgotówkowo - odcinasz się od możliwości "zarobienia" - dlatego zapłacą
    więcej. Natomiast w przypadku kosztorysu zdają sobie sprawe, ze chcesz na
    tym wyjść gotówkowo in plus i dlatego proponuja ochłap w postaci naprawy a
    nie wymiany.

    >"Pojazd do oględzin po wykonaniu napraw blacharskich i przed lakierowaniem
    >oraz podkładowaniem pod rygorem zmniejszenia wartości odszkodowania"

    To normalna polityka - tym się nie przejmuj. Jeśli pójdziesz na rozliczenie
    kosztorysowe - to wtedy nie bedzie ogledzin, a jak bezgotowkowe to beda -
    chodzi o to, aby nie przedstawić firmie "lewej" faktury za naprawe, a
    naprawiajac auto domowym sposobem za 30% kwoty faktury. TU w ten sposób
    zabezpieczają się przed oszustwami i zarabianiem na szkodach przez
    "poszkodowanych" (lub przez przedsiębiorczych)

    Powodzenia

    --
    Adam Kondrat
    http://adam.kondrat.pl