  • 1. Data: 2006-02-22 10:56:19
    Temat: Przepracowane 30 miesiecy - przeliczenie podstawy emerytury?
    Od: "Adam" <N...@m...pl>

    Witam,

    Mam pytanie. Dowiedziałem się, że jeżeli ktoś po przejściu na emeryturę
    przepracuje 30 miesięcy to może złożyć wniosek do ZUS o ponowne
    przeliczenie podstawy emerytury.

    Czy ten ktoś może przepracować te 30 miesięcy na podstawie umowy o pracę
    na część ułamkową etatu i czy będzie to miało wpływ na wysokość
    świadczenia?

    Po przejściu na emeryturę na jaką najmniejszą część ułamkową etatu może
    się zatrudnić? Czy może to być, np. 1/2 etatu, albo 1/30, 1/60 etatu (4
    godziny w miesiącu)? Czy tak można i czy w takim przypadku również taka
    osoba, pomimo tego, że przez 30 miesięcy była za nią odprowadzana tylko
    1/60 składki ZUS, będzie miała przeliczoną podstawę i czy nie straci na
    tym (mniejsze świadczenie) w porównaniu z zatrudnieniem na 1/1 etatu?

    W ZUS-ie byli zaskoczeni pytaniem ale odpowiedzieli, że tak można (i że
    osoba nic nie starci), jednak nie bez wahania. Dlatego pytam Was.

    Dziękuję za ewentualną pomoc i pozdrawiam,
    Adam

  • 2. Data: 2006-02-23 01:29:53
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    uzyskałeś prawidłową informację u "źródła" i oczekujesz jeszcze
    informacji od przypadkowych osób wypowiadajcych się tutaj, przeważnie
    ignorantów w sprawach rentowych i emerytalnych.
    W czasach PRL uprawnienia pracownicze dawało zatrudnienie w wymiarze
    co najmniej 1/2 etatu, ale od kilkunastu lat już nie ma tego
    ograniczenia.
    W celu upewnienia się możesz złożyć pisemne zapytanie w ZUS, na które
    otrzymasz pisemną odpowiedź.
    Okres 30 miesięcy zatrudnienia na 1/n-tą etatu da Ci uprawnienie do
    przeliczenia emerytury, ale nie będzie się kwalifikował, aby go
    wskazać do obliczenia podstawy wymiaru emerytury, więc wskaźnik
    podstawy wymiaru emerytury pozostanie bez zmiany.
    Zmieni się kwota bazowa i powiększą się okresy składkowe i ewentualnie
    nieskładkowe.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-02-23 18:26:58
    Od: vel konrad <giedr@wytnij_to.op.pl>

> [...]
    > wskazać do obliczenia podstawy wymiaru emerytury, więc wskaźnik
    > podstawy wymiaru emerytury pozostanie bez zmiany.

    Czemu na podstawie nowych zarobkow nie bedzie mozna zmienic wskaznika
    wysokosci podstawy wymiaru ?

  • 4. Data: 2006-02-24 00:20:48
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "vel konrad" <giedr@wytnij_to.op.pl> napisał w wiadomości

    > Czemu na podstawie nowych zarobkow nie bedzie mozna zmienic
    wskaznika
    > wysokosci podstawy wymiaru ?

    Dlatego, że emeryt jest zainteresowany zwiększeniem tego wskaźnika, a
    nie zmniejszeniem.
    Pracując w wymiarze 1/30 etatu uzyska miesięczne wynagrodzenie np. 100
    zł lub nawet tylko 30 zł, co daje wskaźnik roczny 4% lub nawet tylko
    1,2% (przy przeciętnym wynagrodzeniu miesięcznym ok. 2500 zł).
    Natomiast wskaźnik podstawy wymiaru emerytury już przyznanej obliczony
    z 10 lat kolejnych (lub 20 lat wybranych) wynosi co najmniej około 50%
    (przy wynagrodzeniu miesięcznym bliskim minimalnemu), a maksymalnie
    może osiągnąć 250%.

    wa

  • 5. Data: 2006-02-24 07:30:14
    Od: vel konrad <giedr@wytnij_to.op.pl>

> [...]
    > z 10 lat kolejnych (lub 20 lat wybranych) wynosi co najmniej około 50%
    > (przy wynagrodzeniu miesięcznym bliskim minimalnemu), a maksymalnie

    No wiesz, z twojej wypowiedzi wynikalo, ze zawsze okres zatrudnienia w
    wymiarze mniejszym niz pelny nie bedzie umozliwial obliczenia nowego
    wwpw, a w istocie decyduje przeciez podstawa skladek, czyli jezeli
    zarabial b.duzo, nawet na 1/30 etatu, to mozna zmienic pwe na plus.

    Generalnie wiec kazde zatrudnienie daje mozliwosci przeliczenia, a
    rzecz rozbija sie o osiagane wynagrodzenie.

  • 6. Data: 2006-02-24 22:04:06
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    jednym z warunków ponownego obliczenia podstawy wymiaru emerytury
    przeważnie, podkreślam "przeważnie", jest, aby nowy wskaźnik podstawy
    wymiaru emerytury był wyższy od poprzednio obliczonego.
    Osoba, która w obecnych czasach przechodzi na emeryturę przeważnie
    pracowała w wymiarze pełnego etatu lub co najmniej 1/2 etatu.
    Jeżeli teraz zacznie pracować w wymiarze 1/30 czy 1/60 etatu, to z
    pewnością nie uzyska wyższego wskaźnika:
    (wynagrodzenie roczne/przeciętne wynagrodzenie roczne) x 100%
    niż miała w poprzednich latach przy zatrudnieniu w wymiarze pełnego
    etatu lub 1/2 etatu.
    Tak z dnia na dzień wcześniejszy emeryt nie stanie się kilkadziesiąt
    razy lepiej opłacanym pracownikiem niż w latach wcześniejszej
    aktywności zawodowej.
    Jeżeli zainteresował Cię ten temat, to najlepiej sięgnąć po ustawę o
    rentach i emeryturach z FUS (bardzo obszerna) z 1998 r. z późn.
    zmianami.

    wa

  • 7. Data: 2006-02-25 10:56:23
    Od: vel konrad <giedr@wytnij_to.op.pl>

    > Jeżeli zainteresował Cię ten temat, to najlepiej sięgnąć po ustawę o
    > rentach i emeryturach z FUS (bardzo obszerna) z 1998 r. z późn.
    > zmianami.

    ok. znam ustawe, tylko nigdzie (111 i nast art.) nie widzialem
    powyzszego warunku. oczywiscie wwpw musi byc wyzsze, ale nie ma o pracy
    na 1/2 czy mnie etatu. jasne, ze w praktyce em. musi pracowac dluzej niz
    miesiac, ale mozna sobie wyobrazic sytuacje, ze nagle dostaje kopa
    finansowego na jakiejs posadzie...