  • 1. Data: 2012-05-17 22:29:50
    Temat: Brak zapłaty za kolejny miesiąc zlecenia
    Od: " dudek" <l...@W...gazeta.pl>

    Nie dostałem wypłaty za kolejny miesiąc zlecenia. Bez podania
    jakichkolwiek przyczyn (w rodzaju kary za nierzetelne wykonanie
    pracy). Dowiedziałem się o fakcie sprawdzając konto w banku.

    W przypadku umowy o pracę taka sytuacja jest jednoznaczna: uprawnia
    pracownika do natychmiastowego rozwiązania umowy.

    Jak jest na zleceniu? Przepisy podają jedynie, że "z ważnych przyczyn"
    można umowę rozwiązać w dowolnym czasie (każda ze stron), nie precyzują
    jednak, jakie są te ważne przyczyny.

    Moja umowa nie przewiduje w ogóle rozwiązania w pewnym okresie od
    rozpoczęcia, za to są kary umowne. Bardzo duże. [1]

    [1] Z tego, co obserwuję, firma większości zatrudnionych nie płaci,
    ludzie porzucają pracę i dostają potem wezwania do zapłaty kar
    umownych. I chyba z tego się głównie utrzymuje.

    Na logikę, skoro pracuję w siedzibie pracodawcy i jest to jedyne moje
    źrodło utrzymania, to przyczyna jest aż nadto ważna: nie mogę w tym
    czasie pracować gdzie indziej i z tego się utrzymywać. Z pomocy
    społecznej też skorzystać nie mogę, skoro formalnie mam źródło
    dochodów. Tyle, że go nie mam...

    Nie udaje mi się znaleźć jakiejś jasnej wykładni na WWW. A działać
    muszę szybko, bo widać wyraźnie, że przedsiębiorca szuka na mnie haka.

    Pytanie jak wyżej. Alternatywnie, gdyby ktoś z czytających mógł polecić
    prawnika zajmującego się takimi rzeczami. (Wrocław)

  • 2. Data: 2012-05-17 22:59:52
    Temat: Re: Brak zapłaty za kolejny miesiąc zlecenia
    Od: Nixe <n...@n...pl>

    W dniu 2012-05-17 22:29, dudek pisze:

    > Jak jest na zleceniu? Przepisy podają jedynie, że "z ważnych przyczyn"
    > można umowę rozwiązać w dowolnym czasie (każda ze stron), nie precyzują
    > jednak, jakie są te ważne przyczyny.

    No proszę Cię - masz jakiekolwiek wątpliwości, że ważną przyczyną jest
    brak zapłaty za wykonaną pracę?

    > Moja umowa nie przewiduje w ogóle rozwiązania w pewnym okresie od
    > rozpoczęcia,

    Doprawdy? Umowa nie przewiduje rozwiązania bez wypowiedzenia w sytuacji,
    gdy jedna ze strony nie spełnia któregokolwiek warunku umowy?

    > za to są kary umowne. Bardzo duże. [1]

    I co? Te kary obejmują tylko zleceniobiorcę? Zleceniodawcę już nie?
    To kiepska ta umowa. Na przyszłość pięć razy przeczytasz z każdej strony
    z góry na dół i z powrotem, zanim coś podpiszesz.

    A rozmawiałeś w ogóle ze zleceniodawcą? Jeśli nie, to może najwyższy
    czas otworzyć mu oczy i uświadomić, że jeśli Ci nie zapłaci, to nie
    stawisz się w robocie, a oprócz tego dostanie wezwanie do zapłaty +
    zgłoszenie do PIP ew. pozew do Sądu Pracy o ustalenie istnienia stosunku
    pracy (bo jak amen w pacierzu pracujesz po prostu na etacie, tylko z
    niewłaściwą umową).
    Postrasz go, że konsultowałeś to ze swoim prawnikiem (nawet nie musisz
    mieć nikogo takiego) - na buców to działa ;-)

    N.

  • 3. Data: 2012-05-17 23:48:48
    Od: " dudek" <l...@N...gazeta.pl>

    Nixe <n...@n...pl> napisał(a):
    > No proszę Cię - masz jakiekolwiek wątpliwości, że ważną przyczyną jest
    > brak zapłaty za wykonaną pracę?

