  • 1. Data: 2003-04-30 05:47:42
    Temat: składki na izbę lekarską od osób niepracujących w Polsce
    Od: "Irek" <i...@p...onet.pl>

    Czy Izby Lekarskie mogą żądać składek za utrzymywanie prawa wykonywania
    zawodu od polskiego lekarza, mimo, że przebywa za granicą, tam pracuje na
    podstawie tam uzyskanego zezwolenia?
    Nie znalazłam odpowiedzi w ustawie o izbach, tym bardziej w uchwałach
    Naczelnej Rady Lekarskiej. Ale może jakiś ogólniejszy przepis prawa nie
    pozwoli izbie im mnie ścigać i straszyć komornikiem?

    Małgorzata

  • 2. Data: 2003-05-01 09:49:05
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Irek" <i...@p...onet.pl> napisał:

    >Czy Izby Lekarskie mogą żądać składek za utrzymywanie prawa wykonywania
    ZTCW, składki płaci się z tytułu przynależności do Izby, a nie "za..."

    >przebywa za granicą, tam pracuje
    Czyli juz nie ma ustawowego obowiązku przynalezności do Izby ?
    Zwykle, jeśli członek nie płaci składek, to usuwa się go z organizacji
    Nie wiem czy w ustawie jest zapis o obowiązku zapłaty skłądek.
    Jesli masz w formie elektronicznej tekst ustawy z 17.05.1989, to
    podeślij mi go na priv [z adresu usuń 'net'] :-)

    Artur Golański

  • 3. Data: 2003-05-03 09:17:58
    Od: "Irek" <i...@p...onet.pl>

    Dzięki za odzew.

    Tekst ustawy jest tutaj: http://www.oilkrakow.org.pl/lex/ustawa_izby.html ,
    a uchwały rady lekarskiej w sprawie wysokości składek i straszenie
    komornikiem tutaj:
    http://www.oil.org.pl/xml/oil/oil67/gazeta/komunikat
    y/k2003/skladki.

    Przynależność lekarza do izb jest obowiązkowa, co jest zapisane w ustawie a
    także znajduje swój wyraz w możliwości odliczania składek członkowskich od
    dochodu przed opodatkowaniem. Rezygnacja z przynależności do organizacji w
    tym przypadku oznacza rezygnację z zawodu lekarza i prawa jego wykonywania w
    Polsce.

    Bulwersuje mnie jednak, że izby domagają się składek także od polskich
    lekarzy przebywających za granicą (w moim przypadku jest to Szwecja). Nie
    chcę płacić organizacji, która niczego mi nie daje, a jedynie straszy
    komornikiem i kłopotami w przypadku powrotu do praktyki lekarskiej w Polsce.
    Prawo wykonywania zawodu w Szwecji które zdobyłam po wielu wyrzeczeniach, w
    kontekście europejskiej integracji będzie, albo już jest ważne także w
    nowych krajach Unii. Wydaje mi się więc logiczne, że powinnam należeć (i
    ewentualnie płacić jakieś składki) tylko w tym kraju gdzie pracuję, a nie we
    wszystkich, w których pracować bym mogła.

    Nie chcę płacić składek polskim izbom podczas pobytu za granicą, ale też nie
    chcę być zdana na ich łaskę w chwili gdy zechcę do kraju wrócić. Jak to
    zrobić?

    Małgorzata

  • 4. Data: 2003-05-04 07:18:29
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Irek" <i...@p...onet.pl> napisał:

    >a uchwały rady lekarskiej w sprawie wysokości składek i straszenie
    >komornikiem tutaj:
    >http://www.oil.org.pl/xml/oil/oil67/gazeta/komunika
    ty/k2003/skladki.
    Obawiam się, że nie jest to straszenie, ponieważ na podstwie art. 61
    mogą je ściągnąć, zgodnie z istniejącym prawem :-(

    >Nie chcę płacić składek polskim izbom podczas pobytu za granicą, ale też nie
    >chcę być zdana na ich łaskę w chwili gdy zechcę do kraju wrócić. Jak to
    >zrobić?
    No cóż, w przypadku, gdy nie wykonujesz zawodu na obszarze działania
    izby, wpisujesz się dobrowolnie (art. 12.2), jednak po wpisaniu
    pozostaje jedynie skreślenie, a to wymaga zrzeczenia się prawa
    wykonywania zawodu.
    Jest jeszcze "przeniesienia na teren innej izby" (art.13 pkt 4). Jeśli
    jesteś członkiem izby w Szwecji, to jest to 'inna izba' i może udałoby
    się z tego skorzystać. Druga możliwość to § 2 pkt. 3 uchwały NIL
    (zwalnia się 'bezrobotnych'). Wystąp do swej izby z wnioskiem o takie
    zwolnienie (pewnie każą ci się zarejestrować w urzędzie pracy, poza
    tym musiałabyś ukryć fakt, że pracujesz za granicą).
    Niestety prawo jest tu 'niekompletne'.

    Artur Golański