  • 41. Data: 2006-02-22 21:26:15
    Temat: Re: Allegro, poczta, zaginiona paczka
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 22 Feb 2006 21:06:37 +0100, Maciej Bebenek napisał(a):

    > Pamiętaj jednak, że istnieje Prawo pocztowe, które - jako ustawa
    > szczegółowa - może (a w tym przypadku to robi) zmienić zapisy ogólne
    > wynikające z KC.

    Rzeczywiście :(
    Ciekawe kiedy się to zmieni...

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 42. Data: 2006-02-22 21:37:30
    Od: Pawel Marcisz <m...@o...pl>

    Miernik napisał(a):

    [...]
    > Moim zdaniem jak ktoś coś kupuje na Allegro to to prawnie wydląda tak:
    >
    > Nabywca zakupił przedmiot od sprzedawcy i jest on jego własnością. Leży
    > on co prawda dalej fizycznie u sprzedawcy. Dlatego też nabywca zamawia u
    > sprzedawcy usługę zapakowania przedmiotu w paczkę, zaniesienia na pocztę
    > i nadania w okienku z wykorzystaniem wybranych przez nabywcę (w tym
    > momencie już dawno właściciela przedmiotu!) usług Poczty Polskiej. W tym
    > momencie jakakolwiek odpowiedzialność sprzedawcy się kończy (poza
    > zgodnością towaru z umową i ewentualną gwarancją).

    Nieprawda. Zgodnie z art. 535 kc sprzedawca zobowiązuje się nie tylko do
    przeniesienia własności, ale i wydania rzeczy.

    Paweł Marcisz

  • 43. Data: 2006-02-22 21:40:05
    Od: Pawel Marcisz <m...@o...pl>

    gasper napisał(a):

    [...]
    > a chwilą wydania rzeczy jest moment przekazania jej przewoźnikowi

    Bo czemu? (Uprzedzając ew. argument: art. 544 kc mówi tylko o ustalaniu
    chwili wydania rzeczy, w raazie, gdy ta chwila jest wątpliwa.)

    Paweł Marcisz

  • 44. Data: 2006-02-22 21:46:18
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

    Użytkownik "Pawel Marcisz" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    > gasper napisał(a):
    >
    > [...]
    >
    > Bo czemu? (Uprzedzając ew. argument: art. 544 kc mówi tylko o ustalaniu
    > chwili wydania rzeczy, w raazie, gdy ta chwila jest wątpliwa.)

    mozna to wyniesc łącząc z przepisem dot miejsca spelnienia swiadczenia

    ponadto zerknij do mojego maila ponizej.. odpowiada na pytanie zawarte w tym
    watku

    pozdrawiam

  • 45. Data: 2006-02-22 21:54:46
    Od: R2r <b...@m...net.pl>

    Cyberix napisał(a):
    > [...]
    > Paczka ginie po drodze...
    > [...] Czy osoba B wywiązała się z umowy [...]?
    Problem o tyle ciekawy, że przy transakcjach na Allegro to (zazwyczaj) A
    (czyli kupujący) decyduje zarówno o formie przesyłki (z ubezpieczeniem
    czy bez) jak i kurierze (PP czy jakiś inny spedytor) i do tego _płaci za
    usługę doręczenia_. Sprzedający tylko realizuje jego decyzję...

    --
    Pozdrawiam. Artur.
    "Oczko mu odpadło, Panie Kierowniku! Temu misiu..."

  • 46. Data: 2006-02-22 22:58:11
    Od: Miernik <m...@f...org>

    Pawel Marcisz <m...@o...pl> wrote:
    > Nieprawda. Zgodnie z art. 535 kc sprzedawca zobowiązuje się nie tylko
    > do przeniesienia własności, ale i wydania rzeczy.

    No i wydaje ją. Zgodnie z życzeniem kupującego - na poczcie.
    Kupujący mógł sobie sobie osobiście przyjechać po towar, mógł wysłać
    posłańca, mógł zażyczyć sobie by sprzedawca wydał paczkę jakiejś
    istniejącej w geograficznej bliskości sprzedawcy osobie, bądź firmie.
    Gdy to zrobi, na przykład nada na poczcie, to to jest właśnie to
    "wydanie rzeczy" z art. 535 kc.

