  • 21. Data: 2004-04-23 19:52:16
    Temat: Re: 100 tyś. lub mieszkanie w warszawie
    Od: poilkj <u...@d...invalid>

    Kaliope wrote:

    > Gdzie mnie, krawcowej, polemizować z prof. Ziembińskim..... ale jak dla
    > mnie - to jest alternatywa rozłączna. Mówiąc po ludzku: albo rybki albo
    > akwarium:-)
    > Kaliope

    Polski język nie jest precyzyjny w tym zakresie, ale biorąc pod uwagę
    matematykę funkcja logiczna OR (polski lub) nie jest rozłączna.
    Rozłączne jest exclusive or (XOR) w polsce tłumaczone właśnie jako albo.
    Podsumowując
    rybki lub akwarium
    nie jest tym samym co
    rybki albo akwarium.

  • 22. Data: 2004-04-23 20:18:45
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Polecam małe repetytorium w podstaw logiki zdaniowej ;)

    To oczywiście odnosi się do pierwszego cytowanego akapitu, bo z drugim
    się zgadzam - na podstawie tego co napisał np. Bartek Gliniecki.

  • 23. Data: 2004-04-23 21:06:08
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia pią 23. kwietnia 2004 21:14 opublikowane na
    pl.soc.prawo podpisane Andrzej Lawa:

    > Alternatywa rozłączna to jest "albo".
    >
    > Zdanie "a lub b" jest fałszywe wtedy i tylko wtedy, kiedy jednocześnie a
    > oraz b są fałszywe.

    No więc właśnie! Dlatego nie można ubiegać się o obydwie nagrody.
    Polsat oferuje a lub b. Czyli zdanie to będzie prawdziwe jeśli:
    a) wyda Ci nagrodę a
    b) wyda Ci nagrodę b
    c) wyda Ci nagrodę a oraz b
    Owca w wielkim mieście nie może więc ubiegać się opcji (c), skoro (a) i (b)
    wyczerpują prawdziwość obietnicy.

    --
    Jego Zupełna Bladoszarość Tristan Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 24. Data: 2004-04-23 21:40:43
    Od: "Owca" <o...@w...pl>

    no no chlopaki czuwaja dzieki za wszystkie wypowiedzi w tej sprawie. Jednak
    mozna twierdzic ze przy podanym tu sposobie rozumeinia slow:"lub" mozna
    porownac to ze slowami "albo", "badz", "badz" mozna porownac znaczenie tych
    wypowiedzi:

    -zwyciezca otrzymal 100 tys. lub mieszkanie w warszawie
    -zwyciezca otrzymal 100 tys. albo mieszkanie w warszawie
    -zwyciezca otrzymal badz 100 tys. badz mieszkanie w warszawie.

    Pierwszy przypadek stwierdza ze zwycizca otrzmal przynajmniej jedno, a nie
    wyklucza sie ze otrzymal jedno i drugie..
    Drugi przpadek stwierdza sie ze otrzymal jedno i tylko jedno z tych dwoch.
    Tzreci przypadek ze nie otrzymal zarazem i 100 tys. i mieszkania, co
    najwyzej jedno, a nie wyklucza sie tego ze i nie otrzymal mieszkanaia i nie
    otrzymal 100 tys.

    Wg mojej opinii sprawa jest do wygrania poniewaz Polsat jako firma zatrudnia
    napewno prawnikow czyli idac tym tokiem myslenia korzysta z porad prawnych a
    ludzie ktorzy ich udzielaja maja wiedze w tym zakresie mam tu na mysli
    wiedze dot. logiki, budowy wypowiedzi etc. czyli zdaja sobie sprawe z tego
    jakie ewentualne konsekwencje moze wywolac ich bledne dzialanie. Jesli
    natomiast bylby czlowiek "z ulicy" sprawa bylaby z gory skazana na przegrana
    gdyz jezyk potoczny jest niedokladny a te zwroty uzywane sa czesto zamiennie
    i wiedza kogos przecietnego w tym zakresie jest nikla.

    tak czy owak dziekuje wszystkim za udzial w dyskusji i byc moze czekam na
    nastepne opinie. Ja zapytam na najblizszym wyladzie mojego profesora Macieja
    Zielińskiego.

