  • 1. Data: 2004-01-19 18:30:24
    Temat: Alimenty na ojca?
    Od: "Józek" <d...@g...pl>

    Witam
    Mam 25 lat i nastepujacy problem. Moi rodzice sa po rozwodzie (prawie 8 lat
    temu), sad orzekl wine za rozpad malzenstwa po stronie ojca ktory byl i
    dalej jest alkoholikiem. Od okolo 6 lat nie utrzymuje z ojcem zadnego
    kontaktu. Sam jestem juz szczesliwym mezem (nie mamy jeszcze dzieci). I oto
    w zeszlym tygodniu zadzwonila do mnie Pani urzednik z MOPSu w sprawie
    wywiadu alimentacyjnego. Wytlumaczyla mi iz ojciec jest niezdolny do pracy,
    zamieszkuje w osrodku MOPS i oni beda kierowac w jego imieniu sprawe do sadu
    o alimenty. Myslalem ze padne tam na ziemie. Facet ktory jest moim
    biologicznym ojcem, w zyciu nie interesowal sie moim losem, wychowaniem czy
    edukacja i cala kase przeznaczal na alkohol ma teraz otrzymywac ode mnie
    pieniadze na zycie? A co z moja aktualna rodzina? Oczywiscie urzednikow to
    nic nie interesuje - bo skoro mozna na kogos zrzucic koszty...

    Z tego co udalo mi sie wyszukac w internecie nie jest to az tak popularna
    sprawa jednak znalazlem cos takiego:
    "Przestrzegam przed zbytnią wiarą w sprawiedliwość sądu i racjonalizm
    myślenia. Ojciec ma prawo pozwać własne dziecko o alimenty. Owszem sąd
    powinien wziąć wszystko pod uwagę, ale miałam już kilka spraw w sądzie i
    wiem, że dochodzi do absurdów. Aby zabezpieczyć się przed możliwością
    płacenia alimentów na ojca należy wystąpić do sądu o pozbawienie go praw
    rodzicielskich. Jeśli to nastąpi, nie będzie ryzyka alimentów. Słyszałam
    opinię, że uzyskiwanie pieniędzy od dzieci przez rodziców, którzy nie
    kiwnęli palcem, ma być coraz częstsze z uwagi na rosnące pokolenia z
    przewagą ludzi starych oraz brakiem możliwości finansowych zapewnienia im
    opieki przez Państwo."

    Szczegolnie zainteresowalo mnie "pozbawienie praw rodzicielskich". Tylko
    skoro ja mam 25 lat to czy taka sprawa moze sie odbyc? I czy faktycznie
    mozemy sie spodziewac coraz wiecej takich spraw?

    Jezeli macie jakies przemyslenia na ten temat bede wdzieczny za uwagi.

  • 2. Data: 2004-01-19 19:30:56
    Temat: Re: Alimenty na ojca?
    Od: "szerszen" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Józek" <d...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Szczegolnie zainteresowalo mnie "pozbawienie praw rodzicielskich". Tylko
    > skoro ja mam 25 lat to czy taka sprawa moze sie odbyc? I czy faktycznie
    > mozemy sie spodziewac coraz wiecej takich spraw?

    liedys pytalem o cos takiego, bo moja zona moze znalezc sie w podobnej
    sytuacji i uslyszalem (tu na grupie) ze pozbawienie praw rodzicielskich nic
    nie daje, ale moze znajda sie jacys prawnicy ktorzy robia w podobnych
    sprawach

  • 3. Data: 2004-01-19 19:35:43
    Od: "Józek" <d...@g...pl>

    Hmm... znalazlem niejednoznaczne odpowiedzi na grupie na temat tego czy
    mozna wniesc sprawe o pozbawienie praw rodzicielskich 25-letniego faceta.
    Jeden post mowil o identycznym jak moj przypadek inny ze tylko i wylacznie
    do 18 roku zycia (bo pozniej obowiazek ten wygasa.

    No i zonk???

