  • 11. Data: 2021-10-14 19:08:23
    Temat: Re: Co dzieje się na granicy
    Od: Shrek <...@w...pl>

    osku-o-nadanie-statusu-uchodzcy/w-jaki-sposob-zlozyc
    -wniosek-o-nadanie-statusu-uchodzcy/

    > A przebywała?

    Na terenie polski - tak. I wymieniono tam wszelkie możliwości gdzie
    powinna się w granicach prawa znaleźć.

    --
    Shrek

  • 12. Data: 2021-10-15 12:58:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 14 Oct 2021 17:15:58 +0200, Robert Tomasik wrote:
    > Pytanie, czy jest przestępstwem. Może być różnie.

    Skoro zakazane, to pewnie jest.

    > Jak turystyka, to akurat bliskie prawdy, albowiem zwiedza okolice
    > granicy. Może po prostu pomylił drogę i dlatego trzeba mu wskazać, gdzie
    > jest Białoruś.

    Ale on krzyczy, ze chce azyl w Polsce :-)

    osku-o-nadanie-statusu-uchodzcy/w-jaki-sposob-zlozyc
    -wniosek-o-nadanie-statusu-uchodzcy/

    > Złożenie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej jest możliwe:
    >
    > No i pewnie z tego powodu powodu nie chcemy ich aresztować.

    Zapewne.

    > No więc najpierw zacytuję: "podczas pobytu na terytorium
    > Rzeczypospolitej Polskiej (należy zgłosić się do dowolnego oddziału lub
    > placówki Straży Granicznej),".

    > A później zwrócę Ci uwagę, że oni nie są
    > na terenie Polski. Oni zbłądzili i są na Białorusi.

    Twoje kulsonstwo przeraza. Sa po naszej stronie granicy, ale to
    Bialorus.
    Nastepnym razem mozesz uslyszec - ja nie jestem w sklepie.
    Ja tylko zbładzilem, ja jestem w domu na kwarantannie".

    Czy "ja nie jestem na terenie zabudowanym. Ja zbłądziłem, jestem na
    terenie niezabudowanym i dlatego moge jechac 90".

    Czy wreszcie "ja nie jestem w cudzym domu, ja zbładzilem, jestem we
    wlasnym domu i pakuje rzeczy do przeprowadzki"

    A jesli jakis Bialorusin czy np Rosjanin naprawde zbladzi i spotka
    patrol naszej SG ... to oni moga mu powiedziec "do granicy w tamta
    strone", czy raczej powinni na oficjalne przejscie odstawic?

    > Gdyby uznać, ze są w
    > Polsce, to trzeba by było aresztować tymczasowo, wymierzyć wyrok i
    > wydalić jako osobę niepożądaną, bowiem popełniającą tu przestępstwo.

    No jak - zabłądził przeciez :-)

    Poza tym widze, ze zapominasz, ze w areszcie moze o azyl poprosic :-)

    > Czemu Łukaszenki? Raczej Pakistanu.

    A jak wybierze ambasade na Bialorusi, to Łukaszenki ?

    > Skoro im nie pozwalają "wyładować" pasażerów, to się nie dziwię.

    Białorus nie pozwala?

    > W sumie mogą sobie ich wozić w te i we wte, jak im pasuje.

    Jak kupili bilet w dwie strony ... to czemu nie ..

    > To zapraszamy i do nas.

    No nie, bo do nas trzeba szengenska wize.

    Tzn jak na krotka wycieczke, to zapraszamy do ambasady, zlozyc wniosek
    o wize, a czy jej udzielimy ... sie zobaczy.

    Z jakis powodow wybieraja jednak Bialorus, a nie Polske,
    z ktorej mozna bez problemow pojechac do Niemiec czy dalej,
    i tam o azyl poprosic.

    J.

  • 13. Data: 2021-10-15 13:57:02
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 15.10.2021 o 12:58, J.F pisze:

> [...]

    A wiemy, że jest? Bo to nie jest wcale oczywiste. Skoro służby
    białoruskie w tym uczestniczą, to nie wykluczone, że sobie jaką ustawę
    uchwalili. My uchwaliliśmy, że granica ma kilkanaście kilometrów i z
    niej zawracamy ludzi.

