  • 11. Data: 2004-08-27 14:14:23
    Temat: Re: Artykuł nr 5 KC - o co tu chodzi???
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

    I proszę o przykłady które mogły by
    > > odzwierciedlać

    Rekojmia. Facet kupil buty i pojechal w Himalaje na 3 miesieczna wyprawe sie
    wspinac. Buty sie rozpadly po tygodniu i on to zauwazyl. Zgodnie z ustawa ma
    miesiac zeby zawiadomic sprzedawce (chocby listem poleconym). No ale koles
    jest w Himalajach w obozie IV 7800 m npm i w dodatku paragon z adresem
    sprzedawcy zostal w Polsce. Tak czy siak nie mogl powiadomic sprzedawcy ani
    dostarczy mu te buty. No i w koncu uchybil temu miesiecznemu terminowi.
    Mysle, ze moglby sie bronic po powrocie za pomoca art. 5 kc przed
    twierdzeniami sprzedawcy "ze przeciez termin juz uplynal". Bezsensem bylo by
    wymagac zeby wracal przez pol swiata dla butow.

    Cezar

  • 12. Data: 2004-08-27 14:57:51
    Od: "Jaroslaw Soja" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Rodrig Falkenstein" <f...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Z przepisów kodeksu cywilnego

    Ale _dlaczego_ zostalo umieszczone w KC?

  • 13. Data: 2004-08-27 15:10:14
    Od: Rodrig Falkenstein <f...@g...pl>

    Dnia Fri, 27 Aug 2004 16:57:51 +0200, Jaroslaw Soja
    <j...@i...pl> napisał:

    > Użytkownik "Rodrig Falkenstein" <f...@g...pl> napisał w
    > wiadomości

    > Ale _dlaczego_ zostalo umieszczone w KC?

    Ponieważ ta instytucja znana była juz w prawie rzymskim.

    --
    Falkenstein
    Sprawiedliwości nie było, nie ma i nie będzie!

  • 14. Data: 2004-08-27 16:45:39
    Od: "Kris" <4...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof " <r...@i...com.pl> napisał w wiadomości
    > "Nie można czynić ze swojego prawa użytku który byłby sprzeczny ze
    społeczno-
    > gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami współżycia
    społecznego.
    > Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane za
    wykonywanie
    > prawa i nie korzysta z ochrony"
    >
    > Czy ktoś może podać mi jakiś przykład który by mi pomógł zrozumieć "co
    poeta
    > miał na myśli" ???

    Np strony w umowie cywilnej okresliły odsetki za czas opoznienia w
    spelnieniu swiadczenia pienieznego w wysokosci 100% dziennie. Żądanie takich
    odsetek, pomimo prawa do ich żądania wynikającego z umowy, podlegałoby
    ocenie zgodności z tym artykułem.

    Kris

  • 15. Data: 2004-08-27 19:38:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof " <r...@i...com.pl> napisał w wiadomości

    Ja akurat ostatnio takie zastosowanie do tego artykułu znalazłem. W wyniku
    podziału masy spadkowej okazało się, ze pewne gospodarstwo rolne posiada
    trzech współwłaścicieli. Jeden z tych współwłaścicieli uparł się, że chce to
    podzielić uzyskując samodzielnie własność na domu. I poniekąd ma do tego
    prawo, tylko powstał kłopot następującego rodzaju. W skład gospodarstwa
    rolnego wchodzi areał cirkla 3,5 ha, oraz samo siedlisko (dom,
    stajnio-stodoło-obora i inne temu podobne rzeczy). Wartość samego siedliska
    jest oceniana na 20.000 zł, zaś gruntu na około 40.000 zł. Razem 60.000 zł.