    Ja nie mam wątpliwości. Natomiast jeśli idzie o prawo stanowione - nic
    mnie nie zdziwi.

    To, co znalazłem w sieci, wcale nie jest tak jednoznaczne.

    > Doprawdy? Umowa nie przewiduje rozwiązania bez wypowiedzenia w sytuacji,
    > gdy jedna ze strony nie spełnia któregokolwiek warunku umowy?

    No, dobrze: nie przewiduje bez kar umownych.

    > I co? Te kary obejmują tylko zleceniobiorcę? Zleceniodawcę już nie?

    Też. Wątpię jednak, bym odzyskał choćby należną pensję.

    > To kiepska ta umowa. Na przyszłość pięć razy przeczytasz z każdej strony
    > z góry na dół i z powrotem, zanim coś podpiszesz.

    Owszem, sparzyłem się.

> [...]
    > zgłoszenie do PIP ew. pozew do Sądu Pracy o ustalenie istnienia stosunku
    > pracy (bo jak amen w pacierzu pracujesz po prostu na etacie, tylko z

    Pozew poszedł do Sądu Pracy ponad tydzień temu. Wrocławski jednak ma
    opóźnienie rzędu 3 miesięcy.

    Z kolei PIP nie zrobi _nic_. Parę miesięcy temu kilka osób stąd
    poszło tam poskarżyć się, że im nie zapłacono. Inspekcji ani śladu.

    > Postrasz go, że konsultowałeś to ze swoim prawnikiem (nawet nie musisz
    > mieć nikogo takiego) - na buców to działa ;-)

    Nie zadziała. Trzeba tu być i zobaczyć, bo trudno uwierzyć na słowo, że
    takie coś, jak ta firma, funkcjonuje.

  • 4. Data: 2012-05-18 01:02:09
    Od: "Przemek Lipski" <p...@p...home.pl>

    Użytkownik " dudek" <l...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Nie zadziała. Trzeba tu być i zobaczyć, bo trudno uwierzyć na słowo, że
    > takie coś, jak ta firma, funkcjonuje.

    Pisz konkretnie co to za firma.

  • 5. Data: 2012-05-18 12:41:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 May 2012, dudek wrote:

    > Moja umowa nie przewiduje w ogóle rozwiązania w pewnym okresie od
    > rozpoczęcia,

    Akurat to skutkuje prawem do wypowiedzenia umowy.
    Tu jest taki wyrok:
    http://prawo.money.pl/orzecznictwo/sad-najwyzszy/wyr
    ok;sn;izba;cywilna,ic,iv,ck,640,03,5958,orzeczenie.h
    tml
    ...i wychodzi, że mechanizm działa na odwrót: aby "zablokować"
    wypowiadanie, trzeba w umowie uregulować terminy wypowiedzeń:
    http://prawo.money.pl/orzecznictwo/sad-najwyzszy/wyr
    ok;sn;izba;cywilna,ic,v,ck,433,03,6032,orzeczenie.ht
    ml
    (zwracam uwagę, że dotyczy to również "ważnych powodów"!)

    > za to są kary umowne. Bardzo duże. [1]

    A te kary za co, bo nie objasniłes?

    pzdr, Gotfry

  • 6. Data: 2012-05-18 12:49:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 May 2012, Nixe wrote:

    > No proszę Cię - masz jakiekolwiek wątpliwości, że ważną przyczyną jest brak
    > zapłaty za wykonaną pracę?

    IMVHO, to powinno działać tak jak termin wypowiedzenia (czyli odwrotnie,
    można zastrzec w umowie że 6-miesięczne terminy płatnosci sa własciwe
    dla tej akurat umowy :>)
    Co do zasady e-podatnik (na przykład) twierdzi tak jak piszesz:
    http://www.e-podatnik.pl/artykul/doradca_podatnika/1
    6665/Skuteczne_wypowiedzenie_umowy_zlecenia_i_zaplat
    a_za_zlecenie_w_sytuacjach_spornych.html

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2012-05-18 12:52:19
    Od: SDD <s...@t...pl>

    dudek pisze:

    > Nie zadziała. Trzeba tu być i zobaczyć, bo trudno uwierzyć na słowo, że
    > takie coś, jak ta firma, funkcjonuje.