    > Ale on krzyczy, ze chce azyl w Polsce :-)

    Terroryści różne dziwne rzeczy krzyczą :-) Kto by z nimi negocjował.
    Przy okazji mu wyjaśniamy, że na Białorusi mamy placówkę dyplomatyczną.
    niech się tam uda i złoży wniosek.

    > Twoje kulsonstwo przeraza. Sa po naszej stronie granicy, ale to
    > Bialorus.
    > Nastepnym razem mozesz uslyszec - ja nie jestem w sklepie.
    > Ja tylko zbładzilem, ja jestem w domu na kwarantannie".

    Mamy takie prawo, ze ta granica jest bardzo szeroka. Na siłe chcesz
    interpretować ustawy i rozporządzenia po swojemu. Ktoś uznał, że turysta
    może się pomylić, pobłądzić. Domniemywamy, że nie chciał popełnić
    przestępstwa. Wskazujemy mu właściwą drogę.

    > Czy "ja nie jestem na terenie zabudowanym. Ja zbłądziłem, jestem na
    > terenie niezabudowanym i dlatego moge jechac 90".

    Jak uchwalą takie prawo, to będziesz.

    > Czy wreszcie "ja nie jestem w cudzym domu, ja zbładzilem, jestem we
    > wlasnym domu i pakuje rzeczy do przeprowadzki"

    Podejrzany, to w ogóle może dowolne bzdury mówić.

    > A jesli jakis Bialorusin czy np Rosjanin naprawde zbladzi i spotka
    > patrol naszej SG ... to oni moga mu powiedziec "do granicy w tamta
    > strone", czy raczej powinni na oficjalne przejscie odstawic?

    Wygląda na to, że ustaliliśmy, że mogą mu wskazać granicę.

    > No jak - zabłądził przeciez :-)
    > Poza tym widze, ze zapominasz, ze w areszcie moze o azyl poprosic :-)

    No, jak ktoś ustali, ze popełnili przestępstwo, to z automatu ten
    wniosek zostanie negatywnie rozpatrzony raczej, ale mogą.

    > A jak wybierze ambasade na Bialorusi, to Łukaszenki ?

    Założenie było, że jest w Pakistanie (tam może legalnie uciec przez
    granicę), no to musiałby dostać wizę białoruską, żeby to był problem
    Łukaszenki.

    > Białorus nie pozwala?

    Tak. Zaprzestali dawać wizy, więc i z założenia nie pozwolą wysiąść. W
    praktyce z reguły już przed wylotem się sprawdza, czy osoba będzie mogła
    wysiąść na lotnisku docelowym, bo inaczej przewoźnik musi osobę zabrać i
    to powoduje kłopot.

    > Jak kupili bilet w dwie strony ... to czemu nie ..

    W jedną też. Ale mogą sobie na drodze cywilnej dochodzić opłaty za lot w
    drugą stronę.

    > No nie, bo do nas trzeba szengenska wize.

    Jak będą mieć kasę na powrót i spełniać inne formalności, to czemu nie?

    > Tzn jak na krotka wycieczke, to zapraszamy do ambasady, zlozyc wniosek
    > o wize, a czy jej udzielimy ... sie zobaczy.

    No właśnie.

    --
    Robert Tomasik

  • 14. Data: 2021-10-15 14:02:58
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 15 Oct 2021 13:57:02 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Podejrzany, to w ogóle może dowolne bzdury mówić.

    A o co jesteś podejrzany?

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Nikołaj Gogol

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 15. Data: 2021-10-15 14:31:32
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 15.10.2021 o 14:02, Olin pisze:

    > A o co jesteś podejrzany?

    Ocenia się to względem powszechnie dostępnej wiedzy, a nie indolencji
    słuchającego.

    --
    Robert Tomasik

  • 16. Data: 2021-10-15 14:58:54
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Ocenia się to względem powszechnie dostępnej wiedzy, a nie indolencji
    > słuchającego.

    Zgodnie z powszechnie dostępną wiedzą piszesz bzdury.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 17. Data: 2021-10-15 15:04:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 Oct 2021 13:57:02 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > A wiemy, że jest? Bo to nie jest wcale oczywiste.