    No i teraz mój sprzeciw oparty właśnie na treści zacytowanego przez Ciebie
    artykułu. Prawdą bezsprzeczną jest to, że faktycznie spadkobiercom
    przysługuje po 1/3 majątku. W chwili obecnej każdy z nich ma po 1/3 domu
    oraz 1/3 areału. Niby matematycznie można wyodrębnić dom, jako 1/3 spadku
    (bo to się po wartości faktycznie dzieli), ale każda z części spieniężana z
    osobna ma mniejszą wartość, niż całe gospodarstwo. O ile dla wartości domu
    ma to mniejsze znaczenie, bowiem ta nie powinna znowu tak bardzo spaść w
    wyniku jego odłączenia od areału, to wartość areału już zmaleje. Zmaleje, bo
    po pierwsze taki jest układ geodezyjny tych nieruchomości, że nie ma jak
    tego podzielić inaczej, niż zapewniając drogę konieczną do owego domu przez
    pozostałe nieruchomości. Zwyczajowa droga zresztą przechodzi w 1/3
    szerokości tych pól, więc nie da się granicy pozostałych części po niej
    przeprowadzić i w konsekwencji pozostali spadkobiercy (a przynajmniej jeden
    z nich) zmuszeni są nie tylko do zaakceptowania służebności gruntowej, ale i
    przyjęcia nieruchomości w dwóch kawałkach. W konsekwencji takiego stanu
    rzeczy opisane nieruchomości albo znacznie stracą na wartości, albo też
    koniecznym się stanie poniesienie sporych nakładów na rozwiązanie problemów
    komunikacyjnych (tam jest jeszcze problem, bo dom jest w 2/3 długości pola,
    więc de fakt wycinał by z jednej działki taki półksiężyc). Stad sumaryczny
    koszt trzech w ten sposób wydzielanych nieruchomości.

    Stąd właśnie uważam, że choć żądanie spadkobiercy pragnącego wydzielić dom z
    posesji jest prawnie zasadne, to w tym konkretnym przypadku jest sprzeczne
    ze społeczno gospodarczym przeznaczeniem tego prawa.

  • 16. Data: 2004-08-27 21:10:06
    Od: "Jaroslaw Soja" <j...@i...pl>

    > Ponieważ ta instytucja znana była juz w prawie rzymskim.

    Noo. Przed takim argumentem chyle kapelusza i EOTuje :>

  • 17. Data: 2004-08-27 21:41:41
    Od: "Mithos" <m...@o...No.More.Spam.pl>

    > Noo. Przed takim argumentem chyle kapelusza i EOTuje :>

    Od prawa rzysmskiego do naszego KC, calkiem ( czasowo ) niedaleko :)

    pozdrawiam
    --
    Mithos
    m...@o...No.More.Spam.pl

  • 18. Data: 2004-08-28 00:11:28
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Kris napisał(a) w wiadomości

> [...]
    > odsetek, pomimo prawa do ich żądania wynikającego z umowy, podlegałoby

    Takie postanowienie byłoby sprzeczne z art. 58 paragraf 2 kc, a nawet
    zastanwaiłbym się czy nie byłoby sprzeczne z art. 58 paragraf 1 kc. Tak czy
    inaczej nie stosuje się w tym przypadku art. 5 kc.

    --
    JOHNSON :)

  • 19. Data: 2004-08-28 00:15:04
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Robert Tomasik napisał(a) w wiadomości

> [...]
    > posesji jest prawnie zasadne, to w tym konkretnym przypadku jest sprzeczne
    > ze społeczno gospodarczym przeznaczeniem tego prawa.

    To raczej kazus na zastasowanie art. 213 kc, a co za tym idzie nie ma potrzeby
    sięgać do art. 5 kc.

    --
    JOHNSON :)

  • 20. Data: 2004-08-28 08:15:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@a...pl.nospam> napisał w wiadomości

    > To raczej kazus na zastasowanie art. 213 kc, a co za tym idzie nie ma
    potrzeby
    > sięgać do art. 5 kc.

    Na to nie wpadłem, bo faktycznie.