  • 1. Data: 2004-08-27 10:33:04
    Temat: Artykuł nr 5 KC - o co tu chodzi???
    Od: "Krzysztof " <r...@i...com.pl>

    "Nie można czynić ze swojego prawa użytku który byłby sprzeczny ze społeczno-
    gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami współżycia społecznego.
    Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane za wykonywanie
    prawa i nie korzysta z ochrony"

    Czy ktoś może podać mi jakiś przykład który by mi pomógł zrozumieć "co poeta
    miał na myśli" ???

  • 2. Data: 2004-08-27 11:09:09
    Temat: Re: Artykuł nr 5 KC - o co tu chodzi???
    Od: Tomasz <zawisl@tenbit..pl>

    Dnia 2004-08-27 12:33, Użytkownik Krzysztof napisał:

> [...]
    > prawa i nie korzysta z ochrony"
    >
    > Czy ktoś może podać mi jakiś przykład który by mi pomógł zrozumieć "co poeta

    Jeżeli masz broń palną, to nie oznacza że możesz wszystkich pozabijać.

    Tomasz

  • 3. Data: 2004-08-27 12:12:48
    Od: "Jaroslaw Soja" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Tomasz" <zawisl@tenbit..pl> napisał w wiadomości

    >Jeżeli masz broń palną, to nie oznacza że możesz wszystkich pozabijać.

    IMHO nie do konca o to chodzi :>

    Jako przyklad :

    Sa dwie dzialki. Z jednej nie mozna dojechac do drogi publicznej inaczej niz
    przez druga. Takze wlasciciel tej drugiej nie moze uniemozliwic dojazdu
    wlascicielowi 1szej gdyz wowczac ow wlasciciel czynilby ze swojego prawa
    uzytek sprzeczny z zasadami wsp. spol.

  • 4. Data: 2004-08-27 12:24:19
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Jaroslaw Soja napisał(a) w wiadomości

> [...]
    > przez druga. Takze wlasciciel tej drugiej nie moze uniemozliwic dojazdu
    > wlascicielowi 1szej gdyz wowczac ow wlasciciel czynilby ze swojego prawa

    Przykład jest kiepski, gdy właścielwowi pierwszej działki służy roszczenie o
    ustanowienie drogi koniecznej i wobec tego zasady współżycia społecznego nic do
    tego nie mają.

    --
    JOHNSON :)

  • 5. Data: 2004-08-27 12:47:14
    Od: "Krzysztof" <r...@i...com.pl>

    > Jeżeli masz broń palną, to nie oznacza że możesz wszystkich pozabijać.
    >
    > Tomasz

    Błędne rozumowanie - nadmiernie uproszczone.
    W art. mowa jest o użytku ze swojego prawa - w domyśle - mam prawo coś robić
    zgodnie z literą prawa (zabijać nie mam prawa ), ale nie powinienem tego robić
    zgodnie z przeznaczeniem tego prawa. I proszę o przykłady które mogły by to
    odzwierciedlać

  • 6. Data: 2004-08-27 13:04:50
    Od: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>

    Użytkownik "Krzysztof" <r...@i...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    robić
    > zgodnie z przeznaczeniem tego prawa. I proszę o przykłady które mogły by

    Proszę bardzo:
    Twojemu sąsiadowi (zmieszkującemu po Tobą) pękła rura kanalizacyjna w
    łazience. Ty - mieszkając nad nim masz prawo s... w swojej toalecie (tj.
    użytkować toaletę będącą częscią składową najmowanej nieruchomości) ale
    stoją temu na przeszkodzie zasady współżycia społecznego bo g... sąsiadowi
    na główkę polecą.
    :)
    pzdr

  • 7. Data: 2004-08-27 13:10:23
    Od: "Jaroslaw Soja" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@a...pl.nospam> napisał w wiadomości
> [...]
    > ustanowienie drogi koniecznej i wobec tego zasady współżycia społecznego

    ?
    A niby z czego wywodzi sie owo roszczenie? Z woli ustawodawcy? Czy wlasnie z
    zasad wspolzycia spol.?

    Poza tym wykorzystanie art. 5 jako samodzielnej podstawy roszczen jest IMHO
    baaardzo rzadko spotykane.

  • 8. Data: 2004-08-27 13:31:12
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <cgnbhk$1q7l$1@news2.ipartners.pl>, Wirde wrote:

> [...]
    > stoją temu na przeszkodzie zasady współżycia społecznego bo g... sąsiadowi

    Też chyba nie ma prawa, bo jest już art.144kc

    Renata

    i 20 długości geograficznej wschodniej
    wylosowałem Polskę

  • 9. Data: 2004-08-27 13:44:31
    Od: Rodrig Falkenstein <f...@g...pl>

    Dnia 27 Aug 2004 14:47:14 +0200, Krzysztof <r...@i...com.pl> napisał:

    [ciach]

> [...]
    > robić
    > zgodnie z przeznaczeniem tego prawa. I proszę o przykłady które mogły by

    Np roszczenie o odszkodowanie za zarażenie żółtaczką przedawniło się w
    skutek tego, że szpital utrudniał uzyskanie przez matkę niezbędnej
    dokumentacji, obiecywał ugodę pieniądze itd. Wtedy skorzystanie z zarzutu
    przedawnienia może zostać uzanne za niezgodne z zws.

    --
    Falkenstein
    Sprawiedliwości nie było, nie ma i nie będzie!

  • 10. Data: 2004-08-27 13:46:11
    Od: Rodrig Falkenstein <f...@g...pl>

    Dnia Fri, 27 Aug 2004 15:10:23 +0200, Jaroslaw Soja
    <j...@i...pl> napisał:

> [...]
    > nic do
    >
    > ?
    > A niby z czego wywodzi sie owo roszczenie? Z woli ustawodawcy? Czy

    Z przepisów kodeksu cywilnego

    > Poza tym wykorzystanie art. 5 jako samodzielnej podstawy roszczen jest
    > IMHO
    > baaardzo rzadko spotykane.

    Art 5 nie może stanowić samodzielnej podstawy roszczenia. Może stanowić
    podstawę nie wuzględnienia roszczenia, ale tylko wówczas, gdy pozwanemu
    nie przysługują inne środki do dochodzenia swych praw.