  • 11. Data: 2006-04-15 12:56:59
    Temat: Re: Bezsilnosc: nieuczciwy wspolwlasciciel nieruchomosci
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Alek [###alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl.###] napisał:

    > Paweł napisał, że ów gość _zarządza_ kamienicą. Pewnie ma do tego
    jakiś
    > tytuł. To chyba na tej podstawie może w imieniu współwłaścicieli
    zawierać
    > umowy?

    Jeśli gość ma Jaś tam tytuł, to trzeba mu ów tytuł po prostu odebrać.
    Wszak wychodzi na to, że pytający ma 70% własności za sobą.

    > Oczywiście powinien się przed współwłaścicielami wyliczać z tych
    pieniędzy
    > jak i z całego zarządu.

    W wypadku kamienicy, jeżeli pozostali współwłaściciele się na tym nie
    znają, to może się okazać, że są straty.

  • 12. Data: 2006-04-15 15:32:41
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Wcale nie. W odróżnieniu od pozostałych przestępstw przeciwko mieniu
    > właśnie przywłaszczenie odnosi się do nieruchomości. Wystarczy
    > dowieść, że ze 2-3 razy wzywali go do rozliczenia, co nie nastąpiło.

    Kiedyś dyskutowaliśmy, nie przekonałeś. :) Bo jednak jeśli chodzi o
    własność, to kk używa innego pojęcia niż 'prawo majątkowe'.
    Ale i tak chodzi mi o to, że wprowadzanie prawa karnego do rozliczeń
    między współwłaścicielami nie jest chyba potrzebne ani celowe. Tym
    bardziej, że każdy z nich ma prawo współposiadać nieruchomość. Więc jak
    miałby ją przywłaszczyć?

    KG

  • 13. Data: 2006-04-15 17:03:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    kam [####k...@w...pl#.###] napisał:

    Mnie nie chodzi o przywłaszczenie pieniędzy pochodzących z czynszu. To
    jest oczywiście sprawa cywilna współwłaścicielami i prokuratorowi nic
    do tego. Mnie chodzi o przywłaszczenie sobie prawa własności do
    budynku realizowane w ten sposób, że sprawca nieruchomością zarządza
    tak jak swoją, czyli czerpie z niej korzyści. Nie uwzględniając przy
    tym interesów pozostałych współwłaścicieli. I w takim kontekście
    dopatruję się tu przywłaszczenia.

    By można było ścigać sprawcę konieczne jest jednak uprzednie
    przedsięwzięcie przez osoby uprawnione odpowiednich działań, tak by
    nie było wątpliwości co do tego, że sprawca zdawał sobie sprawę z
    tego, że przywłaszcza sobie cudzą nieruchomość. W tym wypadku należało
    by go właśnie wezwać do rozliczenia się z zarządu oraz cofnąć
    pełnomocnictwa. Jeśli mimo to sprawca nadal będzie podejmował próby
    samodzielnego zarządzania majątkiem, to wówczas droga do ścigania
    karnego staje się otwarta.

  • 14. Data: 2006-04-15 17:40:53
    Od: "maria jeżowska" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jest to bezsilność na własne życzenie.

    Zarządca musiał kiedyś otrzymać pełnomocnictwa od współwłaścicieli i na tym
    bazuje.

    Być może teraz działa na podstawie artykułu kc o prowadzeniu cudzych spraw bez
    zlecenia. Prawdopodobnie jego celem jest zasiedzenie całości nieruchomości.

    Polskie prawo jest tak skonstruowane, że sprawa o zasiedzenie może się odbyć i
    wyrok może zapaść bez wiedzy pozostałych współwłaścicieli.

    Sposób nabycia prawa własności nieruchomości przez zasiedzenie uregulowany w
    art.172 k.c. powoduje, że posiadacz samoistny nie ma żadnych obowiązków
    czasowych w zgłoszeniu i ujawnieniu swojego prawa.

    Nie musi w żadnym ustawowym terminie nawet złożyć do sądu wniosku o
    potwierdzenie swojego prawa, pod rygorem jego utraty, co czyni zasiedzenie
    prawem wirtualnym, niewidocznym dla uczestników rynku nieruchomości.

    Ustawodawca toleruje świadomie stan prawny, w którym stan rzeczywisty jest
    niezgodny ze stanem księgi wieczystej i to przez dowolnie długi okres co
    powoduje cwaniactwo w przejmowaniu nieruchomości przez zasiedzenie.

    Nie dość, że nie ma obowiązku w określonym czasie złożenia do sądu wniosku o
    zasiedzenie, pod rygorem utraty tego prawa, to w przypadku toczącego się już
    postępowania, nie ma obowiązku wpisania ostrzeżenia w dziale III księgi
    wieczystej, co czyni zasiedzenie prawem wirtualnym, niewidocznym dla
    uczestników rynku nieruchomości.

    Istnienie tych furtek w prawie może usiłować wykorzystać "zarządca" w
    celu pozbawienia prawa własności pozostałych współwłaścicieli.

    Radzę jak najszybciej zjąć się sprawą.
    Wynajem przez niego lokali na wolnym rynku jest rownież sprawą ważną, ale
    dopóki nie sprawdzisz czy nie chodzi o zasiedzenie - drugorzędną.