    Trochę inaczej się sytuacja może przedstawiać gdy, co się choć rzadko
    ale zdarza na Allegro, sprzedawca nie pozwala na odbiór osobisty, a
    wysyłka jest jedyną opcją odbioru, w takich przypadkach często też tylko
    jedną wybraną przez sprzedawce metodą. W takim przypadku można wywodzić
    iż wydanie następuje dopiero w momencie wydania przez pocztę kupujacemu.
    Jeszcze zależy od dokładnych warunków sprzedaży, ale gdyby jedyną opcją
    była wysyłka przez jedyny możliwy sposób, narzucony przez sprzedającego,
    to gdybym był sędzią pewnie bym orzekł że taki sprzedający musi w
    przypadku niedostarczenia zwrócić kupującemu zapłatę. Ale w normalnym
    przypadku, gdy jest wiele opcji dla kupującego do wyboru, w tym odbiór
    osobisty, orzekł bym iż wydanie następuje w momencie nadania na poczcie,
    i przesyłka pocztowa nie jest już częścią transakcji a kupujący jedynie
    dodatkowo zleca sprzedającemu zaniesienie na pocztę, i nie ponosi
    odpowiedzialności w przypadku jej utraty.

    ___________________/_______________________/ mailto:m...@f...org
    Save Europe from Software Patents
    http://www.gnu.org/philosophy/savingeurope.html

  • 47. Data: 2006-02-22 23:19:16
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Maciej Bebenek wrote:

> [...]

    Nie jest.

  • 48. Data: 2006-02-22 23:40:12
    Od: Pawel Marcisz <m...@o...pl>

    Lookasik napisał(a):

    > Wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z dnia 12 kwietnia 1996 r.I ACr 154/96
    >
    > z uzasadnienia
    >
    > Z przepisów art. 548 § 1 kc w związku z art. 544 § 1 kc daje się
    > wyprowadzić wniosek, iż z chwilą nadania /przez sprzedajacego/ przesyłki do
    > przewozu, ryzyko jej przypadkowej utraty przeszło na ku[pujacego. Oznacza to
    > ..., że w razie wystąpienia przypadkowej utraty rzeczy, kupujący zobowiązany
    >
    > jest zapłacić sprzedawcy jej cenę.

    A jak to ostatnie zdanie ma się do art. 544 § 2 kc, gdzie stoi zgoła
    przeciwnie? Sąd odniósł się w ogóle do tego? (Wyobrażam sobie wykładnię, że
    § 2 umożliwia tylko kupującemu przekonanie się, że sprzedający rzecz wysłał;
    sprzedający może jednak dowieść tego w inny sposób. IMHO taka wykładnia
    byłaby jednak contra legem.)

    Paweł Marcisz

  • 49. Data: 2006-02-23 07:35:06
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

> [...]
    > wysłał;
    > sprzedający może jednak dowieść tego w inny sposób. IMHO taka wykładnia

    odniósł sie ... zapoznaj sie z uzasadnieniem

    tam nawet Sad poszedl dalej... jezeli wyslal kupujacemu "za pobraniem " i
    poczta zagubila paczke a sprzedajacy to wykazal to kupujacy ma zaplacic cene

    wykladnia powyzsza wiaze sie IMHO po prostu z miejscem spelnienia
    swiadczenia.. a w tym wypadku jest to siedziba dluznika czyli sprzedajacego

    > --
    > Pozdrawiam
    > Paweł Marcisz

    pozdrawiam
    Łukasz

  • 50. Data: 2006-02-23 21:23:07
    Od: poreba <d...@p...com>

    Dnia Wed, 22 Feb 2006 16:59:17 +0100, Miernik napisał(a):

    > Kupujący zapłacił za towar i powierzył go Poczcie Polskiej (w
    > międzyczasie korzystając z usługi sprzedawcy p.t. "zapakowanie i
    > doniesienie paczki na pocztę"). Poczta Polska zgubiła towar
    > sprzedającego.
    Rozumiem, ze w przypadku formy zapłaty "za zaliczeniem pocztowym"
    Sprzedającemu przysługuje roszczenie zapłaty ceny od Kupującego pomimo
    "zaginięcia" przesyłki przez Pocztę?

    --
    pozdro
    poreba