    Pozdrawiam
    Józek

  • 4. Data: 2004-01-19 21:11:30
    Od: "Maria P \(w\)" <w...@w...pl>

> [...]
    > pieniadze na zycie? A co z moja aktualna rodzina? Oczywiscie urzednikow
    > nic nie interesuje - bo skoro mozna na kogos zrzucic koszty...

    Jesli dobrze licze masz 25 lat - 6 lat odkad nie masz kontaktu z ojcem
    czyli zostalo 19 lat kiedy utrzymywales kontakt i nawet jak Ci sie teraz
    wydaje ze jestes szczesliwym mezem :) i wydaje Ci sie ze bedziesz wspanialym
    ojcem to Ci sie tylko wydaje to jest twoj ojciec i o tym pamietaj jak
    bedziesz kiedys podcieral pupe swojemu dziecku czy dawal mu jesc i zarywal
    noce wtedy pomyls o swoim tacie i pomysl ze tobie tez dziecko kiedys moze
    powiedziec spadaj i pomimo tego dalej bedziesz dawal mu jesc i bedziesz
    dalej je przewijal bo nie znasz przyszlosci wiec nie zgrywaj bohatera i nie
    gadaj glupot bo twoim psim obowiazkiem jesli nie opiekowac sie ojcem to
    przynajmniej zapewnic mu srodki do zycia - bo jak bog kubia tak kuba bogu i
    nigdy nie bedziesz mial szczesliwej rodziny jak bedziesz taki zawziety a
    jesli jest alkoholikiem to jest chory i pod chodz do niego jak do chorego
    zreszta brak mi slow maria

  • 5. Data: 2004-01-19 21:31:16
    Temat: Odp: Alimenty na ojca?
    Od: "tch" <t...@w...pl>

  • 6. Data: 2004-01-19 22:16:07
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Józek wrote:
> [...]
    > kiwnęli palcem, ma być coraz częstsze z uwagi na rosnące pokolenia z
    > przewagą ludzi starych oraz brakiem możliwości finansowych zapewnienia im

    Sprawę reguluje Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy:
    http://www.prawo.lex.pl/bap/student/Dz.U.1964.9.59.h
    tml

    W szczególności Dział III (art. 128 i następne).
    W skrócie: pozbawienie praw rodzicielskich nie ma znaczenia jeśli chodzi
    o obowiązek alimentacyjny. Do jego ustalenia nie ma też znaczenia, jakim
    był ojcem, kiedy ostatnio się interesował Twoim losem itp. Wystarczy, że
    jest:
    a) w niedostatku
    b) jest Twoim ojcem.

    Ile sąd przyzna reguluje art. 135
    Art. 135. § 1. Zakres świadczeń alimentacyjnych zależy od
    usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego oraz od zarobkowych i
    majątkowych możliwości zobowiązanego.

    Oznacza to, że jeśli Twoja rodzina ledwie wiąże koniec z końcem, to sąd
    nie przyzna alimentów, albo przyzna w kwocie symbolicznej (np. 50 zł
    miesięcznie), ale jeśli wakacje spędzacie powiedzmy na pokładzie Queen
    Mary II to przyzna w sporej wysokości. Także jeśli Twój ojciec jest
    zdrowy (ale nie chce mu się pracować), a Twoim mieście potrzebują
    powiedzmy zamiataczy ulic to także sąd przyzna (jeśli w ogóle) małe
    alimenty.

    Dodatkowo (jako gwóźdź do trumny ;-)), w razie Twojej śmierci obowiązek
    alimentacyjny spoczywa na Twoich dzieciach.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Fear is the tax that conscience pays to guilt. (George Sewell)

  • 7. Data: 2004-01-19 22:50:51
    Od: "Dorunia" <d...@e...onet.pl>

> [...]
    > jesli jest alkoholikiem to jest chory i pod chodz do niego jak do chorego

    Święta (z oburzenia) Mario...
    A co robił szanowny tatuś, że teraz nie posiada renty czy emerytury
    zapewniajacej mu skromne utrzymanie? I skąd pomysł, że zarywał noce?