    No nie jest.
    Wiec jak na Bialorusi jest to nie wiemy ... a jak jest u nas?

    > Skoro służby
    > białoruskie w tym uczestniczą, to nie wykluczone, że sobie jaką ustawę
    > uchwalili.

    A po co. Ale istotnie - moze tak zapisali, ze tylko wkroczenie na
    terytorium kraju bez kontroli jest zabronione, a opuszczanie nie.

    > My uchwaliliśmy, że granica ma kilkanaście kilometrów i z
    > niej zawracamy ludzi.

    O, a podasz podstawe prawną?

    Co znowu za "my" ?
    SG, minister z premierem ?

    > Terroryści różne dziwne rzeczy krzyczą :-) Kto by z nimi negocjował.
    > Przy okazji mu wyjaśniamy, że na Białorusi mamy placówkę dyplomatyczną.
    > niech się tam uda i złoży wniosek.

    Milicjant/pislicjant z ciebie wylazi.
    Sa lepsze wyjasnienia :-)

    > Mamy takie prawo, ze ta granica jest bardzo szeroka. Na siłe chcesz
    > interpretować ustawy i rozporządzenia po swojemu.

    Ktora ustawe masz na mysli?

    Bo jakos mocno watpie, aby tam zapisano "w razie zabłądzenia Polske
    uwaza sie za Bialorus.

    > Ktoś uznał, że turysta
    > może się pomylić, pobłądzić. Domniemywamy, że nie chciał popełnić
    > przestępstwa. Wskazujemy mu właściwą drogę.

    I prawidlowo. Ale czy to znaczy, ze on jest na Bialorusi?

    W przeszlosci, zdarzaly sie drobne incydenty, ze np szybowiec z
    bratniego panstwa znioslo do nas, i nagle robil sie formalny problem -
    jakze to tak - lot miedzynarodowy bez zgloszenia, ladowanie na
    lotnisku krajowym - bez kontroli granicznej, a w ogole to bez
    paszportu, wizy, odprawy.
    I wtedy rozsadni ludzie tlumaczyli sluzbistom, ze najprosciej sprawy
    nie tykac, wyholuje sie w gore i zniknie.

    Albo kolega kiedys, przed 2004, zasnal w pociagu i obudzil sie
    w Goerlitz. I tez tam jakos wielkiej sprawy nie robili ... w koncu to
    ich wina, ze sie nie starali w czasie odprawy, to po co to ujawniac
    :-)

    > Jak uchwalą takie prawo, to będziesz.

    No to kto uchwalil z ta granicą ?

    > Wygląda na to, że ustaliliśmy, że mogą mu wskazać granicę.

    Ale ja ciekaw jestem podstawy prawnej, ze wolno im tak zlekcewazyc
    jawne przestepstwo ... czy tylko wykroczenie ?

    > Założenie było, że jest w Pakistanie (tam może legalnie uciec przez

    Zalozenie rozszerzylem na "inne panstwa".

    > granicę), no to musiałby dostać wizę białoruską, żeby to był problem
    > Łukaszenki.

    A Pakistan wiz nie wymaga?

    Tak czy inaczej - chcesz problem przesunac na inne panstwo.
    "wpuscili, to niech sie teraz opiekuja".
    A tam gdzies Talibowie ludzi morduja ...

    > Tak. Zaprzestali dawać wizy, więc i z założenia nie pozwolą wysiąść.

    Ja tam jestem przyzwyczajony do standardow nieamerykanskich, wize sie
    sprawdza jeszcze przy wylocie.

    > praktyce z reguły już przed wylotem się sprawdza, czy osoba będzie mogła
    > wysiąść na lotnisku docelowym, bo inaczej przewoźnik musi osobę zabrać i
    > to powoduje kłopot.

    o to to to.

    > W jedną też. Ale mogą sobie na drodze cywilnej dochodzić opłaty za lot w
    > drugą stronę.

    To zawsze klopot.
    A jak zaplaci z gory za lot w dwie strony, to co to przewoznika
    obchodzi ile zdazy zwiedzic :-)

    > Jak będą mieć kasę na powrót i spełniać inne formalności, to czemu nie?

