  • 1. Data: 2010-08-07 10:43:21
    Temat: 195 KK a miejsce odprawiania rytuałów religijnych
    Od: "jQ" <j...@s...eu>

    Art 195 KK mówi"
    Kto złośliwie przeszkadza publicznemu wykonywaniu aktu religijnego
    kościoła lub innego związku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji
    prawnej,podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do lat 2.

    Co można nazwać "publicznym wykonywaniem aktu religijnego"? Czy zgodnie z tym
    przepisem akt religijny może odbywać się w dowolnym miejscu i w dowolny sposób?
    Czy jeśli akt religijny odbywa się w miejscu publicznym, poza kościołem
    (świątynią), to właściciel tego terenu nie ma prawa nakazać opuszczenia tego
    miejsca, ze względu na to, że osoby zajmujące go odbywają w tym momencie akt
    religijny?

  • 2. Data: 2010-08-07 12:10:25
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@x...wp.pl>

    "jQ" <j...@s...eu> pisze:
> [...]
    > terenu nie ma prawa nakazać opuszczenia tego miejsca, ze względu na
    > to, że osoby zajmujące go odbywają w tym momencie akt religijny?

    Słowem kluczem w interpretacji przez sądy będzie zapewne słowko
    "złośliwie" które (MSZ) otwiera *bardzo* szerokie pole od zawężającej
    interpretacji.

    Jeśli nie było "sporawej tradycji" obywania takich aktów w danym miejscu
    to bardzo bym się zdziwił gdyby odmowa zgody (bez zwlekania aż do
    ostatniego momentu gdy właściciel został ze sporym uprzedzeniem
    powiadomiony) na odbycie aktu podparta prawem własności terenu została
    (po apelacjach) uznana za złośliwą.
    To samo dotyczyłoby zapewne "bardzo *przewleklego* aktu religijnego"
    (znacznie ponad kilka godzin) szczególnie bez terminu zakończenia
    [bo pewnie o to ci chodzi :-) ]

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@o...eu : A...@g...com
    Gdy pan domu odpoczywa, gość się pożywia.

  • 3. Data: 2010-08-07 14:13:03
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-08-07 14:10, Użytkownik Andrzej Adam Filip napisał:

> [...]
    > To samo dotyczyłoby zapewne "bardzo *przewleklego* aktu religijnego"
    > (znacznie ponad kilka godzin) szczególnie bez terminu zakończenia

    Patrząc na to w kontekście głośnej ostatnio "walki o krzyż"
    wobec modlącej sie grupy fanatyków właściciel terenu jest
    bezradny.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2010-08-07 14:27:41
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@x...wp.pl>

    RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> pisze:

    > Patrząc na to w kontekście głośnej ostatnio "walki o krzyż"
    > wobec modlącej sie grupy fanatyków właściciel terenu jest
    > bezradny.

    "Zwykły" właściciel nie byłby bezradny. Właściciel który
    "nie może 'mieć w dupie' konsekwencji przy urnach wyborczych"
    byłby (MSZ) głupi jakby się z tym nie obchodził jak ze zgniłym jajem.
    Konsekwencje "prawne" to nie wszystkie konsekwencje które się
    bierze pod uwagę :-)

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@o...eu : A...@g...com
    Kapłan może uciec, ale świątynia musi zostać.

  • 5. Data: 2010-08-07 17:03:31
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-08-07 16:27, Użytkownik Andrzej Adam Filip napisał:

> [...]
    > byłby (MSZ) głupi jakby się z tym nie obchodził jak ze zgniłym jajem.
    > Konsekwencje "prawne" to nie wszystkie konsekwencje które się

    Do czasu aż się okaże że miejscowy komendant policji
    nie chce zadzierać z klerem ani z częścią lokalnych
    polityków.
    :-)

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2010-08-07 17:38:01
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:i3jdc8$b56$1@inews.gazeta.pl jQ <j...@s...eu> pisze:

> [...]
    > wolności do lat 2.
    > Co można nazwać "publicznym wykonywaniem aktu religijnego"?
    Na przykład procesję, pielgrzymkę.

    > Czy zgodnie
    > z tym przepisem akt religijny może odbywać się w dowolnym miejscu i w
    > dowolny sposób?
    Nie.

