  • 1. Data: 2006-06-26 18:19:58
    Temat: 415 § 5 kpk a 72 § 2 kk a res iudicata ;)
    Od: stern <s...@0...pl>

    Witam,

    jak sądzicie, czy w sytuacji gdy pokrzywdzony dysponuje wyrokiem sądu
    cywilnego zasądzającego kwoty tytułem odszkodowania za szkodę
    spowodowaną przestępstwem, sąd karny może go zobowiązać do naprawienia
    szkody zawieszając karę (72 § 2 kk) czy też 415 § 5 zd. drugie kpk stoi
    temu na przeszkodzie.

    Literalnie nie ma przeszkód, więc tym bardziej ciekaw jestem Waszego zdania.

    Dla uściślenia przyjmijmy, że wyrok cywilny zasądza całość odszkodowania
    i do dnia wydania wyroku karnego kwota nie została uiszczona.

    Byłbym wdzięczny za krótkie uzasadnienie.

    pozdrawiam

    stern
    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 2. Data: 2006-06-26 18:49:38
    Temat: Re: 415 § 5 kpk a 72 § 2 kk a res iudicata ;)
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    stern napisał(a):

> [...]
    > temu na przeszkodzie.
    >
    > Literalnie nie ma przeszkód, więc tym bardziej ciekaw jestem Waszego zdania.

    Chyba jest wręcz przeciwnie, albo mam jakiś stary kpk ;)
    U mnie zdanie 2 art. 415 §5 kpk brzmi "Nawiązki na rzecz pokrzywdzonego,
    obowiązku naprawienia szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę
    _nie_ _orzeka_ _się_, jeżeli roszczenie wynikające z popełnienia
    przestępstwa jest przedmiotem innego postępowania albo o roszczeniu tym
    prawomocnie orzeczono.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 3. Data: 2006-06-26 19:29:53
    Od: stern <s...@0...pl>

    Johnson napisał(a):

    > Chyba jest wręcz przeciwnie, albo mam jakiś stary kpk ;)

    złośliwiec

> [...]
    > _nie_ _orzeka_ _się_, jeżeli roszczenie wynikające z popełnienia
    > przestępstwa jest przedmiotem innego postępowania albo o roszczeniu tym

    obowiązek naprawienia szkody to środek karny z 39 kk.
    zobowiązanie do naprawienia szkody może być rozumiane jako coś odrębnego
    od powyższego - to miałem na myśli.

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 4. Data: 2006-06-26 19:39:21
    Od: " " <j...@W...gazeta.pl>

    stern <s...@0...pl> napisał(a):

> [...]
    > temu na przeszkodzie.
    >
    > Literalnie nie ma przeszkód, więc tym bardziej ciekaw jestem Waszego zdania.

    Oczywiście, że może.
    Art. 415 par. 5 pk dotyczy sytuacji, gdy orzeczenie obowiązku naprawienia
    szkody jest obligatoryjne (np. art. 67 par. 3 kk). Dotyczy innych sytuacji niz
    opisanych w art. 72 par. 2 kk, gdzie orzeczenie tego obowiązku jest
    fakultatywne. Obowiązek określony w art. 72 par. 2 kk to nie jest zasądzone
    roszczenie cywilne, które podlego egzekucji w trybie art. 25 i nast. kkw. Sąd
    musi wskazać termin, w jakim skazany musi naprawić szkodę - art. 74 kk, i ma
    on czas na spłatę do końca wyznaczonego okresu. Może dokonać nawet całej
    wpłaty w ostatnim dniu terminu, i do tego czasu brak jest podstaw do
    podejmowania przeciweko niemu jakichkowliejk działań. W wypadku niezapłacenia
    w wyznaczonym terminie zastosowanie ma art. 75 par. 2 kk.

  • 5. Data: 2006-06-26 20:23:38
    Od: stern <s...@0...pl>

    j...@W...gazeta.pl napisał(a):

> [...]
    > podejmowania przeciweko niemu jakichkowliejk działań. W wypadku niezapłacenia
    > w wyznaczonym terminie zastosowanie ma art. 75 par. 2 kk.

    ale jeśli pokrzywdzony ma wyrok cywilny, a zobowiązaniiu z 72 § 2 kk
    można nadać klauzulę (107 § 2 kpk), to czy nie mielibyśmy do czynienia z
    res iudicata?

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 6. Data: 2006-06-26 21:02:19
    Od: " jb" <j...@W...gazeta.pl>

    > ale jeśli pokrzywdzony ma wyrok cywilny, a zobowiązaniiu z 72 § 2 kk
    > można nadać klauzulę (107 § 2 kpk), to czy nie mielibyśmy do czynienia z
    > res iudicata?

    Teoretycznie sąd nie powiniem nadać klauzuli wykonalności na obowiązek
    naprawienia szkody orzeczony na podstawie art. 72 par. 2 kk - bo nie jest to
    roszczenie, które "nadaje się do egzekucji w myśl przepisów Kodeksu
    postępowania cywilnego" w rozumieniu art. 107 par. 2 kpk.

  • 7. Data: 2006-06-26 22:23:06
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    stern napisał(a):

    zadośćuczynienia za doznaną krzywdę

    > obowiązek naprawienia szkody to środek karny z 39 kk.
    > zobowiązanie do naprawienia szkody może być rozumiane jako coś odrębnego
    > od powyższego - to miałem na myśli.

    art. 39 kk - obowiązek naprawienia szkody - wyłączenie znajduje się w
    art. 415 §5 kpk
    art. 415 §4 kpk - odszkodowanie - o to chodziło ?? - wyłączenie znajduje
    się w art. 65 §1 pkt 4 kpk w związku z art. 415 §4 zd. 2 kpk

    Czytać całość kodeksu, czytać ;)

  • 8. Data: 2006-06-26 22:24:35
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    stern napisał(a):

    > ale jeśli pokrzywdzony ma wyrok cywilny, a zobowiązaniiu z 72 § 2 kk
    > można nadać klauzulę (107 § 2 kpk), to czy nie mielibyśmy do czynienia z
    > res iudicata?

    A co to dla ciebie znaczy res iudicata?
    Res judicata w rozumieniu kpc, czy kpk?

  • 9. Data: 2006-06-26 22:35:47
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Johnson napisał(a):

    > art. 39 kk - obowiązek naprawienia szkody - wyłączenie znajduje się w

    Art. 72 §2 kk = obowiązek naprawienia szkody - wyłączenie j.w.

  • 10. Data: 2006-06-26 23:37:54
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    j...@W...gazeta.pl napisał(a):

    > Art. 415 par. 5 pk dotyczy sytuacji, gdy orzeczenie obowiązku naprawienia
    > szkody jest obligatoryjne (np. art. 67 par. 3 kk).

    Bo? Gdzie jest takie ograniczenie?