    Widac jest jakis problem, bo bysmy mieli duzo takich.

    > No właśnie.

    I co - nie udzielamy ?

    J.

  • 18. Data: 2021-10-15 16:02:13
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 15.10.2021 o 15:04, J.F pisze:
    > No nie jest. Wiec jak na Bialorusi jest to nie wiemy ... a jak jest u
    > nas?

    U nas ścigamy przekroczenie w dowolną stronę. Pytanie, co to jest
    przekroczenie?

    > A po co. Ale istotnie - moze tak zapisali, ze tylko wkroczenie na
    > terytorium kraju bez kontroli jest zabronione, a opuszczanie nie.

    > O, a podasz podstawe prawną?
    > Co znowu za "my" ? SG, minister z premierem ?

    Noż było tu wiele razy podnoszone i nawet krytykowane, ze to niezgodne z
    konwencją. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z
    dnia 13 marca 2020 r. w sprawie czasowego zawieszenia lub ograniczenia
    ruchu granicznego na określonych przejściach granicznych. W sierpniu
    zmieniono jego treść i ma to krytyczne znaczenie, bo wprowadza właśnie
    prawo do "pouczania", a na "sejm.gov.pl nie ma tekstu jednolitego.

> [...]
    > Goerlitz. I tez tam jakos wielkiej sprawy nie robili ... w koncu to
    > ich wina, ze sie nie starali w czasie odprawy, to po co to ujawniac

    No my też właśnie w tym duchu ich zawracamy.

    --
    Robert Tomasik

  • 19. Data: 2021-10-15 16:33:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 Oct 2021 16:02:13 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > U nas ścigamy przekroczenie w dowolną stronę. Pytanie, co to jest
    > przekroczenie?

    A ty jak rozumiesz ?

> [...]
    > zmieniono jego treść i ma to krytyczne znaczenie, bo wprowadza właśnie
    > prawo do "pouczania", a na "sejm.gov.pl nie ma tekstu jednolitego.

    Po tytule bym sie nie domyslil, ze chodzi o całą granicę.

    A chodzi?
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU20200000435

    bo w sierpniu dodali to
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU20210001536

    § 1. W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z
    dnia 13 marca 2020 r. w sprawie czasowego
    zawieszenia lub ograniczenia ruchu granicznego na określonych
    przejściach granicznych (Dz. U. poz. 435, z późn. zm.2))
    w § 3 po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
    ,,2a. Osoby, które nie należą do kategorii osób wymienionych w ust. 2,
    poucza się o obowiązku niezwłocznego
    opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
    2b. W przypadku ujawnienia osób, o których mowa w ust. 2a, w przejściu
    granicznym, na którym ruch graniczny został zawieszony lub ograniczony
    oraz poza zasięgiem terytorialnym przejścia granicznego, osoby takie
    zawraca się do linii granicy państwowej.".

    tylko "w przejsciu", choc tez "oraz poza zasiegiem terytorialnym
    przejscia" ...

    Ale w pierwotnym rozporzadzeniu stalo
    § 3. 1. Ogranicza się od dnia 15 marca 2020 r. od godz. 0.00 do
    odwołania ruch graniczny na przejściach granicznych
    z Republiką Federalną Niemiec, Republiką Czeską, Republiką Litewską,
    Republiką Słowacką oraz w lotniczych i morskich przejściach
    granicznych.

    2. Ograniczenie, o którym mowa w ust. 1, polega na ograniczeniu ruchu
    osobowego na przejściach granicznych, na kierunku wjazdowym do
    Rzeczypospolitej Polskiej, do następujących kategorii osób
    przekraczających granicę państwową w lotniczych i morskich przejściach
    granicznych oraz przekraczających granicę państwową samochodami
    osobowymi w drogowych przejściach granicznych:
    1) obywatele Rzeczypospolitej Polskiej;
    2) cudzoziemcy, którzy są małżonkami albo dziećmi obywateli
    Rzeczypospolitej Polskiej albo pozostają pod stałą opieką
    obywateli Rzeczypospolitej Polskiej;
    3) [...itd ]

    Czyli chodzilo o ograniczenie przyjazdow obcokrajowcow z innych krajow
    strefy Schengen.

