    From: "Łukasz Dyszy" <l...@N...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody,pl.soc.prawo
    Subject: Co o tym sadzicie ? - prosba o opinie
    Date: Sun, 18 Jan 2004 22:12:48 +0100

    Witam

    Jakis czas temu (poczatek grudnia) napisalem posta Pomozcie ...
    ubezpieczyciel chce mnie wykiwac. Chodzilo mi wtedy o fakt ze ubezpieczyciel
    policzyl sobie amortyzacje czesci ktore trzeba wymienic a ktore byly
    wczesniej naprawiane i w ten sposob musialbym doplacac do naprawy samochodu.
    (dodam ze szkoda jest likwidowana z OC sprawcy). Dostalem juz decyzje o
    przyznaniu odszkodowania (dodam tylko ze ubezpieczyciel przekroczyl ustawowy
    termin wyplaty odszkodowania !!). I napisalem takie oto odwolanie (jest na
    koncu posta). Prosze zebyscie mi ewentualnie doradzili co mozna zmienic
    i/lub dodac. Nie jestem prawnikiem i boje sie ze takie pisanie odwolan to
    jest walka z wiatrakami poniewaz nie znam sie na paragrafach :(. Mam
    nadzieje ze Wasze uwagi pomoga mi napisac jak najlepsze odwolanie.

    pozdrawiam
    Łukasz
    =====================
    ERGO HESTIA S.A.

    ul. Hestii 1

    81-731 Sopot

    Odwołanie od postanowienia

    Dotyczy: szkody komunikacyjnej z dnia 15.10.2003 r. nr XXX/XXXX/XX/XXX/XXXX
    w pojeździe Fiat nr rej. SPIH714

    Szanowni Państwo,

    Nie zgadzam się z wyceną zrobioną przez Państwa.

    Na podstawie Art. 415 K.C. proszę o nie branie pod uwagę amortyzacji
    elementów wymienianych która wynika z poprzednich napraw tych elementów.

    Opierając się na wykonanych przez przysłanego przez Państwa rzeczoznawcę
    protokołach szkody (z dni: 07.11.2003 i 20.11.2003) dotyczy to następujących
    elementów:

    -Belka Przednia wzmocnienia czołowego (amortyzacja 30%)

    -Pokrywa silnika (amortyzacja 25%)

    -Lampa zespolona prz. P. (amortyzacja 30%)

    Prośba ma wynika z faktu iż aby naprawić wyrządzoną mi szkodę konieczny jest
    zakup nowych elementów.

    W przypadku nie przychylenia się do powyższej prośby oczekuję wskazania
    sposobu który umożliwi mi wymianę lub naprawę w/w elementów tak aby
    doprowadzić samochód do stanu nie gorszego niż przed wypadkiem, nie ponosząc
    przy tym kosztów które przekraczają sumę odszkodowania za w/w elementy którą
    Państwo mi przyznali.

    Oczekuje wyjaśnienia dlaczego części zakwalifikowane do wymiany w protokole
    szkody nie zostały uwzględnione w kosztorysie naprawy.

    Chodzi mi miedzy innymi o:

    uszkodzenie opisane w protokole szkody z dnia 7.11.2003:

    -zespół dysz spryskiwacza lampy przedniej prawej.

    uszkodzenie opisane w protokole szkody z dnia 20.11.2003:

    -belka przednia wzmocnienie czołowego

    -obudowa filtra powietrza (protokół z 20.11.2003)

    -chłodnica cieczy (protokół z 20.11.2003)

    -blacha zamka (protokół z 20.11.2003)

    Brak również w kosztorysie wyszczególnionych kosztów ustawienia pojazdu na
    ramę naprawczą.

    Proszę o wskazanie nazw części w protokole szkody które w przysłanym
    kosztorysie mają następujące nazwy: (część kosztorysu zatytułowana części
    zamienne)

    POPRZECZKA P D (kod części 1001)

    POPRZECZKA G S.C. CZOL (kod części 1337)

    Nie ma części o takich nazwach w protokole szkody, natomiast są w
    kosztorysie - jeżeli Państwo inaczej nazywają te same części w kosztorysie a
    inaczej w protokole szkody to proszę o napisanie która nazwa części w
    kosztorysie odpowiada nazwie części w protokole szkody.

    W przysłanym kosztorysie naprawy jest wyszczególniona naprawa filtra
    powietrza (obudowa) i chłodnicy.

    W protokole szkody jest napisane że w przypadku rozliczenia bezgotówkowego
    części te mają zostać wymienione, a części uszkodzone mają zostać zwrócone
    do Hestii, natomiast w przypadku rozliczenia kosztorysowego części te mają
    zostać naprawione.

    Proszę mi napisać dlaczego w przypadku rozliczenia kosztorysowego nie
    pokryją Państwo kosztu zakupu nowych części a jedynie naprawę tych części.

    Na podstawie Art. 415 K.C oczekuje pokrycia kosztu wymiany tych części oraz
    wskazania miejsc gdzie mam zwrócić uszkodzoną chłodnicę i uszkodzoną obudowę
    filtra powietrza.

    Proszę o wyliczenie kwoty zwrotu na wymianę tych części.

    Proszę o uzasadnienie sformułowania użytego w protokole szkody z dnia
    20.11.2003 a które brzmi:

    "Pojazd do oględzin po wykonaniu napraw blacharskich i przed lakierowaniem
    oraz podkładowaniem pod rygorem zmniejszenia wartości odszkodowania"

    Jakie przepisy upoważniają Państwa do formułowania i egzekwowania takiej
    uwagi ?.

    Na podstawie Art. 415 K.C oczekuje że w przypadku poniżej wymienionych
    części:

    -podłużnica prawa

    -podłużnica lewa

    -wspornik poprzeczny zderzaka

    -lampa zespolona przednia prawa

    zmienią Państwo kwalifikacje sposobu doprowadzenia ich do stanu
    poprzedzającego kolizje z naprawy na ich wymianę. W przypadku powyższych
    elementów jeżeli wyliczą Państwo koszt utraty wartości który będzie mnie
    satysfakcjonował to w takim przypadku rozważę możliwość naprawy w/w
    elementów.

    Dodatkowo oczekuje uzasadnienie dlaczego Państwo powołując się na
    Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 marca 2000 roku w sprawie
    ogólnych warunków obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej
    posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych
    pojazdów (Dz. U. Z dnia 10 kwietnia 2000 r. z późniejszymi zmianami) nie
    zastosowali się do § 32 i przekroczyli ustawowy termin 14 dni na wypłacenie
    odszkodowania po dacie wyjaśnienia okoliczności odpowiedzialności przez
    zakład ubezpieczeń.

    Z wyrazami szacunku

    Łukasz Dyszy