    Pozdrawiam

  • 25. Data: 2004-04-23 21:47:39
    Od: huski <h...@p...onet.pl>

    Pemakai "Owca" kemenangan <23 kwi 2004> menyalin :

    > Zygmunta Ziemińskiego

    Ziembinskiego, polecam podrecznik pod redakcja prof Malinowskiego z UW, odnosnie tego
    funktora jest
    tam opisany przyklad przepisow z KK chyba gdzie tez niewlasciwie zastosowano ten
    funktor i do tego
    jeszcze zle zastosowano funktor "albo". Ale nie wyjasnia to sprawy, logika jako
    nauka rozwijana na
    uniwersytetch a jezyk prawniczy nie zawsze pozostaja w scislej korelacji, nie wiem
    czy definicje podane w
    podrecznikach to wystarczajacy argument zeby przekonac sad, to raz. dwa ze musialbys
    wygrac najpier w
    ogole to losowanie. Trzy, ze wypowie sie ktos pokroju prof Bralczyka, czy Miodka, ze
    swoim "votum
    separatum" i w najlepszym razie wywiaze sie dyskusja a raczej logomachia

    --
    huski
    huski@(u_s_u_n-t_o)interia.pl

  • 26. Data: 2004-04-24 06:45:31
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Rafal 'Raf256' Maj wrote:
    > W kazdym razie przed sadem moim (laika) zdaniem nie bylo by to uznane ze
    > wzgledu na potoczne znaczenie "A lub B"

    Nie wiem jak innych, ale mnie uczyli że w prawie też tak jest :)

    KG

  • 27. Data: 2004-04-24 06:47:11
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Falkenstein wrote:
    > To samo.co lub

    To może ja skażony Ziembińskim, ale mam inne zdanie :)

    KG

  • 28. Data: 2004-04-24 11:02:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Owca" <o...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam wszystkich, otoz jako student pierwszego roku prawa na U.S mam
    pytanie
    > do wszystkich. Program reality-show nadawany na polsacie reklamuje
    nagrode
    > za udzial w glosowaniu jako 100 tyś. zł . LUB mieszkanie.
    >
    > wg podrecznika prof. Zygmunta Ziemińskiego to sformulowanie nie wyklucza
    > dwoch nagrod naraz. Tzn nie ma tu jednozacznego stwierdzenia ze jesli
    > wygramy jedno to nie mozemy miec drugiego. Na podstawie tego
    sformulowania
    > mozna ubiegac sie o obie nagrody jednoczesnie.

    Sformułowanie nie wyklucza dwóch nagród i organizator je może przyznać.
    Ale ty ich pozwać o to nie możesz, bo dając albo mieszkanie, albo 100.000
    zł spełniają obietnicę.

  • 29. Data: 2004-04-24 16:35:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Apr 2004, Kaliope wrote:

> [...]
    >+ mnie - to jest alternatywa rozłączna. Mówiąc po ludzku: albo rybki albo

    Jakby "lub" znaczyło "albo" to płacilibyśmy treochę mniej
    podatków. "Lub" jest tu i ówdzie użyte w przepisach tak
    jak poprzednik podał - "w znaczeniu matematycznym".
    IMHO: "i słusznie" :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 30. Data: 2004-04-24 16:38:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Apr 2004, Tristan Alder wrote:
    [...]
> [...]
    >+ c) wyda Ci nagrodę a oraz b
    >+ Owca w wielkim mieście nie może więc ubiegać się opcji (c), skoro (a) i (b)

    Tristan.... kawa (przed chwilą wypiłem :)), herbata, piwo ?
    Po polsku: to Polsat NIE POZWALA wybrać sobie nagrody ??

    IMHO od tego zależą dalsze rozważania: jeśli Polsat powiada
    jak wyżej ale zastrzega "wybór nagrudy należy do jury" to
    oczywiście nie mam pytań.

    pozdrowienia, Gotfryd