    Ale tego punktu nie wykreslono pozniej?
    To juz poltora roku.

    Mogl tez ulec zmianie.

    P.S. ale przechodzic to mozna bylo, no chyba, ze byl zakaz w innym
    paragrafie :-)

    > No my też właśnie w tym duchu ich zawracamy.

    Ale kolega nie krzyczal, ze chce azyl, tylko naprawde chcial szybko
    wrocic do kraju :-)

    To jak tam - jest podstawa prawna na zawracanie, czy SG i wojsko
    dzialaja na podstawie tweeta ministra?

    J.

  • 20. Data: 2021-10-15 19:57:42
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 15.10.2021 o 16:33, J.F pisze:
    > A ty jak rozumiesz ?

    Ja nie jestem osobą powołaną do wykładni prawa. Ale skoro pytasz o moje
    prywatne zdanie, to ... :-)

    Osobiście uważam, że celowe przechodzenie przez granicę jest zabronione
    i o ile jestem w stanie zrozumieć obcokrajowców, zwłaszcza pochodzących
    z krajów, gdzie podejście do granicy jest luźne (Afryka), to zawinął bym
    jako sprawców ułatwiania nielegalnego przekraczania granicy wielu z tych
    pseudo działaczy. Również wszystkich innych tu w Polsce, którzy
    wspierają i pomagają czynnie w nielegalnym przekraczaniu granicy, czy
    też pomagają im dostać się dalej na Zachód.

    Ci działacze doskonale wiedzą, że nielegalne przekraczanie granicy jest
    zabronione. Jeśli chcą tym ludziom pomagać - bo rozumiem, że ktoś ma
    taką misję i ma do tego prawo - to niech to robią legalnie. Mogą sobie
    wyjechać na Białoruś i tam tym ludziom pomagać. Mogą przyjmować od nich
    tam pełnomocnictwo i tu w Polsce reprezentować ich interesy. Sądzę, że
    spokojnie mogą się poskładać i im dostarczać tam żywność, wodę, namioty.
    Bo tam się za chwilę zrobi faktycznie kryzys, bowiem idzie zima.

    Zrobiono z tego konflikt polityczny tu w Polsce, ale moim zdaniem o ile
    PiS zdecydowanie traciło poparcie na skutek COVID i związanych z tym
    obostrzeń, to opozycja strzeliła sobie tym żądaniem wpuszczenia
    "uchodźców" do Polski takiego "gola samobójczego", że się przy wyborach
    zdziwią.

    Kilka lat temu jeden przedsiębiorca u nas chciał zmienić hotel w miejsce
    pobytu tych uchodźców, co to Polska miała przyjąć z przymusu, to
    niewiele brakowało, że okoliczna społeczność spaliłaby mu ten hotel jak
    tylko wyciekł do lokalnej prasy pomysł.

    > tylko "w przejsciu", choc tez "oraz poza zasiegiem terytorialnym
    > przejscia" ...

    Nie pracuję na granicy. Mam dostęp do dokładnie takich samych
    materiałów, jak Ty. Opierając się na dostępnych mi materiałach sądzę, że
    wykładnia Straży Granicznej jest taka, ze obejmuje całą granicę. I teraz
    opozycja twierdzi, że to niezgodne z prawem, a rząd, że zgodne.

    Z taktycznego punktu widzenia po prostu uproszczono procedurę wywalenia
    nieleganie przekraczających granicę. Weź po uwagę, że ta zmiana w
    Rozporządzeniu nie zmieniła prawa. Pomijając niektóre sposoby
    nielegalnego przekroczenia granicy państwowej, podstawowy czyn jest
    wykroczeniem z art. 49a kw, a zatem i przed zmianą rozporządzenia można
    było pouczać (art. 41 kw). Pouczamy i przymuszamy do postępowania
    zgodnego z prawem.

    Jak policjant zawraca z ulicy osobę przechodząca w miejscu, gdy to
    zabronione, to nikt się nie zastanawia, czy doszła do osi ulicy, czy
    przeszła już,a może miała tylko zamiar.

    --
    Robert Tomasik