> [...]
    > ma prawa nakazać opuszczenia tego miejsca, ze względu na to, że osoby
    > zajmujące go odbywają w tym momencie akt religijny?
    To zależy.
    Lezie wąską drogą katohołota do Częstochowy, korek za dziadostwem na setki
    metrów, ale ta trzoda się tym nie przejmuje, klechy z przodu, klechy z tyłu
    i lezą.
    Co zrobisz?
    Ale z drugiej strony mój kumpel nie mogąc przed laty wyjechać z osiedla
    przez procesję katohołoty walnął wkurzony po klaksonie i po gazie, rozgonił
    bydło i tyle (wiem, bo siedziałem obok).
    Dziś trudno, bo mendy obstawiają takie spędy.

    --
    Jotte

  • 7. Data: 2010-08-07 18:14:49
    Od: "jQ" <j...@s...eu>

> [...]
    > tyle (wiem, bo siedziałem obok).
    > Dziś trudno, bo mendy obstawiają takie spędy.
    Mi chodziło bardziej o to, co się dzieje na Krakowskim Przedmieściu. Czy ja mogę
    postawić na środku ulicy ogródek piwny, obok niego wielki kufel i powiedzieć, że
    modlę się do świętego Gambrinusa*. Myślę, że byłoby wielu zainteresowanych tą
    religią. Jakby co, to zamiast piwa może być miska spaghetti. Ta religia jest już
    legalna.

    * czeski Bóg piwa

  • 8. Data: 2010-08-07 18:15:06
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@x...wp.pl>

    RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> pisze:

    > Do czasu aż się okaże że miejscowy komendant policji
    > nie chce zadzierać z klerem ani z częścią lokalnych
    > polityków.
    > :-)

    Oczywiście że sytuacji jaką sugerujesz Policja się będzie "migać
    i wykręcać" ale z "*dobrym* kryciem dupy" nie będzie mogła tego robić
    (MSZ) bardzo długo. Policja się niby będzie rwać do tego żeby dać
    "wymarzony" powód do ustanowienia solidnego precedensu o odpowiedzilność
    *finansowej* Policji za skutki "uporczywej i długotrwałej odmowy
    interwencji"?

    No chyba że sugerujesz że inteligentni ludzie unikają służby w Policji
    nawet na bardzo wysokich stanowiskach :-)

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@o...eu : A...@g...com
    Don Kichoci, nie walczcie z wiatrakami!

  • 9. Data: 2010-08-07 18:44:38
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:i3k7qn$3e5$1@inews.gazeta.pl jQ <j...@s...eu> pisze:

    > Mi chodziło bardziej o to, co się dzieje na Krakowskim Przedmieściu.
    Pytałeś konkretnie:
    <cit>
    Co można nazwać "publicznym wykonywaniem aktu religijnego"?
    </cit>
    i odpowiedź dostałeś.

> [...]
    > wielu zainteresowanych tą religią. Jakby co, to zamiast piwa może być
    > miska spaghetti. Ta religia jest już legalna.
    Czy ty jesteś z jakiejś innej planety? W katolandii takie pomysły?
    Pewnie, że możesz to zrobić, ale będzie na bardzo krótko.
    Zakłócenie porządku publicznego, albo lepiej - stworzenie zagrożenia w ruchu
    lądowym ci przypiszą. ;)
    To już lepiej módl się bez ogródka. Wtedy może ci procesu nie zrobią, ale
    moherowe staruchy i tak zaatakować mogą...

    --
    Jotte

  • 10. Data: 2010-08-07 22:00:03
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-08-07 20:15, Użytkownik Andrzej Adam Filip napisał:

> [...]
    >
    > No chyba że sugerujesz że inteligentni ludzie unikają służby w Policji
    > nawet na bardzo wysokich stanowiskach :-)

    Żeby dostać to "bardzo wysokie" stanowisko trzeba zacząć
    od bardzo niskiego, stąd inteligentny policjant to rzadkość.
    Ale jak na takiego trafisz to skutecznie się zabezpieczy
    i nie będzie narażał. Bo ludzi na interwencje wyśle, teren
    ogrodzi, oflaguje i zabezpieczy przy pomocy wysłanych ludzi.
    Ale z punktu widzenia właściciela nie zrobią nic konkretnego
    aby ich usunąć.