  • 1. Data: 2006-04-14 20:36:21
    Temat: Bezsilnosc: nieuczciwy wspolwlasciciel nieruchomosci
    Od: p...@o...pl

    Dzien dobry,

    chcialem poradzic sie Was w nastepujacej sprawie. Kamienica (wlasciwie
    domem) zarzadza czlowiek ktory jest jej wspolwlascicielem w 30%. 50% to
    wlasnosc mojej babci nabyta droga dziedziczenia, pozostale 20% jest
    wlasnoscia przychylnej nam rodziny. Nie zostal przeprowadzony podzial
    nieruchomosci (procentow na konkretne lokale).

    Od kilkudziesieciu lat zarzadca uniemozliwia mojej babci i czlonkom
    naszej rodziny korzystanie z lokali w kamienicy. Przez lata podawanym
    powodem bylo to, ze lokatorzy zajmowali mieszkania droga decyzji
    administracyjnych niezaleznych od zarzadcy (roznego rodzaju przydzialy
    i dokwaterowania). Od kilkunastu lat jednak zarzadca wynajmuje
    wiekszosc mieszkan na wolnym rynku i czerpie z tego jako jedyny
    korzysci. Wszelkie proby porozumienia sie w celu udostpenienia nam do
    uzytkowania chocby jednego lokalu w kamienicy nie przynosza skutkow.

    Co w tej sytuacji zrobic? Czy jest jakis madrzejszy sposob uzyskania
    dostepu do naszej wlasnosci niz czekanie az wygasnie umowa ktoregos z
    "komercyjnych" lokatorow i wlamanie sie do lokalu w towarzystwie
    jakiegos osilka? I jeszcze jedno: czy na wzor firm skupujacych
    wierzytelnosci istnieja firmy, ktore skupuja udzialy w takich
    "problematycznych" nieruchomosciach zeby na tym zarobic?

    Dzieki za doczytanie do konca,

    Pozdrowienia swiateczne i czekam na jakas dobra rade,

    Pawel

  • 2. Data: 2006-04-14 20:58:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    p...@o...pl [###p...@o...pl.###] napisał:

    Po pierwsze z tego co piszesz gość sobie przywłaszcza Wasze prawo
    własności. O ile nie ma Waszych upoważnień, to nie może sam zawierać
    umów na wynajem Wasze wspólnej własności - a to jest przestępstwo.
    (art. 284 kk)

    Po drugie na drodze cywilnej należy go wezwać do złożenia sprawozdania
    z osiągniętych dochodów i rozliczenia się z pozostałymi
    współwłaścicielami. Możecie na nim dochodzić Waszego udziału w zyskach
    aż do przedawnienia, czyli w tym wypadku moim zdaniem 10 lat do tyłu.

    Po trzecie powiadomić pisemnie osoby, które mają z nim podpisane
    umowy, że nie jest on wyłącznym właścicielem nieruchomości i wezwać,
    by składały czynsz do depozytu sądowego, bo w przeciwnym wypadku
    uznacie, że płacą do rąk osoby nieuprawnionej i będą musiały płacić
    jeszcze raz.

  • 3. Data: 2006-04-14 21:50:34
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > by składały czynsz do depozytu sądowego, bo w przeciwnym wypadku
    > uznacie, że płacą do rąk osoby nieuprawnionej i będą musiały płacić

    Poza tym, czy przypadkiem zarządcy nie powołują (i odwołują)
    współwłaściciele nieruchomości?. Czy przypadkiem nie mogą tegoż 30%towca
    odwołać i powołać kogoś np. z tej przychylnej rodziny?

    p. m.

  • 4. Data: 2006-04-14 22:39:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    mvoicem [###m...@g...com.###] napisał:

    Mogą na pewno. Ale przecież nie będą się ze starym zarządcą bić.

  • 5. Data: 2006-04-15 07:41:29
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > mvoicem [###m...@g...com.###] napisał:
    >

    > Mogą na pewno. Ale przecież nie będą się ze starym zarządcą bić.

    No ale chyba do odwołania zarządu trzeba podjąć jakąś uchwałę,
    głosowanie, a nie turniej pięściarski :)

    p. m.

  • 6. Data: 2006-04-15 08:10:35
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > własności. O ile nie ma Waszych upoważnień, to nie może sam zawierać
    > umów na wynajem Wasze wspólnej własności - a to jest przestępstwo.

    nie przesadzasz?

    KG

  • 7. Data: 2006-04-15 08:26:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    kam [####k...@w...pl#.###] napisał:
    > nie przesadzasz?

    Wcale nie. W odróżnieniu od pozostałych przestępstw przeciwko mieniu
    właśnie przywłaszczenie odnosi się do nieruchomości. Wystarczy
    dowieść, że ze 2-3 razy wzywali go do rozliczenia, co nie nastąpiło.

  • 8. Data: 2006-04-15 09:33:49
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:e1p2hq$oom$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > O ile nie ma Waszych upoważnień, to nie może sam zawierać
    > umów na wynajem Wasze wspólnej własności

    Paweł napisał, że ów gość _zarządza_ kamienicą. Pewnie ma do tego jakiś
    tytuł. To chyba na tej podstawie może w imieniu współwłaścicieli zawierać
    umowy?
    Oczywiście powinien się przed współwłaścicielami wyliczać z tych pieniędzy
    jak i z całego zarządu.

  • 9. Data: 2006-04-15 09:36:12
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    > No ale chyba do odwołania zarządu trzeba podjąć jakąś uchwałę,
    > głosowanie, a nie turniej pięściarski :)

    Ale tę uchwałę trzeba potem wykonać, to znaczy wprowadzić nowego zarządcę.
    No i nie wiem czy do podjęcia takiej uchwały wystarczy większość, czy nie
    potrzeba zgody wszystkich?

  • 10. Data: 2006-04-15 12:42:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    mvoicem [###m...@g...com.###] napisał:

    > No ale chyba do odwołania zarządu trzeba podjąć jakąś uchwałę,
    > głosowanie, a nie turniej pięściarski :)

    Uchwałę czego? Zarządca albo ma pełnomocnictwo pozostałych
    współwłaścicieli albo nie ma.