    From: Michał Olszewski <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Cholerne clo ;)
    Date: Fri, 11 Jan 2002 14:46:22 +0100

    Hi :)

    Ja wiem, ze powinienem byc przykladnym obywatelem i placic
    clo bez gadania, ale ja nie chce :)

    Dostalem plyty DVD serialu Przyjaciele kurierem z Francji -
    przesylka trafila do oclenia.

    Odebralem, zaplacilem i zobaczylem, ze mam dwa zestawienia
    ile co kosztowalo.

    Podejrzewam, ze "Facture" opiewajaca na 0 EURO byla za taka
    folijka przyklejana do paczki, a "Customs Invoice"
    opiewajaca na 171,04 EURO byla w srodku w paczce [oclili
    mnie na ta sume 171,04]

    I teraz czesc zasadnicza.

    Czy agencja celna obslugujaca firme kurierska ma prawo
    otworzyc paczke ? [dostarczyli do urzedu celnego ta "Customs
    invoice" czyli Fakture celna]

    Co jest faktura w mniemaniu polskiego prawa ?

    "Facture" opiewajaca na 0 EURO ma naglowek francuskiego
    Amazonu z adresem, telefonem, potem moj adres, a nastepnie
    zestawienie 3 pakietow plyt DVD.

    Nie ma zadnego stempla, ani podpisu.

    "Customs Invoice" opiewajaca na 171,04 EURO tez ma naglowek
    amazonu, moj adres oraz zestawienie 3 pakietow plyt DVD oraz
    drukowany [nie odreczny] podpis Vice Presidenta Jeff'a
    Wilke.

    Zadzwonilem, do urzedu celnego i poinformowali mnie, ze
    przez agencje celna moge sie ubiegac o zwrot zle pobranego
    cla, ale podejrzewam, ze agencja celna bedzie chciala ze mna
    walczyc, ze dobrze dostarczyli odpowiednie zestawienie i
    dlatego pytam co jest faktura oraz czy mieli prawo otworzyc
    paczke [a moze to nie oni otwieraja przesylki, tylko ktos
    inny i oni dostaja tylko wszystkie papiery bez samej
    zawartosci paczki].

    --
    Michał Olszewski vel RyMi
    r...@p...onet.pl