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2004-01-20 06:54:08
    Od: "Józek" <d...@g...pl>

> [...]
    > jesli jest alkoholikiem to jest chory i pod chodz do niego jak do chorego

    Mi tez brak slow, ty w utopi zyjesz? Czy uwazasz ze gdyby on sie normalnie
    zachowywal to zadawalbym teraz takie pytania? NIGDY nie mialem kontaktu z
    ojcem niezaleznie od tego czy byl trzezwy czy nie. Jakbys od swojego ojca
    uslyszala i to wielokrotnie ze "nie jestes juz jego dzieckiem" i "zebym
    spier&**" to moze zmienilabys zdanie. W zyciu nie dal zlamanego grosza na
    rodzine, nigdy sie mna nie interesowal, leczenia nie chcial podjac bo mu
    bylo dobrze (po przymusowym odwyku od razu wrocil do koleszkow). Matka
    meczyla sie z nim tak dlugo bo bawiala sie reakcji na rozwod. Dopiero jak
    mialem 16 lat matka odwazyla sie na ten krok. Ehhh... Zanim zaczniesz
    oceniac innych pomysl troche...

  • 9. Data: 2004-01-20 08:14:04
    Od: "idiom" <i...@w...pl>

    Użytkownik "Maria P (w)" <w...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Jesli dobrze licze masz 25 lat - 6 lat odkad nie masz kontaktu z ojcem
    <ciach bla, bla, bla>
    > zreszta brak mi slow maria

    Mnie też. Są różne sytuacje. Mój syn nie widział swojego ojca od 4 lat (dziś
    ma 4 lata i 3 miesiące), gdyby nie moja duma i niezależność (czytaj - mój
    syn nie ma formalnego ojca, nie ma alimentów i mam to w nosie) za 20 lat
    "tatuś" mógłby sobie o nim przypomnieć (prawdę mówiąc właśnie dlatego nie
    chciałam szarpać nerwów na załatwienie spraw papierkowych). A raczej o
    kasie, którą mógłby od niego wyciągnąć. Czy uważasz, że w tej sytuacji mój
    syn powinien płacić alimenty ?
    Oczywiście powiesz, że nie. Czy zatem możesz oceniać Józka, nie znając jego
    sytuacji ?

    Życzę Ci, abyś nigdy nie musiała na własnej skórze odczuwać, co w takiej
    sytuacji jest bardziej a co mniej etyczne. Trochę wstrzemięźliwości w
    pochopnym ocenianiu nieznajomych.

    pozdrawiam

    Monika

    Monika

  • 10. Data: 2004-01-20 11:01:32
    Od: "PL" <p...@p...pl>

    (...)
> [...]
    > meczyla sie z nim tak dlugo bo bawiala sie reakcji na rozwod. Dopiero jak
    > mialem 16 lat matka odwazyla sie na ten krok. Ehhh... Zanim zaczniesz
    ======================
    Witaj Jozku!
    Myslalem, ze opisywana przez P.T. Ciebie sytuacja spotkala tylko mnie. Chyba
    jednak glosy podnoszace kwestie wygodnego, a wlasciwie wygodnickiego,
    podejscia do zaniedbywanego przez cale zycie potomstwa stanowi podstawe. Ja
    tez przechodze przez procedure, o ktorej piszesz, i jestem porazony brakiem
    zainteresowania Sadu dla "rodzicielskiej milosci" w latach wczesniejszych.
    Zdruzgotala mnie takze bardzo argumentacja Marii P (w). Jesli cala zasluga
    "rodzica" ma byc zawartosc jader to - jestem przekonany - wiekszosc ssakow
    jest bardziej humanitarna. Nie przejmuj sie!!! Jesli P.T. Twoje stosunki z
    dziecmi beda takie jak z Mama, wroze, ze nie podzielisz losu reproduktora i
    bedziesz Ojcem.
    Informuj, jak rozwija sie sprawa (jesli chcesz, to na priva, ale w moim
    adresie NIE MA cyfr).
    Pozdrawiam!!!
    PL