    From: Romek <r...@p...wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Brednie - o prawie autorskim...
    Date: Thu, 30 Jan 2003 10:07:41 +0100

    Dnia 29 Jan 2003 16:19:01 +0100, g...@p...onet.pl
    napisał(a):

    >Proszę o komentarz na tekst napisany przez prawnika z pewnej szanującej się
    >firmy wydawniczej.
    >Cytuję: ---- Ochroną prawnoautorską objęte są jedynie utwory w rozumieniu
    >obowiązującej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

    Zgadza sie.

    Aby konkretną
    >fotografie zaliczyć do kategorii utworu, powinna ona znamionować indywidualny
    >wkład twórczy autora fotografii oraz cechować się oryginalnością.

    Zgadza sie.

    Bez wątpienia
    >zdjęcia grzybów opublikowane na Pana stronach internetowych nie spełniają
    >powyższych kryteriów kwalifikacji. Wykonanie zdjęcia pewnego gatunku grzyba nie
    >ma charakteru twórczego, a jedynie odtwórczy (stanowi typową replikę grzyba
    >utrwaloną w postaci obrazu fotograficznego)

    Nie jestesmy tego w stanie swierdzic nie widzac grzyba a raczej
    zdjecia.
    Natomiast istnije prawdopodobienstwo,ze maja racje. Nie kazde zdjecie
    jest chronione. Prawo autorskei siegneło bruku. Ludzie mysla,ze
    wszystko co sie wydaostaneispod ichdloni to utwor na miarę...
    Ja nie wiem jakie to zdjecia. Prawo autorskie wymaga minimalnego
    poziomu torczosci wiec , jezeli jest tam choc cien indywisdualnej
    tworczosci to bedzie chronione. Tylko,ze wikszosc takich zdj
    przygotywanych np. do atlasu grzbybów nie bedzie chronionych.
    Inn spraw,ze w czesci atlasów sa pikne , wybitne artysytczne zdjecia.
    Nie mozna zatem nic powiedziec nie widzac przedmiotu.
    W kazdym razie jeezeli to ma byc zdjecie "techniczne" np. kladziesz
    grzybka n astol i tak fotografujesz z eby tam bylo widac jakies
    blaszki itp to takie zdjecie chronione nei bedzie. A jak sie skradasz
    i czekasz az mrowka wyjdzie w lesie na grzybka, zeby byla kompozycja
    itp :) to takie zdjecie bedzie podlegac ochronie :))

    >Zważywszy, iż zdjęcia opublikowane na Pana stronach internetowych nie mogą być
    >w świetle przepisów ustawy o prawie autorskim zaliczane do kategorii utworów,
    >nie istnieją także podstawy prawne do żądania przez Pana stosownej ochrony w
    >oparciu o w/w ustawę, a wydawnictwo nie było zobowiązane do uzyskania Pańskiej
    >zgody na rozpowszechnianie na stronach (tu nie wspomnę jaka to firma)zdjęć
    >obrazujących grzyby, pochodzących z Pańskich stron internetowych.
    Nawet jezeli zalozymy, ze to zdjecie nie jest chronione prawem
    autrskim to i tak masz prawo do autrstwa fotografi z przepisów art 23
    kc. Wiec musza napisac ,ze to ty zrobiles fotke jestes jej autrem.

    >cytatu
    >Ilu prawników podpisałoby się pod takim listem ?

    Wszyscy.
    POzdrawiam
    Romek Bieda
    www.prawnik.net.pl