    Sporo jest takich przypadkow. Zwlaszcza w mniejszych miastach, gdzie
    ludzie nie maja praktycznie wyboru.

    U mnie w miescie np. dziala sobie pewna firma, ktora od ponad roku nie
    odprowadza za pracownikow zadnych skladek ZUS.

    Pracownicy wykonuja prace w firmie X, dobrze prosperujacej a de facto sa
    zatrudnieni przez firme Y, ktora wypozycza ich firmie X. Y jest jakos
    tam oczywiscie powiazana rodzinnie z X i nie ma pewnie zadnego majatku,
    zapewne poza kapitałem udziałowym.

    Sprawa rzekomo jest w prokuraturze, ale "nic sie nie da zrobic" ludzie
    nadal tam "pracuja" (oczywiscie grubo ponad 40 godzin tygodniowo, za
    kwoty rzedu 800-900 zl).

    Oczywiscie nazwy firmy nie podam, bo mnie to osoboscie nie dotyczy -
    znam sprawe z relacji jednej z "zatrudnionych".

    Takich przypadkow w PL sa pewnie tysiące.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 8. Data: 2012-05-18 17:20:07
    Od: " dudek" <l...@N...gazeta.pl>

    > A te kary za co, bo nie objasniłes?

    Np.:

    "W przypadku odstąpienia od Umowy z przyczyn zależnych od Wykonawcy,
    Zamawiający może naliczyć karę umowną [...]"

    Czyli ogólnikowo "z przyczyn zależnych od Wykonawcy". Albo:

    "W przypadku gdy rozwiązanie umowy przez Zleceniobiorcę nastąpi bez
    zachowania wypowiedzenia - Wykonawca będzie zobowiązany do zapłaty
    Zleceniodawcy kary umownej [...]"

    Ale to już nie ma znaczenia. Brak zapłaty w terminie jest właśnie
    "ważnym powodem". Mogę rozwiązać umowę. Ponieważ jednak trzeba podać
    owe powody, a chcę podać dodatkowo nieprzyjęcie rachunku i nieprzyjęcie
    deklaracji o przystąpieniu do nieobowiązkowego ubezpieczenia, poradzono
    mi poczekać, aż przyjdą zwrotki z poczty. Na wypadek, gdyby zleceniodawca
    wyczekał do ostatniej chwili (czyli 14 dni) z ich odebraniem. Oba wysyłałem
    4 maja, więc powinny wrócić lada dzień.

  • 9. Data: 2012-05-18 17:37:18
    Od: " " <l...@N...gazeta.pl>

    SDD <s...@t...pl> napisał(a):
> [...]
    > U mnie w miescie np. dziala sobie pewna firma, ktora od ponad roku nie
    > odprowadza za pracownikow zadnych skladek ZUS.

    Tu jest gorzej. Nie płacą ZUS-u, bo nie ma od czego, skoro nie płacą
    ludziom. Nie płacą pod pozorem nakładania wydumanych kar umownych
    albo i bez podania powodu. Zniechęcają najwytrwalszych.

    Rekrutują, szkolą, potem ludzie przychodzą i zaraz uciekają. Ostatnio
    nie zapłacili też osobom prowadzącym szkolenia. Więc już ich nie ma.

    Wygląda to na planowe samobójstwo... a jednak jakoś działa. Nie wiem,
    o co tu chodzi.

  • 10. Data: 2012-05-18 19:42:48
    Od: SDD <s...@t...pl>

    l...@N...gazeta.pl pisze:

    > Wygląda to na planowe samobójstwo... a jednak jakoś działa. Nie wiem,
    > o co tu chodzi.

    Pewnie o pieniadze.
    Cos tam w ramach tego zlecenia robisz i za to cos pewnie cwaniaczki
    biora od kogos tam pieniadze.

    Poza tym pewnie jakąś dotacje wzieli - a wiadomo, ze generalnie nie
    dostaja ich naprawde potrzebujacy, tylko ci, ktorzy sie umieja zakrecic
    i maja na tyle kasy, by dac w lape komu trzeba.

    To jest po prostu Polska. Pomoc sie temu krajowi nie da, ale moze da sie
    jakos skrócić jego agonię.

    Pozdrawiam
    SDD